Blauwe halo rond wit

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Pallo
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Blauwe halo rond wit

Bericht door Pallo » ma aug 12 2013 7:07 pm

Dag Allen,

Zie onderaan, plaatje heeft zwarte en witte details, links RAW rechts na wat bewerken. Rond het witte en het "witte" metaal is al op RAW een blauwe halo en na bewerking is hij maar erger. Wat kan ik hieraan doen? Ik zocht wat op het forum en kwam chromatische aberratie tegen, dus die alvast geklikt in LR5. Komt het door het objectief (kitlens, niet optimaal?)? Klik voor groter.

Afbeelding

Alvast dank voor tips!

emiel
Forumlid
Forumlid

Re: Blauwe halo rond wit

Bericht door emiel » ma aug 12 2013 7:35 pm

Pallo schreef:Dag Allen,

Zie onderaan, plaatje heeft zwarte en witte details, links RAW rechts na wat bewerken. Rond het witte en het "witte" metaal is al op RAW een blauwe halo en na bewerking is hij maar erger. Wat kan ik hieraan doen? Ik zocht wat op het forum en kwam chromatische aberratie tegen, dus die alvast geklikt in LR5. Komt het door het objectief (kitlens, niet optimaal?)? Klik voor groter.

Afbeelding

Alvast dank voor tips!
CA is inderdaad van de lens, maar die moet dan wel zichtbaar zijn in de raw. Als je bewerkt kan dat wel versterkt worden. Wat heb je gedaan?? bewerkte ziet er behoorlijk anders uit dan de raw.

ajuus
emiel

Pallo
Forumlid
Forumlid

Bericht door Pallo » ma aug 12 2013 8:10 pm

Hoi Emiel,

Is ook zichtbaar in de RAW, wel minder (klik op thumbnail voor groter). Ik heb van alles gedaan, vnl lichter gemaakt met exposure black en shadow (sorry, engelstalig LR). Het meeste van de bewerking zie je trouwens rechts op de printscreen. Daarnaast wat verscherping. Plaatje was oorspronkelijk veel donkerder...klik . Ben misschien een beetje doorgeschoten met lichter maken. Dit zijn mijn eerste bewerkingen ooit, daarom even zoekend. :)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » ma aug 12 2013 9:21 pm

Tja, je kunt effecten die erin zitten versterken, als je het verkeerd aanpakt, of juist opheffen.
Kennelijk heb jij ze juist versterkt.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Pallo
Forumlid
Forumlid

Bericht door Pallo » ma aug 12 2013 10:07 pm

Ok, hoe zou ik dit kunnen verminderen? Dus wat zou de goede aanpak (ipv verkeerde) kunnen zijn? Of is dit gevalletje "live with it" (en koop een beter objectief)?

Ik heb van alles heen en weer geschoven, maar de enige manier om het te verminderen lijkt donkerder maken?

DannySan
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door DannySan » ma aug 12 2013 10:14 pm

Wellicht kun je het originele bestand eens 'beschikbaar' stellen?
Ik zie aan je LR-bewerkingen dat je met de 'witten' en de 'zwarten' sowieso een versterkende werking krijgt (de highlights en de shadows zijn de goede kant op, de blacks en de whites lijken mij 'verkeerdom').
CA kan komen van invallend licht van achter je onderwerp, en soms ook in combinatie met je objectief.
Ik zou eerst lensprofiel-correctie toepassen, dan CA en dan bewerken anders versterk je het deel wat je juist 'weg' wilt hebben..
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.

Pallo
Forumlid
Forumlid

Bericht door Pallo » di aug 13 2013 11:06 am

Hi Danny,

Dank voor je antwoord! Kijk, hier heb ik wat aan. :)

Het zou best kunnen dat je de oplossing al hebt geopperd: volgorde bewerking. Mevrouw Kost geeft inderdaad aan dat startpunt bewerking Lens Corrections is. Alleen, ik zag mijn lens er zo 123 niet, en ik heb geen scheve gebouwen (zoals in het voorbeeld op de video), dus ik had deze punt even overgeslagen van pak ik wel later op. En CA zei me ook weinig, zelfs met voorbeeld in video. :oops: Nou, nu weet ik wel wat het is en inderdaad, dat moet dan éérst gecorrigeerd. Corrigeren na versterken met allerlei bewerking heeft uiteraard geen zijn, nu vinkte ik het vierkantje pas toen ik dit probleem zag, 30 bewerkingen verder.

Er is denk ik géén mogelijkheid om volgorde van bewerkingen te veranderen? Dus drag-and-drop of zoeits waarbij ik CA in de geschiedenis naar het begin (omlaag) haal? Dus om dit te corrigeren moet ik bij nul beginnen, eerst CA en dan alle verdere bewerking opnieuw doen. (Mogelijke omweg, maar dan wel de geschiedenis kwijt: instellingen kopiëren op andere willekeurige foto B, terug naar foto A, alles op nul, CA aanpassen en dan instellingen van foto B terug kopiëren).

Qua verdere instellingen heb je zeker gelijk. Dit zijn dus mijn aller-aller-eerste bewerkingen ooit, misschien wel foto 15, waarbij de eerste paarden geen witte highlights op hun tuig hadden. Ik heb en hoop J. Kost gekeken, met google nog wat gevonden en heel veel aan jouw verhaal hier gehad. Desondanks dus 100% leek, ik schuif maar heen en weer en probeer uit te vogelen wat het best uitziet / wat er gebeurt bij het schuiven. Het witte heb ik omlaag geschoven omdat er wat doorgebrand wit op de foto zit (dressuurhek, rijbroek) en ik wilde dat niet erger maken. Door black omhoog (rechts) te schuiven kreeg ik voor mijn gevoel meer contrast / details uit de donkere partijen te zien. Dacht ik dan. :D

Wat ik trouwens ook lastig vind met dit hele bewerken is de omgevingslicht. Wat ik overdag, naast het raam zittend (niet direct zonlicht maar wel daglicht) qua helderheid / licht prima vind, lijkt later in het donker (na zonsondergang met wat kunstlicht thuis) juist véél te licht op het scherm. Hoe hiermee om te gaan?

Ik ga vanavond dus eerst even kijken of probleem vanzelf opgelost wordt met correcte volgorde (misschien toch wel die lensprofiel ook bijpakken), zo nodig stuur ik dan wel een link met de RAW, superbedankt voor het aanbod om ernaar te kijken! :)

JBD
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door JBD » di aug 13 2013 11:22 am

Chromatische aberatie. Kijk hier eens:

http://blogs.adobe.com/lightroomjournal ... trols.html" onclick="window.open(this.href);return false;

DannySan
Clublid
Clublid

Bericht door DannySan » di aug 13 2013 11:54 am

Graag gedaan Pallo!

de bewerking waar je aan refereert is van redelijk 'in het begin' van mijn LR "carriere" maar ondertussen ben ik al weer heel wat stappen verder en ook is mijn bewerkingsmethodiek anders geworden.
Ik wil wel een foto van jou als voorbeeld gebruiken en die stapsgewijs bewerken zoals ik dat zou zien?

En nee, je kunt niet een geschiedenis-stap verschuiven in LR want de volgende stap in de keten is steeds weer gebaseerd op de 'vorige'; dus je kunt altijd terug in de bewerkings-keten maar nooit een stap 'verplaatsen'.
Je kunt wel bijvoorbeeld een basis-bewerking maken en die opslaan bij de gebruikers-instellingen (zoals ik heb gedaan) dan heb je met 1 druk op de knop een 'basis' en dat sowieso van dingen die je toch altijd doet (ik doe dus altijd lens-correcties en CA ook al heb/zie ik dat niet altijd).

En de belichting kijken is heel subjectief natuurlijk, want wanneer en bij welk licht je dat bekijkt maakt inderdaad wel uit. Ik doe eerst op de hightlights en schaduwen een basis neerzetten en dan een basis van de witten en zwarten, als die 'belichting' klopt dan klopt het beeld ook (ervan uitgaande dat je de foto gemaakt hebt met een 'correcte belichting' natuurlijk), als je foto dus als basis al te donker of licht was dan moet dat inderdaad op 'gevoel' gecorrigeeerd worden.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di aug 13 2013 12:02 pm

Ik ben geen Lightroom bewerker, maar er zijn wel functies om de CA automatisch te corrigeren.
Wel vervelend dat je die CA dan niet alsnog "in het begin" kunt corrigeren nadat je eerst 30 bewerkingen hebt gedaan.
(Dat is bij Nikon Capture NX2 dan toch handiger, daar kun je dat wel).

Hier wat filmpjes hoe je CA kunt corrigeren, ook methodes achteraf.
Van daaruit kom je wellicht ook op het idee om ook andere voorbeeldfilmpjes te bekijken hoe bepaalde retoucheergereedschappen te gebruiken. Kun je veel van opsteken.

DannySan
Clublid
Clublid

Bericht door DannySan » di aug 13 2013 1:28 pm

Natuurlijk kan het automatisch gecorrigeerd worden, als je een bewerkings-setting maakt waar je dat inzet kan dat probleemloos.
Achteraf corrigeren kan natuurlijk ook prima, maar CA is een 'probleem' en dat wil ik dan natuurlijk ook z.s.m. uit de weg hebben.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di aug 13 2013 2:39 pm

Correctie van het probleem "achteraf" op de screenshot van de TS, met de LoCA correctietool in Nikon Capture NX2.
(Kwestie van één vinkje plus aanpassing van de standaardwaarde van 50 naar 75 of hoger). :D

Afbeelding

Origineel:
Afbeelding

beijnr
Forumlid
Forumlid

Bericht door beijnr » di aug 13 2013 2:47 pm

Hallo Pallo

Ga eens in Lightroom naar "Lenscorrectie" en klik daar het vinkje aan voor het laden van het lens profiel en daarna in de tab ernaast het vinkje voor kleurcorrectie. Dan zul je zien dat de meeste kleurafwijkingen zijn verdwenen. je ziet dan ook nog wat schuifjes om het e.e.a. te verfijnen.

Met vriendelijke groet
Rick Beijn

DannySan
Clublid
Clublid

Bericht door DannySan » di aug 13 2013 6:09 pm

@Leon: inderdaad een goed resultaat! Ik ken en gebruik Capture NX niet.

Pallo
Forumlid
Forumlid

Bericht door Pallo » di aug 13 2013 10:39 pm

Ah, ik neem een onderstroom met betrekking tot programmavoorkeuren waar. :D Nou, voor mij geldt voorlopig roeien met de riemen die je hebt en überhaupt eerst één programma onder de knie krijgen en dan zien wij het wel verder (ook qua plug-ins, efex, hdr en noem maar op).

Ter zake: is gelukt!

Eerst toch die lensprofiel ingesteld. Was niet makkelijk want mijn lens was niet op de lijst en de gevonden download was ook niet 100% hetzelfde (Af-nikkor 30-700/f4-5.6G (geen VR ED of FX of andere letters er bij)). Mijn tweede lens kon ik bij allebei programma én downloads niet vinden (AF-nikkor 28-80/f3.3-5.6 G). De profiel aanzetten hielp niet, er gebeurde wel "wat" met de verhoudingen van de foto (ik moet nog uitzeoken wat precies), maar zweem bleef. Ook na het aanklikken van CA op tabblad "basic".

Maar, als ik de defringe schuiver pakte op tabblad color (waarom geen Brits Engels?) was hij dus zomaar weg!

Eerst op oorspronkelijke plaatje vóór allerlei ander bewerking gedaan, dus RAW met alleen dit, weg is-ie.

Afbeelding

Daarna nog op een ander plaatje, waar ik al van alles heb toegepast, en tot mijn vreugde lukte het nog ná allerlei misschien ook opheffende bewerkingen.

Afbeelding

Wat dus betekent dat LR het net zo goed oppakt als Capture NX. 8)

Helemaal blij, dus. :mrgreen: Iedereen reuze bedankt!

Ps link van JDB helemaal top voor dummies zoals ik, veel duidelijke plaatjes, opgeslagen!

Ps 2, Danny, als je alsnog een plaatje wilt optimaal bewerken, misschien voor een topic LR workflow versie 2, mag dat altijd! De eerste foto is nu weer in originele staat maar de tweede had min of meer zelfde uitganspunten en bewerkingen (exposure, blacks, shadows ^, whites en higlights v + crop, rechtzetten, verscherpen én CA), en ziet er nu zo uit. Want alle tips zijn uiteraard welkom! Het is immers minder dan één week geleden dat ik mijn eerste video van mevrouw Kost bekeek en LR voor het eerst gebruikte. De eerste voorzichtige stapjes pas, dus.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”