Ah, ik neem een onderstroom met betrekking tot programmavoorkeuren waar.

Nou, voor mij geldt voorlopig
roeien met de riemen die je hebt en überhaupt eerst één programma onder de knie krijgen en dan zien wij het wel verder (ook qua plug-ins, efex, hdr en noem maar op).
Ter zake: is gelukt!
Eerst toch die lensprofiel ingesteld. Was niet makkelijk want mijn lens was niet op de lijst en de gevonden download was ook niet 100% hetzelfde (Af-nikkor 30-700/f4-5.6G (geen VR ED of FX of andere letters er bij)). Mijn tweede lens kon ik bij allebei programma én downloads niet vinden (AF-nikkor 28-80/f3.3-5.6 G). De profiel aanzetten hielp niet, er gebeurde wel "wat" met de verhoudingen van de foto (ik moet nog uitzeoken wat precies), maar zweem bleef. Ook na het aanklikken van CA op tabblad "basic".
Maar, als ik de defringe schuiver pakte op tabblad color (waarom geen
Brits Engels?) was hij dus zomaar weg!
Eerst op oorspronkelijke plaatje vóór allerlei ander bewerking gedaan, dus RAW met alleen dit, weg is-ie.
Daarna nog op een ander plaatje, waar ik al van alles heb toegepast, en tot mijn vreugde lukte het nog ná allerlei misschien ook opheffende bewerkingen.
Wat dus betekent dat LR het net zo goed oppakt als Capture NX.
Helemaal blij, dus. :mrgreen: Iedereen reuze bedankt!
Ps link van JDB helemaal top voor dummies zoals ik, veel duidelijke plaatjes, opgeslagen!
Ps 2, Danny, als je alsnog een plaatje wilt optimaal bewerken, misschien voor een topic LR workflow versie 2, mag dat altijd! De eerste foto is nu weer in originele staat maar de tweede had min of meer zelfde uitganspunten en bewerkingen (exposure, blacks, shadows ^, whites en higlights v + crop, rechtzetten, verscherpen én CA), en ziet er nu
zo uit. Want alle tips zijn uiteraard welkom! Het is immers minder dan één week geleden dat ik mijn eerste video van mevrouw Kost bekeek en LR voor het eerst gebruikte. De eerste voorzichtige stapjes pas, dus.