Canterbury Cathedral

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Zantara4now

Canterbury Cathedral

Bericht door Zantara4now » do jul 04 2013 7:14 am

Deze foto geeft voor mij de atmosfeer weer, die ik wilde bereiken.
Ik heb hier de automatische setting gebruikt, omdat de belichting daarmee het beste uitkwam.

De foto is niet ge-edit, behalve de toevoeging van een copyright.

Afbeelding

Omdat de linkoptie in Nikon Image Space mij niet duidelijk is (ondanks de uitleg elders op dit forum, heb ik een screengrab van de info hierbij gevoegd)

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Zantara4now op zo jul 14 2013 2:05 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

ruilof
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Canterbury Cathedral

Bericht door ruilof » do jul 04 2013 12:13 pm

Op zich vind ik het een beeld met potentie. De ISO 3200 speelt je echter parten. Daardoor verdwijnt de scherpte en wordt het een beetje soep. Ook 1/60 sluitertijd bij 55 mm brandpunt is heel krap. Als daar onscherpte ontstaat gaat de ruis bij ISO 3200 nog meer zichtbaar worden. Je flits stond op auto dus die zal ook afgegaan zijn. Vandaar de 1/60e als sync-snelheid.

Ik denk dat ik de foto gemaakt zou hebben met spotmeting op het lichte deel in het gewelf. Geen flits en de belichtingscompensatie op -0,3. Dan kun je een lager ISO en een hogere sluitertijd bereiken, dus met meer scherpte en ook met beter contrast. Het zou de sfeer in de foto wellicht nog beter maken.

Als je geen statief mag gebruiken (in Engelse kerken is dat vaak zo) dan kun je de camera ergens op of tegen laten steunen. Desnoods op het hoofd van iemand die bij je is :)
Schrijven met licht, meer is het niet, maar ook niet minder
Website
Blog

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do jul 04 2013 2:44 pm

ruilof schreef: Ik denk dat ik de foto gemaakt zou hebben met spotmeting op het lichte deel in het gewelf. Geen flits en de belichtingscompensatie op -0,3. Dan kun je een lager ISO en een hogere sluitertijd bereiken, dus met meer scherpte en ook met beter contrast. Het zou de sfeer in de foto wellicht nog beter maken.
Ik begrijp niet goed wat je bedoelt.
Er is is in die kathedraal simpelweg een bepaalde vaste lichthoeveelheid aanwezig waarbij je een foto kunt maken. Dat geeft een combinatie van sluitertijd/diafragma/ISO.
De gebruikte lichtmeetmethode doet op zichzelf daarin totaal niet ter zake hoe je aan de benodigde "belichtingsdiehoek"-combinatie gegevens komt. Het is niet zo dat je door spotmeting te gebruiken, ineens een andere sluitertijd/diafragma/ISO combinatie zou kunnen gebruiken die gunstiger zou zijn dan bij gebruik van bijv. matrix-meting of welke andere meetmethode dan ook. Je hebt nu eenmaal een bepaalde lichthoeveelheid, en daar zul je het mee moeten doen.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Zantara4now

Bericht door Zantara4now » do jul 04 2013 3:57 pm

Hallo Ruilof,

Dank je wel voor je feedback.
Helaas is die, voor een beginnende spiegelreflex amateur, te technisch.

Deze foto komt uit de eerste serie foto's die ik met de D3200 gemaakt heb.
Ben dus een echte newbie.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do jul 04 2013 4:17 pm

Flitsen heeft in ieder geval geen zin in die enorme ruimte.
Gebruik een statief, een monopod, of een Gorillapod: http://www.gorillapod.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
zodat je een langere sluitertijd en lagere ISO kunt gebruiken.

Mell7bergen
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Mell7bergen » do jul 04 2013 4:29 pm

Je kunt beter gewoon een Nikon Nikkor 35mm 1.8 kopen voor dit soort gelegenheden. Is een lensje die goed betaalbaar is en perfect voor zulk soort situaties. Nu zit je volledig in je zoom waardoor je diafragma op z'n laagst 5.6 is. Dat scheelt nogal wat stops tegenover 1.8. Kwa compositie vind ik het een mooie foto alleen had ik de midden van de Cathedral ook precies het midden van je foto gehouden.
Nikon D7000
Tamron SP AF 17-50 mm f/2.8 XR Di II LD Aspherical
Nikon Nikkor AF-S 55-200mm VR * Nikon Nikkor AF 50mm 1.8D * Nikon Speedlight SB-700
Manfrotto 055XDB + 804RC2
Lowepro Hatchback 22L AW

“Your first 10,000 photographs are your worst.”

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do jul 04 2013 5:26 pm

Maar ik vraag me af of volle opening (f1.8 ) bij deze ruimtelijke onderwerpen wel zo geschikt is. Ondanks een meer lichtsterke lens zou ik sowieso wat diafragmeren i.v.m. scherptediepte.

Mell7bergen
Forumlid
Forumlid

Bericht door Mell7bergen » do jul 04 2013 5:45 pm

Léon Obers schreef:Maar ik vraag me af of volle opening (f1.8 ) bij deze ruimtelijke onderwerpen wel zo geschikt is. Ondanks een meer lichtsterke lens zou ik sowieso wat diafragmeren i.v.m. scherptediepte.
Daar heb je natuurlijk gelijk in.. Alleen de vraag is, denk ik, wat deze foto beter zou maken. Het heeft natuurlijk allebei z'n voor en na's.
Nikon D7000
Nikon Nikkor AF-S 55-200mm VR * Nikon Nikkor AF 50mm 1.8D * Nikon Speedlight SB-700
Lowepro Hatchback 22L AW

JvdKooij
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door JvdKooij » do jul 04 2013 5:58 pm

Mell7bergen schreef:Je kunt beter gewoon een Nikon Nikkor 35mm 1.8 kopen voor dit soort gelegenheden. Is een lensje die goed betaalbaar is en perfect voor zulk soort situaties. Nu zit je volledig in je zoom waardoor je diafragma op z'n laagst 5.6 is. Dat scheelt nogal wat stops tegenover 1.8. Kwa compositie vind ik het een mooie foto alleen had ik de midden van de Cathedral ook precies het midden van je foto gehouden.
Aparte benadering van je. De TS had zijn 18-55 ook naar bv 35mm kunnen zoomen, dan was de lichtsterkte ook hoger geweest dan de 5.6 die er nu is gebrukt. Kon er beter gebruik gemaakt worden van het aanwezige licht om dan later te croppen.
Groetjes,
Jaap

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do jul 04 2013 6:20 pm

Mell7bergen schreef:Alleen de vraag is, denk ik, wat deze foto beter zou maken. Het heeft natuurlijk allebei z'n voor en na's.
In feite is een lagere ISO waarde voldoende, waardoor je dan wel een langere sluitertijd moet gebruiken. Met extra ondersteuning van de camera (statief e.d) kan dat. Verder is het een kwestie van goed nabewerken. Het histogram van de opname is op zichzelf niet verkeerd. Biedt dus voldoende ruimte om er meer uit te krijgen.

Mell7bergen
Forumlid
Forumlid

Bericht door Mell7bergen » do jul 04 2013 6:37 pm

Léon Obers schreef:
Mell7bergen schreef:Alleen de vraag is, denk ik, wat deze foto beter zou maken. Het heeft natuurlijk allebei z'n voor en na's.
In feite is een lagere ISO waarde voldoende, waardoor je dan wel een langere sluitertijd moet gebruiken. Met extra ondersteuning van de camera (statief e.d) kan dat. Verder is het een kwestie van goed nabewerken. Het histogram van de opname is op zichzelf niet verkeerd. Biedt dus voldoende ruimte om er meer uit te krijgen.
Tuurlijk is wat jullie zeggen ook juist. Alleen hadden we het al over het statief gehad dat die vaak niet gebruikt mogen worden in kerken. Dus eigenlijk kan je die dan uitsluiten misschien dat het dan inderdaad met wat ondersteuning zou lukken maar dan zit je nog met die korte sluitertijd met de camera omhoog gericht.. Ik geef alleen advies van dat het ook een optie is om een wat lichtsterker lensje te kopen wat ook betaalbaar is. Zodat je wat minder fratsen uit hoeft te halen.
Nikon D7000
Lowepro Hatchback 22L AW

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do jul 04 2013 8:06 pm

Mell7bergen schreef: Tuurlijk is wat jullie zeggen ook juist. Alleen hadden we het al over het statief gehad dat die vaak niet gebruikt mogen worden in kerken.
Vandaar de andere alternatieven zoals een eenbeenstatief of "Gorillapod". Je zou zelfs een "touwtjes statief" kunnen gebruiken. Biedt meer stabilisatie als helemaal niks. Ik moet de eerste suppoost nog tegenkomen die daar bezwaar tegen heeft.
http://wiskerke.home.xs4all.nl/artikelen/touw.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Zie tevens een zeer fraaie bijdrage van Matthieu op het forum: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 34&t=47444" onclick="window.open(this.href);return false;

Meer lichtsterkte is bij dit soort erg ruimtelijke onderwerpen simpelweg geen oplossing. Kijk naar het voorbeeld van de TS bij F5.6
De zijkanten zijn al onscherp omdat het niet past binnen de scherptediepte bij dat diafragma. Onscherpte wordt alleen maar meer met grotere openingen. Met een wat betere scherpstelpunt verdeling tussen voor- en achtergrond is daar wel een betere balans in te brengen, maar het blijft schipperen. Ander alternatief bij specifiek dit soort onderwerpen zou kunnen zijn een objectief wat nogal wat beeldveldwelving heeft. Dan kun je het "komvormig" gevormde scherptevlak mooi binnen de ronding van het onderwerp leggen, van achter in de kathedraal naar de zijkanten toe.

Mell7bergen
Forumlid
Forumlid

Bericht door Mell7bergen » do jul 04 2013 8:33 pm

Met dat touwtjes statief leer ik weer een hele nieuwe! Die had ik nooit eerder gezien. Oldscool maar kan wel heel bruikbaar zijn als de foto echt goed moet zijn, met minder mogelijkheden.
Nikon D7000
Lowepro Hatchback 22L AW

ruilof
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door ruilof » do jul 04 2013 9:08 pm

Ik begrijp niet goed wat je bedoelt.
Er is is in die kathedraal simpelweg een bepaalde vaste lichthoeveelheid aanwezig waarbij je een foto kunt maken. Dat geeft een combinatie van sluitertijd/diafragma/ISO.
De gebruikte lichtmeetmethode doet op zichzelf daarin totaal niet ter zake hoe je aan de benodigde "belichtingsdiehoek"-combinatie gegevens komt. Het is niet zo dat je door spotmeting te gebruiken, ineens een andere sluitertijd/diafragma/ISO combinatie zou kunnen gebruiken die gunstiger zou zijn dan bij gebruik van bijv. matrix-meting of welke andere meetmethode dan ook. Je hebt nu eenmaal een bepaalde lichthoeveelheid, en daar zul je het mee moeten doen.
@leon Obers
Ik weet niets van je kennis en/of ervaring, dus bij voorbaat excuus voor mijn uiteenzetting mocht die naar de bekende weg wijzen.
Er is altijd in iedere ruimte een vaste hoeveelheid licht aanwezig. Echter, in dat licht zit verschil qua helderheid. Zo ook in deze foto.
Spotmeting toepassen heeft vooral in kerken zin. Het is een manier om de camera 'voor de gek te houden en te voorkomen dat in de overwegend donkere ruimte de camera teveel licht toelaat. Ik weet niets van je ervaring of kennis op dit gebied maar het heeft te maken met het verschil tussen gereflecteerd licht en opvallend licht. Met spotmeting meet je het heldere gereflecteerde licht en voorkom je dat er teveel licht in de camera komt. Je zorgt ervoor dat er in basis een foto ontstaat die voldoende contrast heeft en geen overbelichting (mits de spotmeting goed toegepast). Veel doen en ervaring opbouwen is hier een vereiste. Met die foto als basis kun je verder werken. Vroeger in de donkere kamer nu op de computer (mits RAW gebruikt).
Schrijven met licht, meer is het niet, maar ook niet minder
Website
Blog

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » vr jul 05 2013 12:06 am

Gezien het histogram in de opname van de TS, en het nog net "twinkelen" binnen de marge van de hoge lichten clipping gereedschappen in beeldbewerkingssoftware van het glas in lood, is er niets mis met de belichting van die kathedraal.
Geen onderbelichting, geen overbelichting. Zelfs de belichtingscorrectie staat in het onderhavige geval op 0. Kennelijk geen enkele reden om de camera om wat voor manier voor de gek te moeten houden.
Of je daarbij de hulp gebruikt van een spotmeting of matrixmeting om aan meetgegevens te komen, zoals eerder aangehaald, dat is niet het punt waar het om gaat. Er is slechts één goede sluitertijd/diafragma/ISO combinatie die correct is in de gegeven lichtomstandigheden. De belichting hier in de opname van de TS is simpelweg niet verkeerd.

Sluitertijd/diafragma/ISO combinatie kan zelfs bepaald worden volledig zonder lichtmeting. Je maakt een proefopname met alles manueel ingesteld, beoordeelt het histogram en de hoge lichten clipping tool achter op de camera LCD, en daar stel je eventueel je belichting nog op bij. Klaar. De rest is nabewerking. Daar kan in dit geval nog wel het een en ander aan verbeterd worden (o.a. witbalans).
Ik vraag me af of de TS eigenlijk wel in RAW werkt, of alleen JPG?
ruilof schreef: Ik weet niets van je ervaring of kennis op dit gebied maar het heeft te maken met het verschil tussen gereflecteerd licht en opvallend licht. Met spotmeting meet je het heldere gereflecteerde licht en voorkom je dat er teveel licht in de camera komt.
Ja, ik heb zeer ruime ervaring in lichtmeetmethodes. Spotmeting, gereflecteerd licht, opvallend licht. Flitslicht, continuelicht, en combinaties ervan op zowel locatie als in grote foto-studio's. Ervaring met camera's tussen half kleinbeeld en 8x10 inch vlakfilm. Ervaring met digitale camera's vanaf 1993 (dus al 20 jaar). Vandaar dat ik je eerdere bericht niet begreep waarin je stelde dat door spotmeting te gebruiken, je een lagere ISO en een hogere sluitertijd zou kunnen bereiken. Een correcte belichting is niet afhankelijk van de gebruikte lichtmeetmethode, maar enkel van de heersende lichtomstandigheden. De ene of andere lichtmeetmethode kan je hooguit helpen sneller de juiste sluitertijd/diafragma/ISO combinatie te vinden.

In denk dat je het voor jezelf of de TS veel moeilijker maakt dan nodig, want de belichting is nu juist een van de weinige dingen waar weinig op aan te merken is.
Tja, misschien de ver gevorderde fotograaf, die weet wat hij doet en zijn camera door en door kent, met name de grenzen. Die gaat misschien nog iets verder door in belichten op "rechts van het histogram", om later in de nabewerking de nu sterker clippende glas-in-lood ramen binnen de marges van het RAW-bestand alsnog weer terug te halen met een negatieve correctie "in belichting".
Maar dat gaat wellicht boven de pet van de TS die zichzelf rangschikt onder "een beginnende spiegelreflex amateur".

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”