Tsja nieuw of 2e hands is een persoonlijke keuze. Ik ga er dan van uit dat je voldoende budget hebt.
Ik zou in elk geval bij een 2e handse voor de systemen met een I7 processor van de 2e generatie kiezen.
Deze werden vanaf 2011 uitgebracht. Zie
http://www.everymac.com/systems/apple/m ... okpro.html
Voordeel is dat je meteen een thunderbolt aansluiting hebt en 1333 mhz geheugen.
Persoonlijk bevalt mij de 17 inch versie erg goed maar ik gebruik dan ook geen 2e scherm.
Ik heb vorig jaar voor een 2e hands 17 inch I7 gekozen in plaats van een nieuwe retina. Ik heb zelf het idee dat ik niet aan de resolutie zou kunnen wennen.
Deze systemen (het type vanaf 2011 tot de retina systemen) zijn nog naar eigen wens aan te passen qua intern geheugen en hdd. Tevens hebben ze een voldoende zware videokaart.
Ga je voor een nieuwe dan moet je er rekening mee houden dat je het systeem later niet kunt upgraden. De behuizing zit vastgelijmd erg handig....
Dus dan meteen voldoende intern geheugen (16 gb) ed bestellen.
Een nieuwe macbook is wel fractioneel sneller.
Houdt er rekening mee dat systemen uit 2008 en 2009 problemen kunnen hebben met de videokaart.
Zelf heb ik een I7 uit 2011 met 512 gb ssd, 8 gb intern (mijn 16 gb is even uitgeleend

) en 17 inch scherm.
Mijn vorige macbook had een mat scherm maar het verschil met mijn huidige mac (met glanzend scherm) is niet erg groot.
Ik werk meestal binnen en heb dan geen hinder van invallend licht.
Met Parallels desktop kan ik andere besturingssystemen opstarten, op dit moment Windows 7, XP en OSX (voor testen van nieuwe programma's ed).
Windows 7 start in 2 seconden op met 16 gb intern geheugen....
Met Paragon NTFS kan ik zonder problemen met Windows geformatteerde schijven werken (lezen en schrijven).
Succes met je keuze. Ik heb 3 jaar geleden dezelfde keuze gemaakt en heb er geen seconde spijt van gehad.