paul73 schreef:
Beperkingen stimuleren de creativiteit dat zeker. Ik heb ook helemaal niets tegen objectieven met vaste brandpuntsafstand. Echter wat me in meerdere topics van dit forum opvalt, is dat zooms in kwaliteit vaak als te min voor goede foto's worden bestempeld. Dat lijkt me sterk overdreven. Nikon heeft geweldige zooms. Als daar geen goede foto's mee gemaakt kunnen worden, zegt dat denk ik meer iets over de fotograaf. En om nog wat meer olie op het vuur te gooien hierbij mijn spreuk van de dag: "het verschil in kwaliteit tussen objectieven met zoom of vaste brandpuntsafstand is lang niet zo groot als het verschil in kwaliteit tussen verschillende fotografen".
Fotografen kiezen hun materiaal meestal dan ook niet echt vanuit een overweging van wat ze zelf creatief kunnen inbrengen, maar wat ze in een streven naar technische perfectie, (pixel peeping) het beste beeld oplevert.
Men heeft doorgaans minder controle/beheersing over fotografische creativiteit dan controle over techniek. Creativiteit kan van dag tot dag verschillend zijn, afhankelijk van stemmingen, gezondheid, fit of vermoeid. Techniek is veel meer een constante factor. Prettig als je daar in ieder geval wat meer zekerheid over hebt.
Aan de andere kant, juist "in de beperking toon zich de meester". Als dat dan ook nog kan met objectieven die "pixelpeepend" daar net een streepje in voor hebben, is de combinatie / keus daarin gauw gelegd.