Sigma 10-20 DC HSM 4-5.6, lensflare
- jan
- Bestuurslid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Sigma 10-20 DC HSM 4-5.6, lensflare
Ok Léon, is dat ook weer duidelijk voor mij. Dank voor het kritische meekijken. Ik vindt het jammer dat ik dit soort zaken gewoon niet heb gezien op mijn display ofwel gewoon niet kritisch genoeg heb gekeken. Weer een leermoment om nog kritischer te leren kijken.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Ik herken me niet echt in de 10-20 als een probleem objectief mbt flare. Jarenlang met veel plezier mee gewerkt. Uiteraard is er af en toe sprake van flare, vooral met de zon in beeld. Maar daar hebben de meeste objectieven nu eenmaal last van. Als ik de 10-20, 17-55 en 16-35 foto's in mijn 'archief' vergelijk dan lijkt de 16-35 er het beste uit te komen (Nano coating?) maar vooral de 17-55 vind ik meer flare 'problemen' geven dan de 10-20.
Al heb ik ze nooit direct naast elkaar gebruikt voor een echt eerlijk vergelijk onder gelijke omstandigheden.
Al heb ik ze nooit direct naast elkaar gebruikt voor een echt eerlijk vergelijk onder gelijke omstandigheden.
Fin.
Je moet soms een foto gewoon maken, ongeacht flare, vertekening, sluier of wat dan ook. Als je vanuit het vermijden van dit soort verschijnselen geen foto maakt, blijft er weinig te fotograferen over...
Volgens mij ga je dingen zien die er niet zijn of die wegvallen tegen het belang van wat je hebt willen vastleggen. Alleen in een studio kun je uren pielen om alle minpuntjes uit beeld te houden...
Bedenk ook dat een zoom, en zeker een groothoekzoom, altijd wel wat minpuntjes zal hebben. Je moet zelf uitmaken of die minpuntjes opwegen tegen de voordelen waarom je juist een bepaald objectief hebt aangeschaft.
Overigens zijn de huidige zooms beter dan vroeger. Ik zal je maar niet laten weten hoe veel flare de eerste echte groothoekzoom ooit, de Nikkor 28-45mm uit 1975 te zien gaf. Maar die had weer andere voordelen, zoals een grotere vrijheid van vertekening...
Volgens mij ga je dingen zien die er niet zijn of die wegvallen tegen het belang van wat je hebt willen vastleggen. Alleen in een studio kun je uren pielen om alle minpuntjes uit beeld te houden...
Bedenk ook dat een zoom, en zeker een groothoekzoom, altijd wel wat minpuntjes zal hebben. Je moet zelf uitmaken of die minpuntjes opwegen tegen de voordelen waarom je juist een bepaald objectief hebt aangeschaft.
Overigens zijn de huidige zooms beter dan vroeger. Ik zal je maar niet laten weten hoe veel flare de eerste echte groothoekzoom ooit, de Nikkor 28-45mm uit 1975 te zien gaf. Maar die had weer andere voordelen, zoals een grotere vrijheid van vertekening...
- jan
- Bestuurslid
- Contacteer:
Ik wil dit objectief ook zeker niet de titel "probleemobjectief" meegeven.djunclesam schreef:Ik herken me niet echt in de 10-20 als een probleem objectief mbt flare.
Ik zie deze flare voor het eerst bij het gebruik van dit objectief. Dat het een aandachtspunt is dat was mij al wel duidelijk voor aanschaf. Maar het gebruik is kritischer dan ik had gedacht. Dat is geen probleem wanneer je maar weet hoe je dit kunt voorkomen (voor zover mogelijk) en daar heb ik nu wel een idee bij.
Jan
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Als het de eerste keer is dat je het opmerkt met eerder al veelvuldig gebruik van datzelfde objectief, kan van een probleemobjectief geen sprake zijn.jan schreef: Ik zie deze flare voor het eerst bij het gebruik van dit objectief.

Vriendelijke groet, Léon Obers
- jan
- Bestuurslid
- Contacteer:
Nee, Léon van eerder veelvuldig gebruik is geen sprake. Ik heb het objectief ca. 2 maanden geleden aangeschaft en nu voor het eerst echt gebruikt. Dus dit schaar ik dan ook onder de noemer "aanloopproblemen".Léon Obers schreef:Als het de eerste keer is dat je het opmerkt met eerder al veelvuldig gebruik van datzelfde objectief, kan van een probleemobjectief geen sprake zijn.jan schreef: Ik zie deze flare voor het eerst bij het gebruik van dit objectief.

Jan
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Nu ja, veel problemen heb ik er ook nooit in meegemaakt.
Typisch meer als de zon bij tegenlicht er net buiten zit, maar bijv. niet echt bij verlichting en lampen binnen.
Als je de lens nu echt pas wat meer gaat gebruiken, kan het volgende bericht (en vervolgberichten) misschien wat handige algemene tips geven in het gebruik van dat objectief, zelfs met extreme hoek van 10mm gebruikt, en dat nog wel bij mensen als onderwerp.
Lees vooral ook de informatie, uitleg bij de voorbeelden.
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 16#p463916" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 51#p464051" onclick="window.open(this.href);return false;
Typisch meer als de zon bij tegenlicht er net buiten zit, maar bijv. niet echt bij verlichting en lampen binnen.
Als je de lens nu echt pas wat meer gaat gebruiken, kan het volgende bericht (en vervolgberichten) misschien wat handige algemene tips geven in het gebruik van dat objectief, zelfs met extreme hoek van 10mm gebruikt, en dat nog wel bij mensen als onderwerp.

Lees vooral ook de informatie, uitleg bij de voorbeelden.
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 16#p463916" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 51#p464051" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers
- jan
- Bestuurslid
- Contacteer:
Deze informatie was al onderdeel van het vooronderzoek voor aanschafLéon Obers schreef:Lees vooral ook de informatie, uitleg bij de voorbeelden.

Jan