Zoomlenzen en safari-reizen

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm
Vincent
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Zoomlenzen en safari-reizen

Bericht door Vincent » ma mei 13 2013 10:04 am

Vergeet ook niet dat als je de dieren beeldvullend kunt krijgen het soms toch meer op dierentuin foto's lijken. De bijzondere omgeving is de context die de bijzondere dieren soms wel nodig hebben. Dat laat niet weg dat je in de meeste parken alleen, of met een goede gids, vaak erg dichtbij komen. Dus dat extreme focal lengtes eigenlijk ook niet altijd nodig zijn. Kun je niet dichtbij komen dan is iedere lens te kort, of je moet richting 600 of 800mm gaan denken... Ik heb zelf alle safari's met een 70-200mm gedaan (op DX)(zonder TC) en hoewel je soms wel iets meer zoom zou willen hebben eigenlijk nooit echt tegen een probleem aan gelopen. Maar ik ben dan ook van mening dat als dieren heel ver zijn dat soms ook wel te zien mag zijn. En als je dan het geluk hebt alles al dichtbij voor je lens gehad te hebben dan ben je snel tevreden :mryellow:

De reden dat ik eerder een nieuwe body zou adviseren is omdat bij iets mindere lichtomstandigheden toch nog foto's kunt maken. In zuid afrika heb ik erg goede herrinneringen aan 'ontmoetingen' met dieren in de schemer of zelfs de nachtsafari's. Dan schiet de D80 toch wel te kort in ISO prestaties en heb je weinig aan een lange lens als je je sluitertijden niet meer kunt halen :wink: Voordeel dan is ook dat je eventueel 2 bodies mee kunt nemen.Anders heb je net de tele lens erop en en dan staan ze ineens voor je auto :huh:

D300s - 1/160s - ƒ/10 - ISO 200 - 17 mm
Afbeelding
Fin.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » ma mei 13 2013 10:22 am

Die dieren in die weidse omgeving is eigenlijk ook datgene wat ik jaren terug bij een rondreis in Zuid-Afrika ook als zodanig in mijn lijf "voelde".
Die uitgestrektheid, en dan ineens een kudde buffels of olifanten in die omgeving (waar ze thuishoren). Dat is wat me intrigeerde.
En dan ook hoe snel ze weer "verstopt" kunnen zijn. Hoe enorm die beesten ook zijn, en dat dan ook nog in een kudde. Een minuut of wat later zie je ze niet meer binnen de "camouflage" van struikgewas, of net een lager gedeelte in het terrein waar ze dan weer lopen. Een bijzondere ervaring.

En al "lijkt" het soms alsof die beesten "tam" zijn omdat ze zich relatief weinig aantrekken van wat auto's. De wildernis en gevaren kunnen pijnlijk direct op een ander moment naar voren komen, als je door leeuwen afgekloven grote beesten tegenkomt, waar de gieren nog de laatste resten vanaf peuzelen.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Paul Janssen
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Paul Janssen » ma mei 13 2013 10:41 am

Aan enthousiasme ontbreekt het in ieder geval niet op dit forum zeg :) Ik had al zin in m'n vakantie, maar nu nog meer. Ik ga deze week maar eens wat info doornemen over de D7000 en D7100 en er komend weekend in de winkel eentje vasthouden om te zien of ik mezelf tot aankoop kan overhalen. Ik heb nu iig nog wat weekjes om er mee te klooien voordat we op het vliegtuig stappen.
Bedankt voor jullie reacties! Als ik de knoop heb doorgehakt laat ik dat uiteraard nog even weten ;)

Bob42
Forumlid
Forumlid

Bericht door Bob42 » ma mei 13 2013 11:39 am

Je gaat met een D7000 of een D7100 inderdaad veel winnen t.o.v. de D80, ook al omdat je met al die extra pixels meer kunt croppen.
Je 70-300 is een prima objectief en een verbetering daarvan gaat je heel wat meer kosten.

JacTrum
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door JacTrum » ma mei 13 2013 1:59 pm

Ik ben het eens met het advies eerder een nieuwe body te kopen. Ik had op mijn Afrikareis een D70S (nu bijna antiek) bij me en een eenvoudige zoom 70/300. Die zorgt met zijn cropfactor toch voor het effect van een 450mm objectief. Ik heb een langer objectief niet gemist, maar je zou voor de zekerheid een 2x converter toe kunnen voegen. Ik weet zeker dat je ons hier over een tijdje een prachtige serie kunt laten zien!
Nikon D700 / Nikon 1.4/50 / NikonAF-S Nikkor 24-70mm 2.8 G ED / Nikon AF-S Nikkor 70-200mm 2.8GII / Micro Nikkor 2.8/105G ED / Nikon Speedlight SB910

Willem Focus
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Willem Focus » ma mei 13 2013 2:18 pm

Om je nog even op te warmen voor je reis:

Afbeelding

Bij zo'n jongen op 10 mtr. voor je auto wil je wel stil blijven zitten hoor.

Vergeet geen warme jas mee te nemen, want het is echt koud 's ochtends op safari! :mrgreen:

Groeten Willem :wink2:
Nikon Z8 en mooi glaswerk van datzelfde merk

Paul Janssen
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Paul Janssen » ma mei 13 2013 2:42 pm

Ik ben afgelopen zaterdag al "spontaan" even naar de dierentuin geweest in Arnhem. Alleen omdat het spontaan was had ik m'n camera niet bij, maar dat soort knapen hadden ze daar ook 4. En ook nog zo'n ienieminie variantje :) Ik heb er zeker zin in!

Bob42
Forumlid
Forumlid

Bericht door Bob42 » ma mei 13 2013 7:09 pm

JacTrum schreef:Ik ben het eens met het advies eerder een nieuwe body te kopen. Ik had op mijn Afrikareis een D70S (nu bijna antiek) bij me en een eenvoudige zoom 70/300. Die zorgt met zijn cropfactor toch voor het effect van een 450mm objectief. Ik heb een langer objectief niet gemist, maar je zou voor de zekerheid een 2x converter toe kunnen voegen. Ik weet zeker dat je ons hier over een tijdje een prachtige serie kunt laten zien!
Een 2x converter op een 70-300 is geen echt werkbare combinatie.

Plaats reactie

Terug naar “Telezoom”