Wat gebruik je om jouw monitor te kalibreren?

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
ArjanL
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Wat gebruik je om jouw monitor te kalibreren?

Bericht door ArjanL » wo apr 24 2013 4:39 am

Geert schreef:ik gebruikte de spyder, werkt waardeloos op apple display. navraag bij Frank Doorhof ( niet alleen een super fotograaf maar ook grootheid op gebied van kallibratie) is gebleken dat de Apple display zich alleen maar goed laat kallibreren met een colormunki. monitor gedaan hiermee, wereld van verschil. dus de volgende aanschaf wordt een colormunki
Ik heb altijd begrepen dat dit probleem in de vóór het paneel gemonteerde glasplaat lag. Niet zozeer in het gebruikte paneel (IPS). Tegenwoordig schijnen de glasplaten dichter op het paneel gemonteerd te zijn.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » wo apr 24 2013 6:15 am

Aan mijn informatie heb je niet zoveel meer. Ik gebruik al jaren een inmiddels verouderd X-Rite (Monaco) setje, waarvan de laatste software update uit 2007 stamt. Ondanks die ver verouderde hard- en software combinatie draait het zonder problemen tot volle tevredenheid onder Windows 8 (64).
Vriendelijke groet, Léon Obers

dotcat
Clublid
Clublid

Bericht door dotcat » wo apr 24 2013 8:05 am

JW17 schreef:
dotcat schreef:Al enige jaren gebruik ik een spyder, op windows en apple
Bedankt voor jouw bericht. Je bent tevreden over die Spyder neem ik aan? Welke gebruik jij?
Spyder 2 met software van versie 3 voor OSX (Macbook), windows is nog met de originele software voor versie 2
Quote: Amateurs worry about their gear, Professionals worry about the profit, Masters worry about the light

JanR
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door JanR » wo apr 24 2013 12:25 pm

Frederix schreef:Dit bericht is een zijstraatje in dit draadje, maar sluit wel bij de vraag van de TS aan.

Ik was vorige week op de Professional Imaging beurs in Nieuwegein en kwam daar in gesprek bij de verkoper van Eizo. Ik ben bezig een nieuw systeem uit te zoeken en wil eigenlijk een mooi Eizo-scherm aanschaffen. In dat gesprek kwam het item calibreren aan de orde. Ik calibreer mijn scherm met een Spyder en Spyder software. Dat gaat prima. Eizo heeft schermen met een ingebouwde calibratie-unit. De Eizo-man beweert nu dat de Spyder met de Spyder software feitelijk de output van mijn videokaart calibreert (softwarematige calibratie). Hierbij zouden kleuren verloren gaan waardoor niet de volledige kleurruimte van de kaart wordt benut door de monitor. Het calibreren met de voorziening van Eizo op zijn schermen zouden het scherm zelf calibreren (hardwarematige calibratie). Met calibratiesoftware van Eizo i.c.m. mijn Spyder zou eveneens een hardarematige calibratie zijn uit te voeren.

Ik heb geen idee of dit werkelijk zo werkt of dat dit een verkooppraatje van Eizo is. Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?

Volgens mij heeft de beste man van Eizo gelijk, wat je met calibratie doet is het videosignaal aanpassen aan de hand van de gemeten waarden van je calibratie unit.
Na het calibreren volgt dan ook de melding profile succesfully loaded into videocard.
Als Eizo een adertje van de monitorkabel gebruikt om direkt de aansturing van de monitor aan te pakken is dat een ander benadering

Het kan best zo zijn dat Eizo de instelling op de monitor verandert en de videokaart ongemoeid laat.
Maar of het profiel laden in de videokaart wat van het kleurenpalet weghaalt dat durf ik niet te onderschrijven.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » wo apr 24 2013 5:41 pm

Je kunt op diverse manieren kalibreren. Alle variabelen vanuit de software afstemmen is inderdaad niet de juiste aanpak.
De beste manier is met behulp van de meetkop en bijbehorende software om witbalans, helderheid e.d. te meten, maar de daadwerkelijke instellingen met de knoppen en controlepaneel van de monitor te doen.
Op die wijze is de monitor binnen de mogelijkheden van de hardware reeds zo optimaal mogelijk afgestemd. Dan komt er nog een fijnafstemming van de kalibratiesoftware van de individuele kleuren achteraan die de puntjes op de i zet, en daarbij een profiel samenstelt.
Die softwarematige fijnafstemming is nauwelijks anders als wat je hardwarematig reeds hebt afgeregeld.
Vriendelijke groet, Léon Obers

JW17
Clublid
Clublid

Bericht door JW17 » wo apr 24 2013 8:50 pm

Iedereen die tot nu toe gereageerd heeft hartelijk bedankt voor alle reacties!
Ik heb er een hoop informatie uitgehaald!
Groet,
JW

JW17
Clublid
Clublid

Bericht door JW17 » di sep 03 2013 10:57 pm

Een update, een paar maanden later...
Ik heb begin mei de X-rite i1 Display Pro gekocht en ben er erg tevreden over!
Nogmaals bedankt voor alle informatie!
Groet,
JW

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”