Vergeet ook niet dat als je de dieren beeldvullend kunt krijgen het soms toch meer op dierentuin foto's lijken. De bijzondere omgeving is de context die de bijzondere dieren soms wel nodig hebben. Dat laat niet weg dat je in de meeste parken alleen, of met een goede gids, vaak erg dichtbij komen. Dus dat extreme focal lengtes eigenlijk ook niet altijd nodig zijn. Kun je niet dichtbij komen dan is iedere lens te kort, of je moet richting 600 of 800mm gaan denken... Ik heb zelf alle safari's met een 70-200mm gedaan (op DX)(zonder TC) en hoewel je soms wel iets meer zoom zou willen hebben eigenlijk nooit echt tegen een probleem aan gelopen. Maar ik ben dan ook van mening dat als dieren heel ver zijn dat soms ook wel te zien mag zijn. En als je dan het geluk hebt alles al dichtbij voor je lens gehad te hebben dan ben je snel tevreden
De reden dat ik eerder een nieuwe body zou adviseren is omdat bij iets mindere lichtomstandigheden toch nog foto's kunt maken. In zuid afrika heb ik erg goede herrinneringen aan 'ontmoetingen' met dieren in de schemer of zelfs de nachtsafari's. Dan schiet de D80 toch wel te kort in ISO prestaties en heb je weinig aan een lange lens als je je sluitertijden niet meer kunt halen

Voordeel dan is ook dat je eventueel 2 bodies mee kunt nemen.Anders heb je net de tele lens erop en en dan staan ze ineens voor je auto
D300s - 1/160s - ƒ/10 - ISO 200 -
17 mm

Fin.