enig idee hoe ik in deze sfeer kan komen?

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Christhaa
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

enig idee hoe ik in deze sfeer kan komen?

Bericht door Christhaa » ma jul 22 2013 3:12 pm

Afbeelding

Ik wil graag deze sfeer uitwerken alleen ik heb geen idee wat voor belichtingen en mogelijke instellingen hiervoor zijn gebruikt..
Heeft een van jullie tips/sugesties?
Met vriendelijke Groet

Christha

----------------------------------------------------

http://www.fotografechristha.nl
http://www.facebook.nl/fotografechristha

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: enig idee hoe ik in deze sfeer kan komen?

Bericht door Léon Obers » ma jul 22 2013 3:43 pm

De sfeer die je ziet is in dit geval vooral een wijze van bewerking van het beeld achteraf. Dus een volledig kunstmatige sfeer.
Een brandende kaars heeft namelijk alleen een oplichtend vlammetje, en geen "omgeving van wit licht".
Licht zie je alleen op plaatsen waar het licht op valt. Dus muur op de achtergrond e.d., maar niet een lichtkrans om het vlammetje. In theaters wordt er ook wel met verdeling van rook of een soort van micro fijnstof gewerkt om licht in de ruimte op te vangen, zodat je lichtbanen ziet van spots zolang de rook of stof in de lucht zit. Maar dat is hier niet aan de hand.

Als verlichting is er waarschijnlijk gewoon een studiolamp links buiten het beeldveld als hoofdlicht opgesteld, in een positie / richting min of meer in het verlengde van die kaars, maar wel vanuit een hoger standpunt. Te zien aan de schaduwrichting op het gezicht, welke bovendien vrij zacht van vorm is. Dus de verlichtingsbron is vrij groot van vorm. (Een kaars als "puntlichtbronnetje" zou harde schaduwen geven).
Verder een erg zacht invulllicht rechts van de fotograaf / meisje. Te zien aan de zacht oplichtende kleding en broek aan de rechterkant.

De kaars (?) zelf is met grote mate van waarschijnlijkheid apart gefotografeerd en in de foto gepoetst. Het licht wat je op de kaars zelf ziet (zoals de kaars is uitgelicht en de ronde schaduwvorm van de kaars) komt vanuit de rechterkant op de kaars. Dat is qua lichtrichting tegengesteld met wat er op het gezicht valt. (Alsof het meisje zelf licht zou uitstralen wat op de kaars valt).

Verder is een kunstmatige vignettering in de foto gebruikt.
Verschil van meer warm licht op het gezicht plus omgeving en koelere tint in de rest van de ruimte is als kleurverandering in de bewerking gedaan. Als je goed kijkt zie je een vrij grote zachte cirkel in een wat warmere tint, een beetje boven het midden van de foto. Het middelpunt (centrum) van die cirkel ligt zo'n beetje net voor het voorhoofd van het meisje. De cirkel komt tot aan de bovenrand, maar veel minder diep naar onderen.

Het is in dit geval dus niet alleen een kwestie van goed lichtgebruik, maar vooral ook de combinatie van een aanvullende goede en subtiele bewerking achteraf om de sfeer op te roepen, die van tevoren in het concept is uitgedacht. Kost de nodige ervaring om de gereedschappen op die wijze te gebruiken.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Christhaa
Forumlid
Forumlid

Bericht door Christhaa » ma jul 22 2013 6:13 pm

Dankjewel voor de uitgebreide uitleg, ik waardeer het enorm dat je tijd genomen hebt :mrgreen:
Met vriendelijke Groet

Christha

jantom
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door jantom » ma jul 22 2013 7:11 pm

Mijn complimenten Léon...
Vakmanschap.

Christhaa
Forumlid
Forumlid

Bericht door Christhaa » ma jul 22 2013 11:20 pm

Afbeelding

Een Poging gedaan, maar vind hem niet geslaagd.
Met vriendelijke Groet

Christha

Frans Heinsbroek
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Frans Heinsbroek » ma jul 22 2013 11:39 pm

Dan moet je een nieuwe poging doen ;-) net zolang totdat je wel tevreden bent.

oud0001

Bericht door oud0001 » ma jul 22 2013 11:42 pm

De nek staat een beetje erg vreemd zo. :wink:
De locatie doet het niet en je hebt deze in de portretstand gemaakt waardoor je veel minder van de omgeving mee neemt. Dat geeft een heel ander gevoel. De omgeving is te netjes, denk ik.

Wolf
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **

Bericht door Wolf » ma jul 22 2013 11:52 pm

Ik zou ook de lichtbundel (weet niet hoe jij het gedaan hebt? Snoot of Photoshop) iets meer de vlam als centrum nemen.

Voor de rest ben je goed op weg zo toch? Alleen even je model anders laten poseren met die nek (zoals Tuihanti al aangaf)

Edit : en kaarsje recht houden
D7000 + een paar kilo glas
http://www.wolfgram.nl

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » ma jul 22 2013 11:58 pm

Portretstand? Niet de Sportstand?

Christhaa
Forumlid
Forumlid

Bericht door Christhaa » di jul 23 2013 12:04 am

Ik ga hem nog paar x over doen. Zo tussen door alleen de juiste locatie vinden. De lichtbron in de handen is gephotoshopt.
Het is een begin.. maar ben nog lang niet tevreden.
Met vriendelijke Groet

Christha

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » di jul 23 2013 12:42 am

Christhaa schreef: Een Poging gedaan, maar vind hem niet geslaagd.
Maar dat had ik met een eerste poging eerlijk gezegd ook nog niet verwacht. :o :wink:

Het is echt een heel moeilijke opgave om een idee wat mensen hebben bij licht of "verlichting", in een meditatiesfeer, dat concreet in beeld om te zetten, zodanig dat een ander het als zodanig oppakt, en een lichtvlek niet als een vervreemdend object wordt ervaren. Je moet echt van goede huize komen in ervaring in fotografie en bewerking achteraf om dat beeldend zo goed mogelijk tot een gevoelsmatig sluitend geheel te maken.
(Maar met de analyse / aanwijzingen die ik je heb gegeven ben je goed op weg :D ).

Vergelijk het met de weergave van een ruit of een spiegel in een stripverhaal. Om te laten zien dat iets glas is, worden er schuine streepjes in getrokken. En vreemd genoeg begrijpt ieder dat het dan om glas gaat.
Een gefotografeerde spiegel als productfoto, laat men nooit een spiegelbeeld zien van wat er zich in de studio bevindt. Wordt als heel vreemd ervaren. Het moet neutraal zijn zonder dat het een idee opwekt wat erachter te zien is. Men fotografeert het dan meestal zodanig dat het spiegelbeeld als effen grijs vlak te zien is, met misschien een zacht verlopende baan licht erin. (Vergelijk het een beetje zoals streepjes bij getekende ruiten als illustratie).
Een dergelijke "vertaalslag" in beeld, wat eigenlijk niet de werkelijkheid is, is datgene wat hier ook speelt met het gekozen onderwerp.

Wijkt het teveel af met de "gevoelsmatige" kant in het beeld als herkenning, en het vervreemd teveel, zit je op het verkeerde spoor.
Dus het is echt veel proberen, er van leren, en weer opnieuw aan de gang. Het gaat eigenlijk om kleine subtiele verschillen.
Maar petje af dat je die uitdaging aangaat :!:
Vriendelijke groet, Léon Obers

jantom
Clublid
Clublid

Bericht door jantom » di jul 23 2013 1:00 am

Kijk nog eens goed naar je eerste voorbeeld.

Die vrouw kijkt naar de kaars, houdt haar hoofd verticaal (in het verlengde van haar romp) en ze houdt haar armen ook anders (meer omhoog en iets minder gebogen). Een prachtig voorbeeld.

De juiste compositie zal niet teveel moeite gaan kosten maar de sfeer moet er ingebracht worden. Maar je hebt een uitstekende leraar gevonden.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”