Fotograferen met telelens zonder stabilisatie

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: Fotograferen met telelens zonder stabilisatie

Bericht door ArendV » vr jun 14 2013 4:07 pm

Cor Gortzak schreef:En hou je adem even in tijdens het afdrukken. Je verstart daardoor een beetje als het ware.
Uitademen voor afdrukken is beter, bij adem inhouden ga je verkrampen (ik doe dit ook nog regelmatig fout als timing erg belangrijk wordt).

Toen ik mijn Nikkor 80-200/2.8 nog had gebruikte ik die bijna altijd op een monopod, ik vind dit persoonlijk zeer comfortabel en ontspannen werken met zwaardere objectieven en je hebt veel vaker scherpe foto's inderdaad.

Lost daarvan zoals hier al genoemd kun je ook zonder monopod zorgen dat je camera met objectief zo stabiel mogelijk vasthoudt (linkerhand onder objectief, oog tegen oogschelp gedrukt, stand armen tegen lichaam etc.)
http://www.albelli.nl/fotografietips/vasthouden-camera
(ik zie dat in deze link zowel inademen als uitademen geadviseerd wordt om tot rust te komen, persoonlijk denk ik nog steeds dat uitademen vlak voor afdrukken beter werkt).

En om het verhaal af te maken ook het hanteren van een monopod/éénpoot kan op verschillende manieren en je moet zelf kijken wat het beste bij jou past voor maximale stabiliteit.
http://www.paddling.net/sameboat/archiv ... at666.html
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

Giso
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Giso » do jun 27 2013 12:57 pm

Heb de knoop doorgehakt. Was nog aan het twijfelen tussen een tweedehands Nikkor 70-200 VR1 en de nieuwe Sigma 70-200 OS. Het is de Sigma geworden.
Heb tot nog toe alleen bij Cameraland in de winkel even geprobeerd op mijn camera, en het voelde meteen goed. OS werkte op eerste gezicht ook goed, uitgaande op het beeld in de zoeker.
De keuze heb ik ook gemaakt door het commentaar van Plincky, en ik heb een beetje rekening gehouden met de afmetingen van het objectief. De Nikkor VR1 leek op afbeeldingen op internet toch een stuk groter dan de concurrenten
Ik denk wel dat dit objectief gaat brengen wat ik er van verwacht.
In tegenstelling tot vergelijkbare objectieven hebben ze bij Sigma de zoomring, die je toch meestal vasthoud, helemaal voorop het objectief geplaatst i.p.v. tegen de camera aan. Hierdoor zal je bij de minuscule bewegingen al meteen minder hefboomwerking krijgen in de beweging van de lens/camera. Ik denk dat dit wel voordelig is.
Bijkomend voordeel is natuurlijk ook dat ik de 1,4TC van Sigma die ik nog in bezit had nu weer gewoon kan gebruiken. Dit had misschien met een Nikkor niet gekund.
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » do jun 27 2013 4:43 pm

Ooit wel eens gehoord van de methode die Joe McNally gebruikt om zijn camera stabiel te houden? "Da Grip"

http://youtu.be/EDsx3-FWfwk" onclick="window.open(this.href);return false;

Volgens mij gebruikt Arthur (ALE) deze manier en er zijn vast wel meer mensen op het forum die zich deze manier van vasthouden eigen gemaakt hebben.
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

Matthieu
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Matthieu » do jun 27 2013 5:20 pm

Die regeltjes voor de sluitertijd can 1,5 x de brandpuntsafstand (met of zonder cropfactor) is allemaal leuk hoor.
Zegt echter niets... Helemaal per persoon afhankelijk.
Ik heb wel foto's gezien die genomen zijn met 1/60e uit de hand op 300 mm en rag scherp.

Belangrijk is een goede stabiele houding (camera goed vast houden ) en stevig staan of ondersteunen.
Uitademen , adem stil en dan afdrukken.

Nog beter een monopod of een draad spannen tussen je voet en onderkant camera
en dat als monopod gebruiken. werkt ook als statief..... (gebruik ik nog weleens in musea waar statief verboden is)

Succes
Matthieu
Nikon D3 + D3s + 14-24 + 24-70 + 50 + 105 + 70-300 VR + SB-700 +Elinchrome flitskoppen en boxen + nog meer

Kijken doe je met je ogen, fotograferen met je hart

www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu

jantom
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door jantom » do jun 27 2013 5:23 pm

Video bekeken. Ik zie iets opmerkelijks op 4.40 (tijdschaal). Dat zou ik nooit zo doen.

Wel wat geleerd maar dat moet dan gebeuren in een stand waarvan ik betwijfel of dat wel prettig is. Het hangt ook zo van het eigen lichaam af.

Maar ik ga er aandacht aan besteden.

marijke-s

Bericht door marijke-s » do jun 27 2013 6:20 pm

Ik kom net terug van 3 weken Afrika, ik had twee body's mee, mijn d300 en mijn nieuwe d600. Op mijn d300 zat de 24-70 2.8 of Nikon 17-55 2.8 . Op mijn d600 zat mijn 70-200 2.8 met 1.4 converter. Bij thuiskomst zag ik idd ook veel onscherpte bij mijn d600. Statief had ik mee, maar voornamelijk vanuit de auto met rijstzak gewerkt aangezien we 3 weken Kruger hebben gedaan en je dan bijna niet uit de auto kon.
Ik merkte echter ook een soort van terugslag op het moment dat ik mijn d600 gebruikte, heel gek en het was niet constant maar op het moment dat ik volledig had ingezoomd en dan afdrukte gebeurde voelde ik een soort van schokje. Heeft dat ook met de brandpunt afstand te maken? Herkent iemand dit?
Merkte dat ik erg moest wennen aan een full frame tav de DOF cq brandpuntsafstand . Vooral omdat ik vaak volledig in moest zoomen vanwege de afstand.
Groet marijke

Vincent
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Vincent » do jun 27 2013 6:32 pm

marijke-s schreef: Ik merkte echter ook een soort van terugslag op het moment dat ik mijn d600 gebruikte, heel gek en het was niet constant maar op het moment dat ik volledig had ingezoomd en dan afdrukte gebeurde voelde ik een soort van schokje. Heeft dat ook met de brandpunt afstand te maken? Herkent iemand dit?
Een schokkende camera klinkt een beetje als activerende VR. Maar VR moet je wel even de tijd geven om te stabiliseren. Als je met VR aan DIRECT afdrukt dan kan de VR zelfs in je nadeel werken en de foto onscherper maken dan met VR uit.
Fin.

Michele
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Michele » di jul 02 2013 8:15 pm

marijke-s schreef: Ik merkte echter ook een soort van terugslag op het moment dat ik mijn d600 gebruikte, heel gek en het was niet constant maar op het moment dat ik volledig had ingezoomd en dan afdrukte gebeurde voelde ik een soort van schokje. Heeft dat ook met de brandpunt afstand te maken? Herkent iemand dit?
Vanaf statief (dus ook rijstzak) VR ALTIJD uitzetten. VR is alleen bedoeld voor uit de hand werken of, als je een instelbare VR voor horizontaal of verticaal hebt, om ongewenste verticale bewegingen te voorkomen bij panning.
Choose life, drive Maserati!
www.cars-at-speed.com

ruud
Forumlid
Forumlid

Bericht door ruud » di jul 02 2013 10:10 pm

Michele schreef:
Vanaf statief (dus ook rijstzak) VR ALTIJD uitzetten. VR is alleen bedoeld voor uit de hand werken of, als je een instelbare VR voor horizontaal of verticaal hebt, om ongewenste verticale bewegingen te voorkomen bij panning.
Bij de lenzen uit het top segment kan je de vr gewoon aan laten staan Michele.

Matthieu heeft het bij het rechte eind het is een kwestie van aanleren.
Die uitreken sommen gaan bij mij zo de prullenbak in , als je je daaraan gaat vasthouden kom je bedrogen uit na een dagje fotograferen.

jettiny
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door jettiny » zo jul 14 2013 10:51 pm

Verrassende ontdekking !!

Omdat ik alleen maar objectieven heb die GEEN VR hebben was ik benieuwd naar dit draadje.
Ik loop ook regelmatig tegen bewegingsonscherpte aan, en ben er eens goed voor gaan zitten de voor mij beste manier bewegingsonscherpte te voorkomen, door diverse manieren van het vasthouden van de camera.
Normaliter ligt het objectief in mijn linker hand, maar voor de 50-150 mm heb ik dat nu verandert door het bovenhands vasthouden van het objectief.
Arm vrij van mijn lichaam, en wonder boven wonder kwam ik tot de ontdekking dat mijn single veld in de zoeker een veel rustiger en stabieler beeld te zien gaf, dan wanneer het objectief op de linkerhand ligt met je arm tegen het lichaam.
Dit wilde ik graag even met jullie delen, wellicht helpt het ook anderen. :D

Vrgr
Tiny

jantom
Clublid
Clublid

Bericht door jantom » zo jul 14 2013 11:06 pm

@Jettiny

Mensen kunnen erg verschillen van elkaar. Ik tril tegenwoordig al snel en moet dan ook voor een snellere tijd kiezen.
Ik ben bekend met ademhalingstechnieken en die hielpen vroeger goed maar nu niet meer zo. Uithoudingsvermogen speelt ook een rol en daar heb ik weinig van....

Ik weet van een buurman (tijd terug) ~ die had een hoge mate van controle over zijn armspieren. Fenomenaal. En hij was beresterk.
Hij had fotograaf moeten worden....

groeten, Jan

jettiny
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door jettiny » wo jul 17 2013 7:31 pm

Hoi Jan, ik weet niet of het ouderdom is, maar het zou kunnen :lol:
Toch heb ik met de macroopnames niet zoveel " last " met uit de hand fotograferen.
Oke ik praat dan wel over BP 90 mm ipv 150 mm.

vrgr
Tiny

jantom
Clublid
Clublid

Bericht door jantom » wo jul 17 2013 7:43 pm

jettiny schreef:Hoi Jan, ik weet niet of het ouderdom is, maar het zou kunnen :lol:
Toch heb ik met de macroopnames niet zoveel " last " met uit de hand fotograferen.
Oke ik praat dan wel over BP 90 mm ipv 150 mm.

vrgr
Tiny
Gelukkig maar dat je nog goed uit de hand kan fotograferen! Sinds ik digitaal ben gegaan maak ik steevast gebruik van zware zoomobjectieven en dat moet eigenlijk anders. :) Dom van mij :(

Groeten, Jan

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”