Opslaan / archiveren voor beginners

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
Plaats reactie
Pallo
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Opslaan / archiveren voor beginners

Bericht door Pallo » zo jul 21 2013 9:04 pm

Hi Allen,

Ik probeerde te zoeken maar vond het antwoord niet. Als er een thread al is hoor ik het wel. :)

Mijn probleempje. Nieuwe D7100 en daarbij besluit om me in de fotobewerking te verdiepen, dus RAW fotograferen. Zo bedacht zo gedaan en het hele weekend érg veel foto´s geschoten. Ik heb een memory card van 36 GB, die ik elke avond heb leeggemaakt. Vrijdag 500+ foto´s, gisteren hetzelfde. Gekopieerd op harde schijf en veiligheids kopie externe harde schijf (500 GB), waarna kaart leeggemaakt.

En dus vandaag alweer. Wat blijkt? Computer zit vol! Externe harde schijf nog net niet. De foto's zijn van deelnemers van NK dressuur Hoofddorp, dus wil liever niet zomaar deleten, misschien verzin ok nog een manier om ze te vermarkten. Of stel dat ik iemand een keertje tegen het lijf loop: Ja hoor, ik had leuke foto's van je in 2013, maar moest ze even deleten ivm ruimtegebrek. Optie 1 is uiteraard jpeggen, dan heb ik ze tenminste, en RAWs deleten. Toch zou ik dat nog niet willen doen want als ik tijd heb (half augustus :roll:) heb ik daar dus genoeg oefenmateriaal (voor bewerking), en in alle haast keuzes maken en 3/4 of meer deleten voelt niet ideaal. Daarnaast ben ik (uiteraard :mryellow: ) voornemens in de toekomst ook foto's te nemen, dus het probleem zal zich eerder of later nogmaals voordoen.

Hoe doen jullie dit? De toppers (stel, van 1500 foto's 150 stuks) in RAW opslaan (voor bewerking) en de rest jpeg? Of gewoon alles met RAW en al opslaan in de cloud of ergens? Tientallen externe hardeschijven aanschaffen (nb in 1 TB passen maar 28 memorycards van 36 GB)? :?:

Alvast dank voor het meedenken.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Opslaan / archiveren voor beginners

Bericht door Léon Obers » zo jul 21 2013 9:17 pm

Eerst maar een zorgen voor een paar Terrabyte aan extra schijfruimte. (Een schijf van 2 Tb kost de kop niet).
In de cloud bewaren is niet echte een optie met terrabytes aan data.

Het gaat kennelijk om bulkfotografie. Maak een selectie wat al direct weggegooid kan worden. 1000 opnamen in twee dagen kan ik me niet voorstellen dat het totale aantal de moeite waard is om te bewaren. Gewoon een grove schifting, niet op details letten, want dat kost teveel tijd.

Misschien de eerste 3 maanden alles in RAW bewaren + JPG, daarna alleen de eindbewerking als JPG opslaan. Afhankelijk hoeveel je te bewaren hebt, na een jaar alles weggooien. Die verloren sterveling die na die tijd nog een nabestelling wil doen is niet de moeite waard om daar zoveel tijd, moeite / energie en opslagruimte voor te reserveren. Hooguit misschien de paar toppers aan foto's blijf je bewaren (ook in RAW).
Laatst gewijzigd door Léon Obers op zo jul 21 2013 9:24 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Kees H
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Kees H » zo jul 21 2013 9:21 pm

je kunt evt de instelling voor RAW op de camera instellen RAW met compressie zonder verlies.
dan zijn ze al een stuk kleiner.

Maar een extra schijf intern-extern is wel aan te raden denk ik als het na 1000 foto´s al vol zit.
2TB gaat veel op hoor. kun wel even vooruit
Met vriendelijke groet,
Kees

Nikon FX/DX met F en Z mount
Bijbehorend mooi glas,
Analoog: S2, Nikkormat FT3, FTN, EM, FG, FE(2), FM(2), FM3A, FA, F, F2AS, F3, F4 F5, F801, F50, F90x, F100, 28TI

https://www.flickr.com/photos/kees_h/albums

Pallo
Forumlid
Forumlid

Bericht door Pallo » ma jul 22 2013 12:29 am

Dank jullie wel, ik zal zeker naar RAW compressie kijken.

Inmiddels een hoop foto's verwijderd. Wat een karwei, na wat geklooi vond ik dit, maar desondanks ging het kiezen & deleten erg langzaam. Niet minst omdat LR 3x crashde. Naast een harde schijf misschien een computer aanschaffen? De huidige is "pas" ruim 2 jaar oud, maar kan de hoeveelheden data overduidelijk niet aan.

Dit wordt nog een dure (hergevonden) hobby. :roll:

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » ma jul 22 2013 1:40 am

Ik denk dat je een moeilijke methode kiest om foto's te bekijken en weg te gooien.
Met een Nikon codec geïnstalleerd kun je gewoon in de bestandsmanager (verkenner) van het Windwos OS de foto's in een vrij grote thumbnail weergave bekijken en weggooien. Je kunt ze in een nog grotere weergave ook bekijken in Windwos Foto Viewer, en meteen met het kruisje weggooien als het niks is.
Eventueel bekijk je ze in NikonView NX2 en bekijkt ze daar in. Dan kun je er ook labels aanhangen, en op die wijze een voorselectie doen.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Pallo
Forumlid
Forumlid

Bericht door Pallo » ma jul 22 2013 12:45 pm

Dank! Ik kon allen maar 2 manieren bedenken om RAW te bekijken (want zomaar dubbelklikken met default photo&fax viewer lukte uiteraard niet): LR of Irfanview. En dan NX2 inderdaad, maar die heb ik nog geen 1x geopend, en ging ervan uit dat LR beste optie zou zijn (niet dus). En codec? Never heard maar ga ik vanavond downloaden. Al doende leert men, en dat dankzij jullie allemaal!

dotcat
Clublid
Clublid

Bericht door dotcat » di jul 23 2013 9:31 am

En omzetten naar DNG ? Als je raw's niet zijn gecomprimeerd wordt de bestandsgrootte kleiner bij de omzetting naar DNG. Je kunt dan de raw's weggooien en hebt toch het voordeel van digitaal bewerken op "raw" niveau.
Quote: Amateurs worry about their gear, Professionals worry about the profit, Masters worry about the light

Pallo
Forumlid
Forumlid

Bericht door Pallo » do jul 25 2013 9:29 am

Dank dotcat. Ik moest wel even DNG googelen maar zeker een optie. Als het goed is heb ik maandag wat tijd om hiernaar (en überhaupt fotobewerking) te kijken. 28 uur op een dag zou niet verkeerd zijn. :D

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”