Twijfel: groothoek zoom of prime

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Twijfel: groothoek zoom of prime

Bericht door Léon Obers » ma jun 03 2013 1:18 pm

paul73 schreef: Maar dan nog.. Een gebouw of landschap kan dan als onderwerp meer statisch zijn maar dat wil niet zeggen dat de mogelijkheid om dichterbij of verderaf te gaan, er altijd is.
Vroeger veel voor een bouwfirma bouwprojecten gefotografeerd. Nooit een zoom nodig gehad.
Leer werken met de "beperkingen" van je materiaal. Het kan een zegen zijn. 8)
Vriendelijke groet, Léon Obers

paul73
Forumlid
Forumlid

Bericht door paul73 » ma jun 03 2013 3:13 pm

Léon Obers schreef:
paul73 schreef: Maar dan nog.. Een gebouw of landschap kan dan als onderwerp meer statisch zijn maar dat wil niet zeggen dat de mogelijkheid om dichterbij of verderaf te gaan, er altijd is.
Vroeger veel voor een bouwfirma bouwprojecten gefotografeerd. Nooit een zoom nodig gehad.
Leer werken met de "beperkingen" van je materiaal. Het kan een zegen zijn. 8)
Beperkingen stimuleren de creativiteit dat zeker. Ik heb ook helemaal niets tegen objectieven met vaste brandpuntsafstand. Echter wat me in meerdere topics van dit forum opvalt, is dat zooms in kwaliteit vaak als te min voor goede foto's worden bestempeld. Dat lijkt me sterk overdreven. Nikon heeft geweldige zooms. Als daar geen goede foto's mee gemaakt kunnen worden, zegt dat denk ik meer iets over de fotograaf. En om nog wat meer olie op het vuur te gooien hierbij mijn spreuk van de dag: "het verschil in kwaliteit tussen objectieven met zoom of vaste brandpuntsafstand is lang niet zo groot als het verschil in kwaliteit tussen verschillende fotografen".
photopaul.weebly.com

D700 met Nikon 24-70 f2.8, Nikon 70-200 f2.8 VR2, Nikon 24 AI-S f2.8, Nikon 50 f1.4D, Nikon 105 f2.8 VR, SB 800, filters van B+W, Manfrotto statief, diverse studio apparatuur

Cyrus
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Cyrus » ma jun 03 2013 3:43 pm

paul73 schreef:
Maar dan nog.. Een gebouw of landschap kan dan als onderwerp meer statisch zijn maar dat wil niet zeggen dat de mogelijkheid om dichterbij of verderaf te gaan, er altijd is.
Dat was niet mijn punt. Omdat een gebouw of landschap veel meer statisch is, is de benodigde tijd om van objectief te wisselen voor mij minder storend dan wanneer ik in een drukke stad, met veel beweging, rondloop en door het noodzakelijkerwijs wisselen van objectief (omdat de brandpuntsafstand toch erg slecht uitkomt) misschien nét het moment mis.

Anders gezegd: ik stem het soort objectief (prime of zoom) af op wat ik ga fotograferen (statische of dynamische omgeving) en of ik het mij tijdens de sessie kan veroorloven om - indien nodig - van objectief te moeten wisselen, zonder de momenten te missen.

Puur een praktisch punt dus, heeft op zich niets brandpuntsafstanden c.q (aan te passen) afstand tot het onderwerp als zodanig te maken.
Groeten,
Edwin

flickr - website

Cyrus
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Cyrus » ma jun 03 2013 3:44 pm

Léon Obers schreef: Vroeger veel voor een bouwfirma bouwprojecten gefotografeerd. Nooit een zoom nodig gehad. Leer werken met de "beperkingen" van je materiaal. Het kan een zegen zijn. 8)
In mijn analoge tijd "deed" ik het met alleen primes: 24mm, 35mm, 50mm, 85mm en135mm (alles F/1.8!). Pas sinds de digitale reflex gebruik ik zoom-objectieven. Op DX vond ik de gebruikelijke primes qua brandpunt *cropfactor veelal erg onhandig uitkomen, dus werkte ik tot voor kort vooral met mijn 17-50 F/2.8.

Nu ik over ben naar FX ga ik weer terug naar de primes. Een Nikkor 50 F/1.8 heb ik al heel erg lang; de Nikkor 35mm F/1.8 DX en Tamron 90 F/2.8 zijn verkocht om ruimte te maken voor mijn oude rijtje primes.
Groeten,
Edwin

flickr - website

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma jun 03 2013 3:54 pm

paul73 schreef: Beperkingen stimuleren de creativiteit dat zeker. Ik heb ook helemaal niets tegen objectieven met vaste brandpuntsafstand. Echter wat me in meerdere topics van dit forum opvalt, is dat zooms in kwaliteit vaak als te min voor goede foto's worden bestempeld. Dat lijkt me sterk overdreven. Nikon heeft geweldige zooms. Als daar geen goede foto's mee gemaakt kunnen worden, zegt dat denk ik meer iets over de fotograaf. En om nog wat meer olie op het vuur te gooien hierbij mijn spreuk van de dag: "het verschil in kwaliteit tussen objectieven met zoom of vaste brandpuntsafstand is lang niet zo groot als het verschil in kwaliteit tussen verschillende fotografen".
Fotografen kiezen hun materiaal meestal dan ook niet echt vanuit een overweging van wat ze zelf creatief kunnen inbrengen, maar wat ze in een streven naar technische perfectie, (pixel peeping) het beste beeld oplevert.
Men heeft doorgaans minder controle/beheersing over fotografische creativiteit dan controle over techniek. Creativiteit kan van dag tot dag verschillend zijn, afhankelijk van stemmingen, gezondheid, fit of vermoeid. Techniek is veel meer een constante factor. Prettig als je daar in ieder geval wat meer zekerheid over hebt.

Aan de andere kant, juist "in de beperking toon zich de meester". Als dat dan ook nog kan met objectieven die "pixelpeepend" daar net een streepje in voor hebben, is de combinatie / keus daarin gauw gelegd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

staal571
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door staal571 » ma jun 03 2013 8:26 pm

Casanova56 schreef:Koop je een prime, dan is het zoomen met je voeten.
M.a.w. je ga naar voren of achter uit lopen met je body.

Koop je een zoomlens, dan draai je aan het objectief en blijf je op dezelfde plaats staan.

Je meent het is dat echt waar :wink2: :wink2:

Peter
Ik ben nog steeds blij met mijn Nikon D600 ondanks dat het geen „”Pro camera is””, maar ben ook gek op Nikon F5

Hasselbox
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Hasselbox » di jun 04 2013 11:12 am

Groot voordeel van uitsluitend vast brandpunt gebruiken is dat je gewend raakt aan die bepaalde beeldhoek.
Voordat je door de zoeker kijkt zie je dan al de compositie voor je.
Dat is dan ook de reden dat veel klassieke fotografen als b.v. Arbus met hun Rollieflex met vaste lens tot een zo constante kwaliteit kwamen wat betreft die compositie.
Met een mooie zoom van 24-70mm is dat moeilijker onder de knie te krijgen. Althans voor mij.

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » di jun 04 2013 12:04 pm

Cyrus schreef:In mijn analoge tijd "deed" ik het met alleen primes: 24mm, 35mm, 50mm, 85mm en135mm ....
....Nu ik over ben naar FX ga ik weer terug naar de primes....
Thuiskomen heet dat.

Hasselbox
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hasselbox » di jun 04 2013 2:16 pm

Marten schreef:
Cyrus schreef:In mijn analoge tijd "deed" ik het met alleen primes: 24mm, 35mm, 50mm, 85mm en135mm ....
....Nu ik over ben naar FX ga ik weer terug naar de primes....
Thuiskomen heet dat.
Of, terug op het prime nest. :D

jvdme
Forumlid
Forumlid

Bericht door jvdme » di jun 04 2013 4:18 pm

Bob,
je hebt al een echte groothoek met de 24 mm (24-85 mm). Volgens mij kun je daar al heel veel mee.
Voor super groothoek zou ik dan kiezen tussen:

AFd 20 mm F2,8 (mooie lens, lichtsterk, heb ik zelf voor dx) of
AFs 16-35 mm F4 (duurder en groter bereik).

Ikzelf ga voor vaste brandpunten vanwege de kwaliteit. John.

bob.mijwaard
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door bob.mijwaard » di jun 04 2013 7:54 pm

Ik heb inmiddels via een clublid voor een aantrekkelijke prijs een Samyang 14 mm 2.8 kunnen overnemen. Die komt binnenkort hopelijk goed van pas als ik op vakantie ga. Nu voor die tijd nog even oefenen om de lens onder de knie te krijgen.

Heb overigens met veel belangstelling de bovenstaande discussie gevolgd.
D600, 24-85, 70-200 F4, Samyang 14 mm 2.8, 50 mm 1.8G, SB-700

Hasselbox
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hasselbox » di jun 04 2013 8:55 pm

bob.mijwaard schreef:Ik heb inmiddels via een clublid voor een aantrekkelijke prijs een Samyang 14 mm 2.8 kunnen overnemen. Die komt binnenkort hopelijk goed van pas als ik op vakantie ga. Nu voor die tijd nog even oefenen om de lens onder de knie te krijgen.

Heb overigens met veel belangstelling de bovenstaande discussie gevolgd.
Bekende tip:
Stel de 14mm in op 2 meter en f5,6. Dan heb je scherpte van 75cm tot oneindig
En bij f8 zelfs al vanaf 58 cm.

Veel plezier ermee.

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”