Christhaa schreef:
Een Poging gedaan, maar vind hem niet geslaagd.
Maar dat had ik met een eerste poging eerlijk gezegd ook nog niet verwacht.
Het is echt een heel moeilijke opgave om een idee wat mensen hebben bij licht of "verlichting", in een meditatiesfeer, dat concreet in beeld om te zetten, zodanig dat een ander het als zodanig oppakt, en een lichtvlek niet als een vervreemdend object wordt ervaren. Je moet echt van goede huize komen in ervaring in fotografie en bewerking achteraf om dat beeldend zo goed mogelijk tot een gevoelsmatig sluitend geheel te maken.
(Maar met de analyse / aanwijzingen die ik je heb gegeven ben je goed op weg

).
Vergelijk het met de weergave van een ruit of een spiegel in een stripverhaal. Om te laten zien dat iets glas is, worden er schuine streepjes in getrokken. En vreemd genoeg begrijpt ieder dat het dan om glas gaat.
Een gefotografeerde spiegel als productfoto, laat men nooit een spiegelbeeld zien van wat er zich in de studio bevindt. Wordt als heel vreemd ervaren. Het moet neutraal zijn zonder dat het een idee opwekt wat erachter te zien is. Men fotografeert het dan meestal zodanig dat het spiegelbeeld als effen grijs vlak te zien is, met misschien een zacht verlopende baan licht erin. (Vergelijk het een beetje zoals streepjes bij getekende ruiten als illustratie).
Een dergelijke "vertaalslag" in beeld, wat eigenlijk niet de werkelijkheid is, is datgene wat hier ook speelt met het gekozen onderwerp.
Wijkt het teveel af met de "gevoelsmatige" kant in het beeld als herkenning, en het vervreemd teveel, zit je op het verkeerde spoor.
Dus het is echt veel proberen, er van leren, en weer opnieuw aan de gang. Het gaat eigenlijk om kleine subtiele verschillen.
Maar petje af dat je die uitdaging aangaat
