Aanschaf MacBook Pro

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
rjmulder
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Aanschaf MacBook Pro

Bericht door rjmulder » za mei 18 2013 9:29 pm

Mijn Windows 7 15" laptop van ongeveer 7 jaar oud heeft het begeven (scharnier aan het scherm en de behuizing van het scherm) repareren is die niet meer waard en nu ben ik aan het kijken naar een MacBook.

Van Apple heb een iPhone en een iPad en dat werkt geweldig en wil de overstap gaan wagen :) de verhalen die je hoort en leest zijn allemaal zo positief.

Het gebruik zal hoofdzakelijk internet, email en foto ver/bewerking met Lightroom zijn.
Het idee is om de MacBook ook als "gewoon" systeem te gaan gebruiken met een ander scherm erachter.

De eerste vraag is wat kan ik beter doen een 2e hands of een nieuwe MacBook Pro?
Nikon camera's | Glas in kokers | Onweer in doosjes | Beetje Manfrotto spul | Tassen van LowePro

jantom
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Re: Aanschaf MacBook Pro

Bericht door jantom » za mei 18 2013 10:24 pm

Hoewel ik geen Apple-fan ben en ook niets van dat bedrijf (dat ook MacBook Pro's maakt) in bezit heb kan ik wel in zijn algemeen stellen dat 2e hands kopen een vorm van gokken is en nieuw de voorkeur heeft maar ik weet niets van prijzen af.

Is Windows 7 al 7 jaar oud??

Je vraagt niet naar een Windows laptop dus daar ga ik niet op in. Ik neem aan dat je graag weer een laptop wilt hebben.
Ik heb veel moeite met het in een laptop ingebouwde keyboard - een gruwel. Geef me de vrijheid dat wel te mogen zeggen.. 45 jaar toetsenbord-ervaring...

André
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door André » za mei 18 2013 10:28 pm

Het schanier van het scherm is defect, laat me eens raden, dat is vast een acer.

Ik zou gewoon een nieuw macbook pro kopen. Ze zijn niet echt goedkoop, maar 2e hands ook niet, dus ik gaan voor nieuw.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.

Robert
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Robert » za mei 18 2013 10:54 pm

Tsja nieuw of 2e hands is een persoonlijke keuze. Ik ga er dan van uit dat je voldoende budget hebt.
Ik zou in elk geval bij een 2e handse voor de systemen met een I7 processor van de 2e generatie kiezen.
Deze werden vanaf 2011 uitgebracht. Zie http://www.everymac.com/systems/apple/m ... okpro.html
Voordeel is dat je meteen een thunderbolt aansluiting hebt en 1333 mhz geheugen.
Persoonlijk bevalt mij de 17 inch versie erg goed maar ik gebruik dan ook geen 2e scherm.
Ik heb vorig jaar voor een 2e hands 17 inch I7 gekozen in plaats van een nieuwe retina. Ik heb zelf het idee dat ik niet aan de resolutie zou kunnen wennen.
Deze systemen (het type vanaf 2011 tot de retina systemen) zijn nog naar eigen wens aan te passen qua intern geheugen en hdd. Tevens hebben ze een voldoende zware videokaart.
Ga je voor een nieuwe dan moet je er rekening mee houden dat je het systeem later niet kunt upgraden. De behuizing zit vastgelijmd erg handig....
Dus dan meteen voldoende intern geheugen (16 gb) ed bestellen.
Een nieuwe macbook is wel fractioneel sneller.

Houdt er rekening mee dat systemen uit 2008 en 2009 problemen kunnen hebben met de videokaart.

Zelf heb ik een I7 uit 2011 met 512 gb ssd, 8 gb intern (mijn 16 gb is even uitgeleend :roll: ) en 17 inch scherm.
Mijn vorige macbook had een mat scherm maar het verschil met mijn huidige mac (met glanzend scherm) is niet erg groot.
Ik werk meestal binnen en heb dan geen hinder van invallend licht.
Met Parallels desktop kan ik andere besturingssystemen opstarten, op dit moment Windows 7, XP en OSX (voor testen van nieuwe programma's ed).
Windows 7 start in 2 seconden op met 16 gb intern geheugen....
Met Paragon NTFS kan ik zonder problemen met Windows geformatteerde schijven werken (lezen en schrijven).

Succes met je keuze. Ik heb 3 jaar geleden dezelfde keuze gemaakt en heb er geen seconde spijt van gehad.
groeten Robert

rjmulder
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door rjmulder » za mei 18 2013 11:00 pm

Een Windows laptop zou ik niet 2e hands kopen maar weet niet hoe het bij Apple's zit vandaar de vraag.
jantom schreef:Is Windows 7 al 7 jaar oud??
Windows 7 niet maar de laptop wel, er stond Windows XP Pro op maar een geheugen uitbreiding deed Windows 7 ook goed als je maar niet te gekke dingen vraagt van het systeem.
André schreef:Het schanier van het scherm is defect, laat me eens raden, dat is vast een acer.
Nee een IBM al zijn die toch wel degelijk ook die kunnen kapot :oops:

Een voordeel met een nieuwe is wel dat je kunt kiezen wat je wilt aan opties maar dat maakt het ook weer lastig :?
Is een standaard voldoende of is een snellere CPU beter/nodig, het scherm wordt dan een hoge resolutie en ontspiegeld dat weet ik dan al wel, retina wordt het niet omdat er dan geen netwerk aansluiting op de laptop zit.
Geheugen en harddisk zijn later wel aan te passen.
Nikon camera's | Glas in kokers | Onweer in doosjes | Beetje Manfrotto spul | Tassen van LowePro

Robert
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Robert » za mei 18 2013 11:08 pm

Bij een i7 van de 2e generatie is de processor-snelheid meestal niet maatgevend.
Bv een 2,2 ghz is snel genoeg voor de meeste gebruikers. (Deze is al veel sneller dan de 2,7 Ghz I7 van de 1e generatie)
Mijn advies zoek een goede 2e handse en pas later desnoods zelf het intern geheugen en hdd aan.
Mijn systeem had een 750 gb hdd van 5400 toeren daar wordt je niet vrolijk van..
Mat of glanzend scherm daar zou ik geen issue van maken, beide zijn erg goed.

En wat betreft de netwerkaansluiting op een retina, met een verloop kabeltje van 29 euro is dat geregeld.
groeten Robert

rjmulder
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door rjmulder » za mei 18 2013 11:49 pm

Bedankt.
Dus het maakt eigenlijk niet zoveel uit wat voor een i7 het wordt. Een latere 2e hands of een nieuwe "instap".
Is het echt zo'n drama met een 5400 toeren schijf?
De kwaliteit zal ook wel geen verschil zitten maar dat gespiegel vind ik niet altijd echt prettig met de iPad vind ik het soms al vervelend.
Die kabeltjes had ik nog niet gezien vond het al vreemd geen netwerk alleen draadloos :)

Dat wordt dan nog even goed nadenken, dinsdag wil ik ook eens gaan kijken bij iCentre en kijken wat die adviseren.

gvdnberg
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door gvdnberg » zo mei 19 2013 12:45 am

Kijk eens bij tweedehandsmac.nl daar vind je een keur aan gebruikte Apple machines. En als je dan in Zwolle kijkt naar Budgetmac of MacBizz dan vind je een winkel die gebruikte Mac's verkoopt die geheel nagezien zijn. Zie vooral ook hun site op het net.
Veel succes met je keuze!
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Nikon Z-gebruiker en nog een paar F-vatting (micro-)objectieven. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr

rjmulder
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door rjmulder » zo mei 19 2013 10:04 am

Bedankt voor de tip en zal daar ook eens kijken.

Wat het uiteindelijk is geworden zal ik dan nog wel laten weten eerst maar eens goed rond kijken :)

gvdnberg
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door gvdnberg » zo mei 19 2013 11:15 am

Veel succes met je zoektocht en je uiteindelijke keuze!
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Nikon Z-gebruiker en nog een paar F-vatting (micro-)objectieven. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr

bjornc
Forumlid
Forumlid

Bericht door bjornc » di mei 21 2013 7:45 am

Ik heb 2 jaar geleden voor dezelfde keuze gestaan.
Uiteindelijk voor nieuw gekozen, omdat tweedehands Macs mij te duur waren.
Overigens zou ik nog even wachten met de aanschaf van een nieuwe, de verwachting is dat Apple eind Juni de vernieuwde lijn MacBook Pro's zal aankondigen.
De kans is groot dat hier de nieuwe Intel Haswell cpu's in zullen zitten.

Maar goed, als je echt niet kunt wachten....

DKF

Bericht door DKF » di mei 21 2013 3:48 pm

Heb toendertijd gewoon een 'nieuwe' 13inch MacBook Pro bij een particulier gekocht. Scheelde een paar honderd euro. Gelijk Apple Care en een Apple 24inch LED Cinema scherm en een Hengedock erbij gekocht. Daarna MBP geupgrade met een 1TB HDD, de DVD unit vervangen voor een SSD en het interne geheugen vervangen door 8gb. Sindsdien heb ik nog niet de neiging gehad om mijn systeem te vervangen. Het ligt er maar net aan wat je prettiger vind werken en wat je kwa geld ervoor over heb.

Foto opstelling zie : forum

bjornc
Forumlid
Forumlid

Bericht door bjornc » di mei 21 2013 4:23 pm

rjmulder schreef:retina wordt het niet omdat er dan geen netwerk aansluiting op de laptop zit.
Geheugen en harddisk zijn later wel aan te passen.
Er zit tegenwoordig Thunderbolt op de Macbooks.
Je kan dus een Thunderbolt naar gigabit ethernet verloopje kopen : KLIK

Als ik op dit moment een laptop moest uitzoeken werd het 100% een Retina, maar dan waarschijnlijk een 13".

rjmulder
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door rjmulder » di mei 21 2013 4:30 pm

Kom net terug uit Hengelo "even" een bezoekje gebracht aan iCentre :) en ik ben er eigenlijk al wel uit.

Een nieuwe MacBook Pro 15" hoge resolutie "normaal" scherm ontspiegeld verder gewoon standaard. Geheugen en opslag zijn dan later zelf aan te passen. Scheelt nu in de aanschaf prijs en zal op dit moment snel genoeg zijn.

Het retina scherm is wel heel mooi maar uitbreidingen/aanpassingen zouden niet mogelijk zijn :( geheugen en/of opslag is dus niet aan te passen dat wat je kiest heb je.

Zit ik meteen weer met het volgende de verkoper adviseerde Apple Care erbij te nemen. Is dit wel of niet verstandig?
En wat is handiger het office pakket van Microsoft of dat van Apple zelf?
bjornc schreef:Overigens zou ik nog even wachten met de aanschaf van een nieuwe, de verwachting is dat Apple eind Juni de vernieuwde lijn MacBook Pro's zal aankondigen.
De kans is groot dat hier de nieuwe Intel Haswell cpu's in zullen zitten.

Maar goed, als je echt niet kunt wachten....
Wat zou er anders/beter zijn of worden hooguit dat de voorgaande modellen dan wat aantrekkelijker worden qua prijs.
Ik bedenk me meestal eerst goed wat ik wil en dan is het geduld ook wel op :D

Op zo'n kabeltje is ook al eerder gewezen door Erpeewee.

jantom
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door jantom » di mei 21 2013 4:34 pm

Alternatief voor Office-pakket: OpenOffice.org (gratis en goed).

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”