Objectieven van oude 801s op D80. Wil dat wel?

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm
Dynaco_wjw

Re: Objectieven van oude 801s op D80. Wil dat wel?

Bericht door Dynaco_wjw » ma jul 08 2013 9:09 pm

emdeklerk schreef:Nog gekeken?
Nee sorry, kwamen nog allerlei andere zaken tussendoor. Moet het ook even serieus bekijken allemaal dus ga ik waarschijnlijk morgen even doen.
Zal instelling dioptrie even bekijken (instelling is bij mij bekend), ga testen wat AF nog doet na mijn 'oog' scherpstelling.
Zal de scherptediepte en punt van scherpstellen van de Cosina bekijken.
Hoop daar morgenmiddag mee aan de slag te kunnen.

wordt vervolgd.

Dynaco_wjw

Bericht door Dynaco_wjw » di jul 09 2013 8:57 pm

Vanmiddag weer getest:

1) testen of ná hand scherpstellen (Nikkor 70-210) en vervolgens overschakelen naar AF de motor nog corrigeert.
2) met de Cosina 19-35mm foto's gemaakt op 19mm en 35mm en beoordeeld op scherpte/scherptediepte.
3) met de Cosina op 19mm scherpstelling op gieter (afstand instelling moest op oneindig)

testje 1: 3x deze test gedaan, waarvan bij de 2e keer de motor iets verstelde. Daarna nogmaals de dioptrie instelling gecontroleerd en iets bijgesteld. Conclusie: scherpstelling met hand was behoorlijk nauwkeurig.

testje 2: Sluitertijdvoorkeuze 1/200s, foto-19mm en foto-35mm, scherpstelling AF steeds op zelfde punt (krant).
---- Tja, of het ligt aan mij maar ik vind het niet scherp.

Afbeelding
19mm, 1/200s, F/8, AF op krant.

Afbeelding
35mm, 1/200s, F/7,1, AF op krant.

testje 3: Scherpgesteld op groene gieter, hierbij moest ik objectief op oneindig zetten. Op de lens kan ik scherptediepte niet aflezen, maar aan de foto te zien was dit vanaf 3m tot oneindig. Maar scherp? Hmm...ik vind van niet.

Afbeelding
35mm, 1/200s, F/6.3, AF op groene gieter

Hier zijn de Cosina foto's te downloaden:
https://www.wetransfer.com/downloads/c6 ... 846/9fd451

@emdeklerk. Wat vind jij van de Cosina foto's? Ik vind het gewoon onscherp. Ligt 'm dat nou aan mij of niet?

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » di jul 09 2013 10:18 pm

Nee, ik vind ze zeker niet scherp. Zou beter moeten zijn.
Ik vind ook de "snor"-vertekening vreemd, ik ga er tenminste van uit dat het metselwerk van dat muurtje recht is. De Cosina heeft tonvormige vertekening, maar dit herken ik toch niet.
En ook als je dus met de AF op de krant laat scherpstellen wordt het niet beter?
Maar de Cosina lijkt me in jouw geval toch minder geschikt, ik kan niet anders zeggen.
Nog iets: ik kan het niet goed zien, maar de tuinplanten achter de stoel met de krant lijken mij scherper?

Trouwens: je exif gegevens hebben het over een Tamron 19-35mm?

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » di jul 09 2013 10:26 pm

Bij de tuinopname met dat groene gietertje ligt de hoogste scherpte wat verder weg in de tuin.
Dij de andere opnamen is het scherptevlak relatief op sommige punten ook wat verder naar achteren, maar niet overal hetzelfde. Er zit ook een mate van beeldveldwelving in.
Ik denk dat het objectief wat gedecentreerd is. Het is niet optimaal, maar met wat verscherping zeker nog wel te gebruiken. Hoe groot wil je de afdrukken doorgaans hebben, of een plaatje voor op het web?
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “Standaardzoom”