Tamron 28-75: diafragma sluit traag

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm
jantom
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Tamron 28-75: diafragma sluit traag

Bericht door jantom » di jun 25 2013 12:29 am

@Emdeklerk

We hebben ooit een goede keuze gedaan (door voor Nikkor te kiezen).
Tot nu toe heb ik de verleiding kunnen weerstaan om eens een ander merk objectief te kopen. :D

Nu we het toch over oud en over een diafragma hebben: ik heb een Nikon-insteltubus voor een telekop van 800mm. Je kent die tubus ongetwijfeld wel. Daar zit een heel mooi diafragma in verwerkt dat echter is gaan vastzitten (in de loop der tijden). Nu is dat niet zo erg want er zit ook een diafragma in de lens zelf en die is te prefereren.
Ik ben ooit met die tubus + lens naar Inca gegaan en Inca heeft dat diafragma zonder kosten werkend gemaakt. De diafragmaoverbrenging is een juweeltje maar er zitten zoveel diafragmalamellen in die tubus dat het geheid eens vast gaat zitten. Zo'n combinatie tubus-lens gebruik ik misschien eens in de 10 jaar...

Groet, Jan

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » di jun 25 2013 4:14 am

jantom schreef:De diafragmaoverbrenging is een juweeltje maar er zitten zoveel diafragmalamellen in die tubus dat het geheid eens vast gaat zitten. Zo'n combinatie tubus-lens gebruik ik misschien eens in de 10 jaar...
Juist omdat je het nauwlijks gebruikt gaat het vastzitten. Is in grote mate afhankelijk hoe je die tubus (en lenzen) bewaart.
Het beste is verticaal te bewaren. En dan ook nog van tijd tot tijd omdraaien. Heeft te maken met eventuele smeermiddelen die uitlopen. Liggend wil het bij diafragma-lamellen wel eens over de de lamellen gaan kruipen (simpel door de zwaartekracht). Staand blijft het in de ommanteling.
Vriendelijke groet, Léon Obers

jantom
Clublid
Clublid

Bericht door jantom » di jun 25 2013 10:57 am

Dag Léon,

De combinatie insteltubus+lenskop staat al vele jaren verticaal maar ik zet hem niet om. Een achterlensdop is té iel en ik heb geen koffer voor die lens, dus hij staat zomaar ergens op de grond (enigszins beschut tegen stoten).
Nu is er wel een andere oplossing mogelijk maar ik houd het nog even zo....
Koppen voor die basis(instel)tubus werden apart geleverd en in doos. Tegenwoordig zou een dergelijk objectief + tubus in koffer worden geleverd.

Maar -inderdaad- vroeger lag de lenscombinatie in een kast. En vanwege dat lange niet-gebruik is er alle kans dat de boel gaat vastzitten. Als ik het me goed herinner had Inca siliconenspray gebruikt om vastplakken van de lamellen te voorkómen (mijn geheugen laat me soms in de steek). De insteltubus is een stukje vakwerk uit begin jaren 70. Zonder cradle (later aangeschaft) is het gebruik ervan moeilijk.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » di jun 25 2013 11:11 am

Je moet ook de oudere objectieven regelmatig even "uitlaten", ze gebruiken.
De instelvatting gangbaar houden, het diafragmamechanisme even bewegen (instelring en palletje). Van mijn F2's wordt ook zeker eens per maand het transport- en ontspanmechanisme gebruikt. Juist... met even een paar objectieven er op.

Worden oudere spullen koel bewaard, zoals bij mij in een kast in de slaapkamer, breng ze dan eerst op kamertemperatuur voor alles weer bewogen wordt. Vooral van oudere instelvattingen wordt het smeelmiddel wat harder dan we tegenwoordig gewend zijn, dat moet op temperatuur komen om weer plastisch te worden, om zich weer goed te kunnen verspreiden over de schroefgangen. Vooral bij de oudere exemplaren van de 2,8/135mm is dat goed te merken. Ik heb er twee.

Ook van een Rolls Royce die alleen maar stil staat gaat de olie en brandstof vergommen, worden afdichtingsrubbers hard, gaan metaaloppervlakken die niet meer door warme olie worden besproeid oxyderen, gaan soms zelfs de zuigers in de cilinders vastzitten...

skyfox
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door skyfox » di jun 25 2013 11:50 am

Na het palletje eens goed bekeken te hebben, heb ik er even ietwat druk op uitgeoefend. Hij bewoog al iets vloeiender. Na iets langer druk uit te oefenen merkte ik dat het diafragma weer vrij kon bewegen. Mijn probleem is dus met wat voorzichtige huisvlijt opgelost! Me happy.

Waarschijnlijk is het palletje dus ietsjes verbogen bij het wisselen van lens, of is er iets gebeurd met de lens zonder dat ik het weet. Ik heb de lens vanmorgen even intensief gebruikt en hij functioneert weer als vanouds (goed dus :-p).

Mensen, bedankt voor het meedenken!! Zonder de tip van het palletje was ik hier zelf nooit achtergekomen.

jantom
Clublid
Clublid

Bericht door jantom » di jun 25 2013 1:01 pm

@Skyfox
Dat is dan mooi opgelost. Het was dus mechanisch.

@Emdeklerk: ik ben nalatig. Bedankt voor het goede advies. Je hebt gewoon gelijk.

Plaats reactie

Terug naar “Standaardzoom”