ik kom er echt niet meer uit!

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
oud0001

Re: ik kom er echt niet meer uit!

Bericht door oud0001 » za aug 24 2013 4:18 am

Beste Angelique,

Je vraagt wat je fout doet.
Eigenlijk doe je niets fout. Je weet immers niet hoe het werkt.
Dat is dan ook het geheim. Kennis is macht. Kennis over fotografie is macht over het licht m.b.v. de camera.

Neem deze gratis website goed door. Daar leer je de basis.http://www.prosults.nl/
Gebruik je handleiding met de camera in je hand en zoek uit hoe deze werkt.
Kijk hoe je de sluitertijd, het diafragma of de ISO kunt veranderen.
Kijk ook naar wat diafragma is en wat het met je beeld doet. Doe dat ook met sluitertijd en ISO.
Zo leer je stap voor stap hoe het werkt. Als dat lukt ga je door met compositie. Hoe zet je iets in dat beeld. Ga er dan mee spelen.

Het is een proces dat tijd kost maar, met deze leuke hobby lijkt me dat geen straf. :wink:

Ronald Jan
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Ronald Jan » za aug 24 2013 4:52 am

Er is een boekje dacht ik van de D3200 dan kan je lezen hoe het werkt.
Sony a1 Sony 200-600.

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door jan » za aug 24 2013 7:42 am

Hallo Angelique,

Tuihanti omschrijft de problematiek mooi.
Tuihanti schreef:Beste Angelique,
Je vraagt wat je fout doet.
Eigenlijk doe je niets fout. Je weet immers niet hoe het werkt.
Dat is dan ook het geheim. Kennis is macht. Kennis over fotografie is macht over het licht m.b.v. de camera
.
Om deze basis kennis snel te vergroten geeft Nikon leuke, betaalbare workshops in het land. Zie http://www.nikon-quick-start.nl/
Vele mensen zijn je al voor gegaan en op dit forum zijn al vele positieve reacties te lezen geweest van mensen die hiervoor hebben gekozen. Wellicht is het ook iets voor jou om je hiervoor aan te melden. Of wellicht een beginnerscursus bij je in de buurt.
Ik ben bang dat je met alle reacties hier straks door de bomen het bos niet meer ziet en eigenlijk geen stap verder bent gekomen.
Laatst gewijzigd door jan op za aug 24 2013 8:25 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » za aug 24 2013 7:51 am

Zonder enig inzicht een camera pakken, op de groene A zetten en honderd foto's maken komt zelfs niet in de buurt van fotograferen. Ik persoonlijk snap zoiets niet, gezien de veelvoud van boeken over dit onderwerp bij boekhandel en zelfs de witte boekwinkel, maar goed. Laat ik niet verder uitweiden.

Ik kan me niet voorstellen dat er bij jou in de buurt geen fotocursus wordt gegeven.
De fotozaken bij mij in de buurt bieden zelfs goedkoop een beginnerscursus aan bij aankoop van een digitale camera. (Hafo, Ben Hofland noem ik zo uit het hoofd, maar er zijn er meer.)
Het zou zomaar kunnen dat de fotozaak waar jij je camera kocht ook die mogelijkheid bood.

Dus wat doe ik nu even snel: ik Google op "fotocursus Purmerend" en ik vind onmiddellijk:
http://www.wherelant.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Waar zelfs een dagcursus fotografie in het lijstje staat, en dan ook nog cursussen voor gevorderden...

En dan deze:
http://www.janterpstra.eu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Die voor 79 Euro een beginnerscursus geeft - in, jawel, regio Purmerend...
Laatst gewijzigd door emdeklerk op za aug 24 2013 8:57 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Arthur Wolff
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Arthur Wolff » za aug 24 2013 8:21 am

Hey Angelique,

Neem als het goed weer is je camera mee de tuin (of balkon) in/op. maak van een onderwerp hond, kind of bloemen een aantal foto's met verschillende sluitertijden, ISO standen en diafragma standen.
Zet dan gelijk daarna je foto's op de computer, en ga ze bekijken, dan zitten alle fotos en instellingen nog vers in je geheugen.
Je zult waarschijnlijk best wel verschillen kunnen waarnemen.
Foto's tegen het licht in zijn altijd moeilijk, maar dat is weer via bewerkingsprogramma's op te lossen. Of je zet je flitser aan en doet een zogenaamde invulflits.
Gr.
Arthur

Nikon D7100 met MB-D15 Grip
Nikkor AFS 17-55 f2.8 Sigma 70-200 F2.8 VII
Speedlights SB-400, 600 en 700
Ik ben ook te volgen op: Wolff-fotografie Twitter Instagram 500px

John Jansen
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door John Jansen » za aug 24 2013 8:29 am

Ik weet niet waar je woont, maar overal in Nederland zijn wel workshops ,heel leerzaam en leuk om te doen.

Kroontje

Bericht door Kroontje » za aug 24 2013 9:43 am

angeliquekataiya schreef:https://picasaweb.google.com/113431993910804570769/20120901001?authkey=Gv1sRgCLvtpv7flOTkUA#5915433922822961474

bijv nog zo eentje,
dagje strand.

maar van deze serie was er echt geen eentje scherp!
nu zie ik waarschijnlijk ook waarom. de flitser stond uit (donker)
maar overdag heb ik ook veel fotos van dit.
Afbeelding

Als je de url knip en plakt tussen Afbeelding Dan gaat het goed. Kijk maar naar de code ;)

Code: Selecteer alles

[img]https://lh3.googleusercontent.com/-h8sdqcTqSg0/UhfP9JC7OkI/AAAAAAAAAAo/knhkxuu7hak/s1024/DSC_0071.JPG[/img]
Kroontje

peterk
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door peterk » za aug 24 2013 1:02 pm

Het lijkt soms net of fotografie is voor hoog geschoolde mensen. Eigenlijk is het helemaal niet moeilijk je moet het alleen even weten.

Op youtube staat ook een wereld aan beginners informatie.

Op websites word vaak te diep door gegaan op een onderwerp waardoor de aandacht verslapt.
Er komt te veel input naar binnen en dan ben je het eerste alweer vergeten.

Het is een driehoekje wat met elkaar in verbinding staat.

Lees deze website maar eens door hier word het per onderdeel behandeld. En in korte stukjes. Zet de camera naast je neer bakje koffie erbij en probeer meteen eens uit wat er op de site staat. Zal je zien dat het allemaal best meevalt.

Als je de belichting driehoek kent en weet hoe je moet belichten ga je weer een stapje verder.
Verdiep je dan in de focus standen. En daarna in alle andere opties. Stap voor stap keer je dan heel relaxed je camera kennen.

http://www.digitalefotografietips.nl/basiscursus/" onclick="window.open(this.href);return false;

Vr r peter

angeliquekataiya

Bericht door angeliquekataiya » za aug 24 2013 3:47 pm

[img]https://picasaweb.google.com/lh/photo/-JWNHzUjFFauE10QKjKXlDy6Xk02V4NglSZE91NdbQ8?feat=directlink[/img]

Kroontje

Bericht door Kroontje » za aug 24 2013 3:54 pm

Die link opent in je browser. rechts klikken op de foto en kies bekijken.
Die URL kopieer je tussen Afbeelding

Afbeelding

Code: Selecteer alles

https://lh3.googleusercontent.com/-3F1__co0HrQ/Uhi3VoVkw-I/AAAAAAAAADI/ic1A0OKgsuc/s1024/DSC_0371.JPG

angeliquekataiya

Bericht door angeliquekataiya » za aug 24 2013 4:08 pm

nou zelfs dat lukt me echt niet haha ik doe toch echt steeds wat jullie zeggen (althans denk ik )

maar goed...ik ben nu terug van een middagje Zaandam.. ik heb 2 tijdschriften beginnende fotografie en 2 boeken van Nikon meegenomen.
ik wil zeker een cursus gaan volgen.
dat was ik ook al zeker van plan.
maar ervaringen op een forum krijgen vind ik ook zeker heel fijn.
ik begrijp dat sommige nu denken (en die het ook schrijven) dat als ik honderd foto's achter elkaar schiet (bewijs van spreken) dat dat geen fotograferen is.
ik heb het misschien verkeerd geformuleerd.
ik hou gewoon heel erg van foto's en als ik een leuk dagje heb dan blijf ik foto's achter elkaar schieten omdat ik overal een foto van wilt hebben.
niet perse om dat ik dan 1 goede foto heb (ik heb ook meer al 40.000 foto's op mijn computer staan )
vaak schiet ik snel omdat ze dan net even leuk staan of leuk momentje is.
en omdat ik dan niet weet hoe mijn camera echt goed werkt dan schiet ik maar met de auto knop, of een knop er naast die zonder flits.
vaak blijkt achteraf op computer scherm dat ze niet allemaal scherp zijn en dat is dan een baal momentje.

als ik echt mijn tijd ervoor neem voor bijv. een bloem dan probeer ik natuurlijk alle standen uit.
ik ben gisteren ook hele dag bezig geweest met de M,A,S,P standen.
van mijn honden maar op computerscherm waren deze dus met bewegen allemaal onscherp
vandaar dat ik meteen op dit forum ben gaan vragen.
ik zie soms met de Nikon d3100 de mooiste foto's ook van de huisdieren die er rennend haarscherp opstaan.
en dan denk ik tot mijn grote frustratie verdorie waarom lukt mij dat nou niet.
maar ik zal in de boeken duiken en eerst maar na het lezen weer opnieuw proberen voordat ik weer op het forum begin te raas kakelen :)

angeliquekataiya

Bericht door angeliquekataiya » za aug 24 2013 5:06 pm

Afbeelding

Even een test of dit lukt.

adkart
Forumlid
Forumlid

Bericht door adkart » za aug 24 2013 5:11 pm

Die is toch wel mooi gelukt?
Nikon D5200 Nikon AF-S 35mm Nikon AF-S 18-105mm Nikon AF-S 55-300mm Tamron 18-270mm

https://www.flickr.com/photos/99694485@N02/albums

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » za aug 24 2013 5:46 pm

"ik begrijp dat sommige nu denken (en die het ook schrijven) dat als ik honderd foto's achter elkaar schiet (bewijs van spreken) dat dat geen fotograferen is.
ik heb het misschien verkeerd geformuleerd.
ik hou gewoon heel erg van foto's en als ik een leuk dagje heb dan blijf ik foto's achter elkaar schieten omdat ik overal een foto van wilt hebben.
niet perse om dat ik dan 1 goede foto heb (ik heb ook meer al 40.000 foto's op mijn computer staan )
vaak schiet ik snel omdat ze dan net even leuk staan of leuk momentje is.
en omdat ik dan niet weet hoe mijn camera echt goed werkt dan schiet ik maar met de auto knop, of een knop er naast die zonder flits.
vaak blijkt achteraf op computer scherm dat ze niet allemaal scherp zijn en dat is dan een baal momentje."

Sorry, maar je bevestigt juist de stelling...

Wat heeft het voor zin "de standen uit te proberen" als je geen benul hebt waar ze voor zijn en wat ze doen? Zoals gezegd, het is allemaal niet moeilijk, maar je moet wel enige elementaire kennis opdoen.

angeliquekataiya

Bericht door angeliquekataiya » za aug 24 2013 6:04 pm

Afbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding

Afbeelding
dit zijn fotos waar ik bijv opzich wel tevreden over ben
maar binnen shooten blijft vaak toch nog erg lastig
en buiten dan de bewegende objecten zoals rennende dieren
in schemerlicht fotograferen is ook niet makkelijk vind ik toch vaak donkere foto's

dat wil ik nog wel echt gaan leren.
ik duik vanavond de boeken in.
en tips zijn erg welkom !
als ik mooie nieuwe fotos heb gemaakt zal ik ze op de site zetten

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”