flitsset

Discussies over flitsers
plincky
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: flitsset

Bericht door plincky » zo sep 01 2013 2:31 pm

Remco v/d Sanden schreef:Alleen nog geen antwoord op mijn stelling waar het over ging natuurlijk, maar dat maakt niet uit.
Welke stelling was dat? die dat je het verschil niet ziet als je hem print?

op 10x15 niet nee. misschien 20x30 ook niet maar denk daarna wel. En dat is alleen in studio omstandigheden denk ik bij perfecte belichting. maar dan kan je ook met een D80 gaan schieten of nog ouder natuurlijk. Studiofoto's worden echter vaak wel vergroot tot 40x60 of groter.
Ik flits bijna nooit, en wekt met prime objectieven en lage F getallen en hoge iso om mijn drukke kinderen mee te fotograferen. dan is de D3100 echt wat minder geschikt in mijn ogen. D800 is wel wat overkill misschien maar ik kan het veroorloven dus waarom niet.

stefanemmeloord

Bericht door stefanemmeloord » zo sep 01 2013 3:32 pm

mmm ik ben er nog steeds niet uit....

zal ik toch maar gaan voor de http://www.bonjourfoto.nl/Flitser-Sets/ ... tsset.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Stel je voor dat ik het toch niks vind... en aangezien ik denk dat ik de flitsers niet heel vaak ga gebruiken.

kamer is maar 2 bij 5 dus...

mmuetst

Bericht door mmuetst » zo sep 01 2013 4:49 pm

Wat ik al aangaf, je kunt beter voor een set gaan met een S koppeling, deze wordt ook wel een Bowens koppeling genoemd. Ik laat de discussie over vermogen effen achterwegen, denk dat je ook naar de kwaliteit en de bouw van de flitser moet letten. De softboxen bij de Falcon Eyes zijn nog al zwaar en je moet deze op de voorkant van de flitser klemmen. Er zijn misschien nog andere merken die deze S koppelingen hanteren.

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door plincky » zo sep 01 2013 5:28 pm

Je kan op qflash.nl kijken. die heeft betaalbare flitsers van redelijk goede kwaliteit met S-bowens koppeling. volgens mij stond er een 2de hands te koop bij hem voor €70,- ofzo. Visostar TC 200 Studioflitser
als je dat combineerd met een nieuwedan heb je iig al een betere kwaliteit. dan passen ook alle ass. en heb je daar veel keuze in.

Rinaldo Wolvers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Rinaldo Wolvers » zo sep 01 2013 6:13 pm

In het splinternieuwe NCN magazine staat een nuttig interview met John Hoenen (clubcoordinator zuid van het NCN) Hij geeft hierin tips die terdege te herkennen zijn voor een beginnend (voor mij ook recentelijk) studiofotograaf. Wellicht goed dit eens te lezen. Hij schrijft oa. ook over 300/400 w/sec flitskoppen die op de beperkte ruimte niet ideaal bleken. Beter is het te kijken naar het aantal stops waarin de flitsers in te stellen zijn. Hoe meer hoe beter!

Zelf maak ik momenteel gebruik van Menik flitsers. Tuurlijk geen ideaal als bv. Elinchrome of Bowens, maar leuk setje voor een 3,5X5,5m ruimte. Overigens wel Bowens aansluitingen dus ook goedkope assecoires passen. Folux heeft deze in de aanbieding, als ik deze tip even mee mag geven. Succes!!

http://www.folux.nl/Webwinkel-Product-3 ... cherm.html" onclick="window.open(this.href);return false; en http://www.folux.nl/Webwinkel-Product-2 ... cherm.html" onclick="window.open(this.href);return false;

De VidaXL fltsers... Heb ik er ook een paar van liggen. Op zich leuk om te starten, maar je loopt snel tegen (1/8 instelbaar) beperkingen aan.

Edit: Als de TS een scan wil van het genoemde interview? Let me know, maar beter nog lid worden van NCN...Natuurlijk :D
Het perfecte plaatje zit in m'n hoofd. Nu nog zien te verwezelijken.

ROLANDPHOTO
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door ROLANDPHOTO » zo sep 01 2013 9:06 pm

Ik ben net zelf begonnen met studioflitsen,dus veel ervaring heb ik niet.
Met een falconyes setje ben ik onlangs begonnen,200mw/s en dit heeft mij leuke plaatjes opgeleverd.(deze set is eventueel te koop,compleet met draagkoffer).
Ik ga nu over op 400w/s niet omdat 200 te weinig is,maar ik kan me een duurdere set veroorloven en vind studiowerk leuk dus waarom niet.
Ik heb zitten denken om 1000w/s te kopen maar weet niet of dit verstandig is ,gezien ik ook in kleinere ruimtes werk.
CLUBLID>

Arrie
Forumlid
Forumlid

Bericht door Arrie » zo sep 01 2013 9:12 pm

mmuetst schreef:Die zou ik ook niet adviseren, De koppeling van deze flitsers is zeer zwak zeker als je er een softbox aan hangt.
Ik zou eens kijken naar een betaalbare Linkstar flitser, deze hebben een Bowens koppeling die veel steviger is.
Ik heb zelf die Falcon Eyes gehad, maar ben toen snel overgestapt op flitsers van Calumet (deze worden niet meer verkocht, type Genesis). Bonjourfoto verkoopt dat merk ook (bedoel dan wel Linkstar).

Linkstar Studioflitsset FSDK-200 is wel duurder in een set €379,- maar een stuk beter (misschien kun je deze set nog voor een betere prijs krijgen, daar heb ik niet naar gekeken).
Falcon Eyes heeft ook flitser series met bajonet (inderdaad beter), net zoals Linkstar flitsers heeft met het een eenvoudig niet-bajonetsysteem. Beide merken hebben een breed assortiment, van instapsegment tot (semi)professionele apparatuur.

Het is niet zo dat met het eenvoudige "ronde hals-klemsysteem" de softboxen eraf vallen. Dat gebeurt niet, omdat voor dit systeem ook geen grote en zware accessoires verkocht worden. Dat assortiment gaat maar tot softboxen van 50x70 cm en die zijn heel licht. Wil je een ø200 cm octabox of 180x40 striplight, dan zijn deze enkel beschikbaar voor bajonet-aansluitingen. Dat zit inderdaad muurvast. Je betaalt er wel iets meer voor, maar de flitsers zijn beter, sneller, nauwkeuriger instelbaar en je hebt 10x meer keus aan accessoires (beauty dishes!!)

Wellicht is dit nog interessant om te lezen. http://www.bonjourfoto.nl/How-To/5-tips ... tsset.html" onclick="window.open(this.href);return false;

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » zo sep 01 2013 9:56 pm

Ik wil je dan ook nog wijzen op deze set:
http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... -luxe.html

Ik ken verschillende mensen die hem hebben en heb die zelf ook nog steeds (al heb ik er later andere hoofdlampen bij gekocht, maar ik gebruik deze lampen nog steeds voor bijv. hairlight en backlight). De set is 180W/s (iets minder dan de FE set) maar heeft dan wel drie lampen. Die derde lamp geeft je meer opties of (zo je wilt) meer power als je ze dubbel gebruikt voor het hoofdlicht. Er zitten 2 softboxen bij (1 rechthoekig, 1 octa en een grid. Voor heel weinig kun je er nog een rechthoekige versie bij bestellen (zou ik doen) of 1 of 2 60 of 80 cm. paraplus (die kunnen in de lampvoeten worden gemonteerd). Enige (kleine) nadeel is dat er geen trigger bij zit, maar die kun je er voor 34 euro bij kopen (of je neemt cactus V4 of V5, V4 als je het goedkoop wilt houden).

Zeker geschikt voor portretten, producten of het fotograferen van 1 of 2 personen mits dit binnenshuis plaatsvindt (en dan had ik vaak nog teveel licht op vol vermogen). De statieven die er tegenwoordig bij worden geleverd zijn wat steviger dan de FE's (heb ik vergeleken). Voor buiten is de set iets te licht, maar voor binnen en voor beginners is deze echt voldoende en goedkoop. Kwalitatief redelijk goed, ook al zijn grote delen van de behuizing van plastic. De koffer is ook goed en ruim genoeg om de set er makkelijk in te krijgen (plus een zijvak voor triggers e.a.).
Spul waarmee je foto's maakt...

stefanemmeloord

Bericht door stefanemmeloord » ma sep 02 2013 8:15 am

bedankt voor je tips :-)

Matthieu
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Matthieu » ma sep 02 2013 8:58 am

ROLANDPHOTO schreef:Ik ben net zelf begonnen met studioflitsen,dus veel ervaring heb ik niet.
Met een falconyes setje ben ik onlangs begonnen,200mw/s en dit heeft mij leuke plaatjes opgeleverd.(deze set is eventueel te koop,compleet met draagkoffer).
Ik ga nu over op 400w/s niet omdat 200 te weinig is,maar ik kan me een duurdere set veroorloven en vind studiowerk leuk dus waarom niet.
Ik heb zitten denken om 1000w/s te kopen maar weet niet of dit verstandig is ,gezien ik ook in kleinere ruimtes werk.

Lees bovenstaande postings eens goed door.
Je vertelt dat je in een kleine ruimte werkt en 200 ws flitsers hebt.
Dit is meeeeeer dan voldoende
Waarom in hemelsnaam dan een 400 ws ????
Die 1000 ws moet je helemaal vergeten.... zeker in kleine ruimtes is daar
niet mee te werken !
Nikon D3 + D3s + 14-24 + 24-70 + 50 + 105 + 70-300 VR + SB-700 +Elinchrome flitskoppen en boxen + nog meer

Kijken doe je met je ogen, fotograferen met je hart

www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » ma sep 02 2013 9:25 am

Op die D-180 zou ik niet kopen.
Die koppen hebben maar een 50w instellicht, en maar een instelbereik van 1/1 – 1/4. (Dat is slechts 2 stops)
Dat beperkte bereik resulteert er in dat altijd met minimaal 45w flitst, en dat je bijna altijd met te veel licht zit, en het diafragma flink moet knijpen.

Het minimale vermogen van een flitser is in mijn ogen belangrijker dan het maximum.
Met lage vermogens kan je in een kleinere thuisstudio ook goed overweg, zonder dat je opeens op zoek moet naar ruimtes van 5x3 meter, en kan je ook nog eens met wat grotere diafragma openingen experimenteren.

De Elinchrom RX One is bijvoorbeeld een heel mooi beginners setje, door zijn instelbereik van 1/1 – 1/16 en vermogen van 6-100w kan je alle kanten uit.
Dit setje is wel aan de prijs, maar als je een beetje zoekt kan je ook wel iets vergelijkbaars van een b-merk vinden. Ik weet dat Jinbei ook inmiddels al 200w sets met 5 stops instelbereik levert.

PS: Ik zeg niet dat flitsers met grote vermogens nutteloos zijn, ze hebben zeker hun gebruiksdoelen. Maar als je niet uitkijkt koop je als beginner al snel een kat in de zak.
Een Bowens 1000Pro staat nog steeds op een mijn verlanglijstje, maar dat ding heeft dan wel een bereik van 8 stops (1/1 – 1/128 = 1000W – 8W) zodat hij ook bruikbaar is wanneer ik wat minder licht nodig heb.

ROLANDPHOTO
Clublid
Clublid

Bericht door ROLANDPHOTO » ma sep 02 2013 9:57 am

Bedankt voor de info,dit is duidelijke taal.
Ik weet nu waar ik op moet letten.

roland
CLUBLID>

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » ma sep 02 2013 2:54 pm

yzf1kr schreef:Op die D-180 zou ik niet kopen.
Die koppen hebben maar een 50w instellicht, en maar een instelbereik van 1/1 – 1/4. (Dat is slechts 2 stops)
Dat beperkte bereik resulteert er in dat altijd met minimaal 45w flitst, en dat je bijna altijd met te veel licht zit, en het diafragma flink moet knijpen.
Voor wat betreft het instellicht heb je een punt (al valt het mee), maar de meeste goedkope flitssets hebben een zwak instellicht. Qua instelbereik begrijp ik wat je zegt, maar in de praktijk ervaar ik dit probleem met deze flitsers maar zeer zelden. Alleen wanneer ik met mijn flitsers ontzettend dicht op de achtergrond of het onderwerp zit (denk <1 meter) loop ik wel eens tegen dit probleem aan. Dan krijg je overbelichting van onderwerp of achtergrond. Maar dan wordt het vaak al bijna een punt-lichtbron.

Voor zaken als portretfotografie of normale productfotografie ervaar ik weinig problemen, tot f/4, als het diafragma groter wordt kun je idd. wat overbelichting krijgen. Maar heeft de TS uberhaupt dat soort lenzen? Als het zich al voordoet is een relatief eenvoudige oplossing het vergroten van de afstand van de flitsers tot het onderwerp. Verdubbeling van de afstand doet het licht met een factor 4 afnemen. Als je de ruimte hebt m.i. dus ook niet zo'n probleem.

Als alternatief is er tegenwoordig inderdaad de set die je ook noemt (200 watt per kop) en regelbaar tot 1/8e (25 watt), verder dezelfde samenstelling én met een trigger en nog wat andere zaken:
http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... -luxe.html
Spul waarmee je foto's maakt...

Plaats reactie

Terug naar “Flitsers”