Zoeker niet in 1 oogopslag kunnen zien

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen
Plaats reactie
skyfox
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Zoeker niet in 1 oogopslag kunnen zien

Bericht door skyfox » zo jul 14 2013 12:17 pm

Waar ik mij bij mijn D7000 aan stoor is dat ik niet in 1 oogopslag het complete beeld van mijn viewfinder/zoeker kan zien. Als ik mijn oog tegen de zoeker zet dan moet ik mijn oog bewegen om de hoeken van het beeld en de camera informatie onderin beeld te kunnen beoordelen.

Is dit iets wat normaal is? Is er iets aan te doen? Misschien een andere oogschelp kopen?

Als dit trouwens op de verkeerde plek staat, graag deze vraag verplaatsen naar de correcte plaats :-)

jantom
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Zoeker niet in 1 oogopslag kunnen zien

Bericht door jantom » zo jul 14 2013 12:49 pm

@Skyfox

Ik heb ook problemen om het zoekerbeeld en alle info eronder en/of ernaast in één oogopslag te zien. Lukt me niet. Ook niet met HP-zoekers die speciaal voor brildragers zijn gemaakt.. Jij bent geen brildrager dus jij zal in principe een beter (nagenoeg volledig) zoekerbeeld mogen ervaren...... Je moet eigenlijk zo dichtbij mogelijk komen (met je oog). Een oogschelp houdt je oog wat weg van het oculair - maar ik heb al té lang een bril gedragen om dat zelf te ervaren.

Ik verwacht niet dat er een oplossing voor je is. Het hangt volledig van de camerazoeker af. Een correctieglaasje zal ook niets uithalen. Dat zal geintegreerd zijn in je zoeker. Misschien dat een groothoekoculair kan helpen maar of dat beschikbaar is? Denk het niet. En een dergelijke oplossing zou naar inschatting wat vervorming van het beeld gaan geven. De duurdere cameramodellen zullen wel beter voldoen maar daar vraag je niet naar.

Ik vind het niet zo'n probleem omdat al die info aan de rand storend op me overkomt. Uiteindelijk gaat het om het beeld (de foto) en dat zoekerbeeld is nagenoeg te overzien.

Misschien dat Léon Obers wat tips heeft.

Groeten, Jan

skyfox
Forumlid
Forumlid

Bericht door skyfox » ma jul 15 2013 2:08 pm

Jan, bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik zou het toch wel fijn vinden om meer in een oogopslag te zien, ook van m'n instellingen onderaan. Wellicht kan ik eens kijken of ik meer zie als ik het rubberen kapje verwijder. Ik zou juist verwachten dat ik meer zie als ik meer afstand neem tot de zoeker.

Een andere camera, een mooie d800 bijvoorbeeld, zou zeker fijn zijn, maar ik heb er helaas het geld niet voor... Een andere oogschelp zou wel moeten kunnen, als dat zou helpen.

Wie kan mij nog meer voorzien van suggesties? Ik ben vast niet de enige die dit ervaart een een oplossing zoekt.

Groeten, Richard.

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Re: iets wat normaal

Bericht door gijs sandberg » ma jul 15 2013 2:19 pm

Beste Richard,
Wat is normaal...
Neen, zeker zonder bril moet je de zoeker in 1x kunnen overzien, tenzij je het oog ver van de zoeker houdt.
Met bril of duikbril wordt het snel iets anders.
Lang geleden werden voor dat doel (voor de professionele kamera's) sportzoekers gemaakt.
In deze tijd kan je wellicht vooruit met functies als Live-View.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma jul 15 2013 3:50 pm

skyfox schreef:Wellicht kan ik eens kijken of ik meer zie als ik het rubberen kapje verwijder. Ik zou juist verwachten dat ik meer zie als ik meer afstand neem tot de zoeker.
Bij toenemende afstand neemt de kijkhoek in de zoeker af (wordt smaller), dus zie je dan minder.
Je zou inderdaad kunnen proberen het rubberen randje eraf te schuiven. Bij de zoekers zoals van een D7000 is dat de complete omlijsting met een rubber randje. Kun je naar boven toe eraf schuiven.

Zelf heb ik (op een D700) juist een meer vergrotend oculair. Zie je wat minder van de hoeken en omgeving, maar het beeld wel 1.2x vergroot. :o 8)
Vriendelijke groet, Léon Obers

jantom
Clublid
Clublid

Bericht door jantom » ma jul 15 2013 4:05 pm

skyfox schreef:Jan, bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik zou het toch wel fijn vinden om meer in een oogopslag te zien, ook van m'n instellingen onderaan. Wellicht kan ik eens kijken of ik meer zie als ik het rubberen kapje verwijder. Ik zou juist verwachten dat ik meer zie als ik meer afstand neem tot de zoeker.

Een andere camera, een mooie d800 bijvoorbeeld, zou zeker fijn zijn, maar ik heb er helaas het geld niet voor... Een andere oogschelp zou wel moeten kunnen, als dat zou helpen.

Wie kan mij nog meer voorzien van suggesties? Ik ben vast niet de enige die dit ervaart een een oplossing zoekt.

Groeten, Richard.
Dag Richard,

Ga ervan uit dat de meesten onder ons niet het hele zoekerbeeld in één oogopslag kunnen zien.

Ik heb altijd een bril moeten dragen. Het is ondoenlijk om die bril even af te zetten als ik een foto wilde maken. Als ik toch voor die oplossing zou hebben gekozen moest de zoeker van de camera wel voorzien zijn van een correctieglaasje..
Tegenwoordig is de dioptrieinstelling ingebouwd maar die instellingen zijn redelijk beperkt. Een afwijking van -6 valt niet te compenseren. Maar dit terzijde want je hebt geen correctiebril nodig.

Haal dat rubber maar even weg - misschien helpt het een beetje.

Je kan eens een D800 uitproberen. Heb je meteen iets heel moois in handen.

groeten, Jan

jantom
Clublid
Clublid

Bericht door jantom » ma jul 15 2013 4:10 pm

@Léon

Had je reactie nog niet gezien.
Interessant wat je schreef: Zelf heb ik (op een D700) juist een meer vergrotend oculair. Zie je wat minder van de hoeken en omgeving, maar het beeld wel 1.2x vergroot
Ik zie graag het gehele beeld. :)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma jul 15 2013 4:22 pm

Nu zie je bij een D700 zonder dat glaasje meer van de donkere omgeving (HP zoeker). Dus "extra".
De speling met een randje eraf kan nog prima, voor "geen brildrager". :D

Voor extra vergrotende oculairs zie bijv.: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 11#p274511" onclick="window.open(this.href);return false;

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » ma jul 15 2013 6:25 pm

skyfox schreef:Waar ik mij bij mijn D7000 aan stoor is dat ik niet in 1 oogopslag het complete beeld van mijn viewfinder/zoeker kan zien. Als ik mijn oog tegen de zoeker zet dan moet ik mijn oog bewegen om de hoeken van het beeld en de camera informatie onderin beeld te kunnen beoordelen.

Is dit iets wat normaal is? Is er iets aan te doen? Misschien een andere oogschelp kopen?

Als dit trouwens op de verkeerde plek staat, graag deze vraag verplaatsen naar de correcte plaats :-)
Ik heb net nog eens gekeken, maar ik herken dit probleem totaal niet.
Alles is goed zichtbaar in één blik, ik hoef niets te verplaatsen.

Pas als ik mijn oog ca 1,5cm van de zoeker houdt, dan zie ik niet meer alles.

Kan je als je je oog verplaatst wel in één keer alles zien? Zet je je oog niet verkeerd (te hoog) tegen de zoeker?

Anders kan er alleen nog sprake zijn van een technisch, of een medisch probleem. Al acht ik dat laatste erg onwaarschijnlijk.

Op mijn D800 heb ik ook een vergrotend oculair (DK-17m) en ook daar zie ik nog gewoon alles.

skyfox
Forumlid
Forumlid

Bericht door skyfox » ma jul 15 2013 8:13 pm

Ik heb net een aantal keer met en zonder oogschelp gekeken. Zonder schelp zie ik duidelijk de randen beter, helemaal goed zelfs als ik mijn oog goed positioneer.

Kan ik veilig fotograferen zonder die oogschelp op de zoeker? Of is dat niet aan te bevelen?

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma jul 15 2013 8:18 pm

Wat zou er niet veilig aan zijn? Sneetjes in je ooglid? Zo scherp is dat oculair niet zonder oogschelp.

skyfox
Forumlid
Forumlid

Bericht door skyfox » ma jul 15 2013 8:31 pm

Dat, of wellicht een onredelijke kans op beschadiging van de behuizing van het oculair. Steekt op deze manier toch een stukje uit, zonder het rubber eromheen.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma jul 15 2013 8:39 pm

Tja, zonder rubber oogschelp heb je een hard plastic randje van hetgeen erachter zit. Het is kiezen of delen, wat wil je?

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » ma jul 15 2013 8:46 pm

Ik heb het een tijdje zonder kapje moeten doen (was kwijt). Het kan op zich geen kwaad, maar als er net veel (zon)licht van de zijkant in viel kreeg ik daar last van. Wel te verstaan ikzelf, niet mijn camera. Verder was dat hard plastic randje behoorlijk irritant. En soms zat je te dichtbij me je oog, dan zaten mijn wimpers in de weg. En het wordt sneller vuil...

Dat gezegd hebbende, volgens mij moet je als niet-brildrager gewoon het hele beeld kunnen zien (mij lukt het in ieder geval prime op alle DX camera's, zelfs de kleintjes). Ook wat van kijken wetende vraag ik me af of je je hoofd wel goed positioneert.

Probeer ten eerste de afstand van je oog tot het oculair (met kapje natuurlijk) eens wat kleiner te maken, het beeld wordt dan 'groter'.

Ten tweede, staat je oog wel recht én haaks in de verticale as ten opzichte van het oculair? Wat lastig uit te leggen, maar als ik bijvoorbeeld mijn wenkbrauw tegen de bovenrand zet en mijn hoofd als het ware naar voren 'knik' zodat de onderkant van het oculair verder weg staat van de onderkant van mijn oog dan de bovenkant (oftewel je hoofd knikt naar voren, terwijl de camera wel recht staat) dan zie ik ook niet het hele beeld. Zet ik mijn hoofd recht, dan wel... Kun je eens proberen. Als het dan wel lukt is het een kwestie van een iets andere positionering van je hoofd aanleren.

PS: Dit vertoont wat overeenkomsten met mijn discipline in het handboogschieten. kijk je door een zogenaamde 'peep' (zeg even oculair), een gaatje van zo'n 2-3 mm. dat zich in de pees zo'n 7-12 cm. voor je oog bevindt. Dat is echt heel erg klein. Door dat minuscule gaatje kijk je naar je vizier en centreer je alles, door de cirkel van je vizier precies te centreren in het kijkbeeld door dat gaatje. Staat dat ook maar een beetje verkeerd dan zie je de randen van je vizier niet (of zelfs helemaal niets). Bij fotografie komt dat met die grote oculairs veel minder nauw, maar het principe is hetzelfde. Net nog even geprobeerd. ;)
Spul waarmee je foto's maakt...

Plaats reactie

Terug naar “Overig fotografie”