Hoe krijg ik dit soort foto's beter ?

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
MauritsD
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Hoe krijg ik dit soort foto's beter ?

Bericht door MauritsD » di jun 11 2013 12:27 am

Wauw, wat een waardevolle reacties allemaal in 1 dag :D

Allereerst realiseer ik me dat ik bij deze specifieke foto inderdaad met een invulflits de donkere delen had kunnen oplichten en een halve stop had kunnen onderbelichten. In dit geval had ik de flitser er op het moment helemaal niet opzitten en daarom niet paraat :?
Ook had hier het diafragma nog wel wat verder open gekund naar f/5.6 of f/4

Maar ik ben vooral verrast onder de indruk van (alle drie) de bewerkingen, wat mijn vermoeden bevestigd dat investeren in serieuzere bewerkings-software zoals CNX of LR voor dergelijke foto's heel veel verschil gaat maken! Met alleen ViewNX lukt mij dat absoluut niet.
Door bewerkingen op delen van de foto toe te kunnen passen worden de foto's levendiger en krachtiger. Ik denk dat voor mij hier de oplossing zit.

Heeft het nog bepaalde voordelen om CNX te gebruiken of is de Adobe raw-converter (inmiddels) even goed en heeft CNX geen voordelen meer boven LR5 ?
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » di jun 11 2013 1:32 am

MauritsD schreef:Heeft het nog bepaalde voordelen om CNX te gebruiken of is de Adobe raw-converter (inmiddels) even goed en heeft CNX geen voordelen meer boven LR5 ?
Daar hebben we al vele draadjes over gehad. Laten we dat niet nog eens herhalen in dit draadje.

Ik heb trouwens je draadje uit Foto beoordelingen hierheen verhuisd.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Robin
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Robin » di jun 11 2013 9:43 am

MauritsD schreef:Heeft het nog bepaalde voordelen om CNX te gebruiken of is de Adobe raw-converter (inmiddels) even goed en heeft CNX geen voordelen meer boven LR5 ?
De Raw converter van Lr is veel beter als die van Cnx, ook is Cnx een oud programma met vele update wat erg traag werkt. Op dit moment is net Lr5 uit gekomen zou daar eens een probeer versie van downloaden om het te ervaren.
Patrick schreef: Daar hebben we al vele draadjes over gehad. Laten we dat niet nog eens herhalen in dit draadje.

Ik heb trouwens je draadje uit Foto beoordelingen hierheen verhuisd.
Sorry Patrick eerst verplaats je het topic maar het onderwerp waar vragen gesteld kunnen worden over fotobewerking etc. Daarna mag Maurits niet door vragen in zijn eigen[\b] topic over eventuele bewerking[[\b]programma's.

Geef in ieder geval een knap antwoord. Verwijs in ieder geval naar z'n topic.
Greetz... Robin

It's nice to be important, but it's more important to be nice.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di jun 11 2013 10:08 am

Robin schreef: Sorry Patrick eerst verplaats je het topic maar het onderwerp waar vragen gesteld kunnen worden over fotobewerking etc. Daarna mag Maurits niet door vragen in zijn eigen[\b] topic over eventuele bewerking[[\b]programma's.

Het lijkt me een stuk handiger de zeer uitvoerige draadjes die er al over geschreven zijn door te nemen, dan het nog weer eens opnieuw allemaal weer opnieuw te moeten pennen. Een zoekoptie om die draadjes te kunnen vinden kan Maurits zelf ook nog wel doen. Moet dan alles op een presenteerblaadje aangereikt worden?
Vriendelijke groet, Léon Obers

Robin
Forumlid
Forumlid

Bericht door Robin » di jun 11 2013 10:39 am

Sorry Leon, je spreekt je zelf een beetje tegen. Betreft het presentatie blaadje.

Lees erg vaak jou reactie, als het onderwerp mij interesseert, waar jij zelf bijna altijd verwijst naar een een betreffend draadje.

Het is bij meer de toon die gezet word, er mag iets niet maar er word niet verwezen naar waar het wel mag of te lezen is.
Zal zeker niet beweren dat alles op een presentatie blaadje aangereikt moet worden maar er is ook nog steeds geen FAQ of iets dergelijks waardoor "onnodige vragen" en verwijzingen overbodig worden.

Daarnaast is er eindelijk weer iemand die eens een serieuze vraag stelt op het forum over zijn foto en word er normaal op geantwoord. Alleen om zelf het resultaat te behalen moet je het maar weer uitzoeken?
Greetz... Robin

It's nice to be important, but it's more important to be nice.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di jun 11 2013 11:01 am

Robin schreef:Sorry Leon, je spreekt je zelf een beetje tegen. Betreft het presentatie blaadje.

Lees erg vaak jou reactie, als het onderwerp mij interesseert, waar jij zelf bijna altijd verwijst naar een een betreffend draadje.
Het is natuurlijk een mooie geste als mensen de moeite nemen om direct de betreffende links er bij te zetten. Maar om mensen te gaan verwijten als het niet wordt gedaan, gaat me toch te ver. Tenslotte moeten de anderen die zoekactie ook gewoon doen, die hebben die links ook niet paraat. Dus je vraagt eigenlijk hetgeen jezelf kunt doen, dat de ander dat maar bij voorbaat voor je zou moeten doen.

Wellicht heeft Patrick tussen de bedrijven door nog wel wat anders te doen, en heeft hij er op dat moment helemaal geen tijd voor. Dat kan. Het is ten slotte allemaal vrijwilligerswerk. Dus ga mensen het absoluut niet kwalijk nemen als ze die moeite er niet in steken.
Robin schreef:Alleen om zelf het resultaat te behalen moet je het maar weer uitzoeken?
Dat is niet zo, want er is hier precies verteld wat de mensen aan die foto hebben verbeterd en welke instellingen.

Dat de TS verder naar aanleiding van die bewerkingen algemeen de verschillen en mogelijkheden wil weten tussen de ene RAW-converter en de andere heeft weinig met de foto te maken die hier is geplaatst
Laatst gewijzigd door Léon Obers op di jun 11 2013 11:04 am, 1 keer totaal gewijzigd.

MauritsD
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door MauritsD » di jun 11 2013 11:01 am

Robin, bedankt voor jou toevoeging.

Natuurlijk vind ik de eerdere draadjes over CNX vs LR wel terug. Het was wellicht wat kort door de bocht de "laatste stand van zake" in dit draadje ook op te willen pakken.
No worries :)
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di jun 11 2013 11:18 am

Algemene zoekactie:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... mit=Zoeken" onclick="window.open(this.href);return false;

En eentje die ik er uitgelicht heb, die wat meer de mogelijkheden van de U-point technologie in Capture NX2 laat zien, tegenover bijv. de "Nik Viveza" plugin voor Photoshop/Lightroom. Tegenwoordig als "Google" plugin. (Google heeft Nik software overgenomen).
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... za+capture" onclick="window.open(this.href);return false;

Download demo versies van de diverse RAW-programma's en ga er een tijdje mee aan de gang. In beginsel kost het best wel een bepaalde leertijd om de finesses te doorgronden. Op YouTube kun je erg veel tutorials vinden van allerlei bewerkingen. In beeld zie je de dingen vaak makkelijker dan een beschreven tekst.

Elke RAW-converter heeft zijn voor- en nadelen. Het is niet zo dat de een beter is als de andere of andersom. Het is maar net wat je belangrijk vind in de manier van werken, en of het past in je eigen manier van werken.

Algemene voor- en nadelen.

- Nikon Capture NX2. Geeft IMO door de bank genomen de beste kleurweergave.
Alle in de camera gebruikte instellingen worden als zodanig overgenomen in de software als "basis". De software sluit daarom het beste aan met wat je in de camera reeds hebt ingesteld.
Alle bewerkingen die je doet worden in het bestand zelf opgeslagen, en kun je ten allen tijde tot in de finesse weer aanpassen of ongedaan maken. (Alle gebruikte waarden van U-points liggen vast, en kun je per "cijfer" andere waarden geven). Bestanden zijn erg compact en blijven dat ook. Nadeel is de relatief vrij trage verwerkingstijd, zelfs met een snelle computer.
Als tip: Werk de bewerkingslijst af, in volgorde reeds vanuit de standaard instellingen Camera-instellingen - Snel herstellen - Camera en objectiefaanpassingen, om daarna de fijnafstellingen te doen met de extra tools.
https://nikoneurope-nl.custhelp.com/app ... a_id/56940" onclick="window.open(this.href);return false;

- Lightroom / Photoshop RAW converter.
Kleur is op detailniveau wat "vlakker" dan Nikon Capture. Heeft wel een erg goede ruisreductie bij hoge ISO. Dus werk je veel onder moeilijke lichtomstandigheden met hoge ISO, kan dit als voordeel zijn tegenover Nikon Capture NX2. Hoewel Nikon Capture in de laatste versies wel een verbeterde ruis reductie heeft. Het verschil is daarmee kleiner als voorheen.
http://www.adobe.com/nl/products/photos ... troom.html" onclick="window.open(this.href);return false;

- Phase One - Capture One Pro 7
Weinig benoemd hier op het forum, maar is ook een erg goede RAW-converter.
De software is vrij intuïtief. Erg goede detaillering op micro-contrast niveau. Het standaard kleurprofiel moet je wel iets aanpassen omdat IMO het blauw wat over gesatureerd is.
De software maakt uitvoerig gebruik van de mogelijkheden om zaken door de grafische processor te worden uitgevoerd, inplaats van de gewone processor. Dus loop wel na wat de benodigde specs moeten zijn, als je een oudere computer hebt, of het allemaal wel functioneert. Is er alleen in 64 bits uitvoering. Dus je OS moet direct wel 64 bits zijn.
Er zijn twee smaken, de Pro versie en de Express versie. Met de Pro versie kun je Nikon camera's direct tethered bedienen vanuit de software. Het beeld loopt dan zo in de browser van de software en kun je direct bewerken.
http://www.phaseone.com/capture-one" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Léon Obers op di jun 11 2013 12:25 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » di jun 11 2013 11:50 am

Het onderwerp van dit draadje is helemaal niet de CNX <-> LR discussie. Daarom zou ik die hier ook niet willen voeren. Natuurlijk staat het de TS vrij daar een apart draadje voor te beginnen, maar dan wel apart onder een andere onderwerptitel.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Sz73

Bericht door Sz73 » di jun 11 2013 12:18 pm

Laatst gewijzigd door Sz73 op wo jun 12 2013 9:42 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Tien
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **

Bericht door Tien » di jun 11 2013 1:12 pm

persoonlijk zou ik de foto ook wat bijsnijden; die groene tent rechtsachter leidt me erg af doordat hij zo licht is
D90 | Nikon 18-70mm f/3.5-4.5 AF-S DX | Nikkor 70-300 VR | Nikkor AF-D 50/1.4 | Nikkor AF-S DX 35/1,8G

peterk
Forumlid
Forumlid

Bericht door peterk » vr jun 14 2013 7:43 pm

Dannysan je bewerking vind ik top ook de uitleg erbij wat een verschil.

Heb je ook een stappen plan hoe je de foto door loopt? Youtube of zo?

DannySan
Clublid
Clublid

Bericht door DannySan » vr jun 14 2013 10:26 pm

Hoi peterk,

ik stuur je even een pb; anders gaan we teveel offtopic.
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”