Lens reiniging

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen
Willem Focus
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Lens reiniging

Bericht door Willem Focus » ma sep 16 2013 10:15 pm

Hallo,

Wie kan me vertellen met wat voor middelen je nu echt het best je frontglas van je objectief kunt reinigen?

Groet....Willem :wink2:
Nikon Z8 en mooi glaswerk van datzelfde merk

Jos van den Elshout
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Re: Lens reiniging

Bericht door Jos van den Elshout » ma sep 16 2013 10:22 pm

Willem.

Of het het beste is weet ik niet, maar ik heb een lenspen.
Stukje koolstof aan de ene kant en een kwastje aan de andere.

Naar mijn mening blinkt het glas weer als nieuw

Jos

kleine toevoeging:

Ik heb ooit mijn 70-300 door een ander laten gebruiken.
Het eerste wat die ander deed was het glas wat schoon proberen te poetsen.
Toen dacht ik bij mijzelf: "Oei... daar moet ik zelf iets op vinden".
Dus eigenlijk heb ik de lenspen, indirect, aan jou te danken. :D
Laatst gewijzigd door Jos van den Elshout op ma sep 16 2013 10:38 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Al wat je niet hoeft mee te nemen is mooi meegenomen.

Groeten uit Dongen
http://www.elshout-natuurfotografie.nl
https://www.facebook.com/jos.vandenelshout

John Hoenen
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door John Hoenen » ma sep 16 2013 10:30 pm

Is de 24-70 nu al vuil Willem? :D
Niet teveel poetsen, als het moet dan gebruik ik een beetje adem-condens en altijd een 100% schoon lensdoekje.
Het fijnste lensdoekje heb ik bij mij Serengeti zonnebril gekregen, ik heb er dan ook meteen 2 extra bijgehaald, het is in feite een superfijn microvezel doekje, 1x vegen en schoon!
Stop het doekje altijd in een plastic zakje en nooit in je broek of jaszak!.

Gr. John.

Willem Focus
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: **

Bericht door Willem Focus » ma sep 16 2013 10:46 pm

Yep John,

Jij raad het de 1e keer. tis de 24-70 !

Maar ik heb een TAGheuer zonnebril, en geen Serengeti, die vond ik echt te duur :P

Maar een Lenspen en een goed micro-vezel brillendoekje moeten het doen begrijp ik?

@ Jos, ik kan tegen een stootje hoor dat weet je, dus geef me maar de volle laag de volgende keer. :D

Nikon Z8 en mooi glaswerk van datzelfde merk

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » di sep 17 2013 6:13 am

Schoonmaken van je objectief

Neem een stukje WC-papier en maak daarmee de bajonet schoon. Minstens vier keer per jaar. Doe dat dan ook op de camera.

Het glas maak je het beste schoon met Calgonit bierglas reiniger:
https://sites.google.com/site/nikonf2ap ... schoonmaak" onclick="window.open(this.href);return false;

Lees een de de info van Nikon Service om geen adem te gebruiken om je objectief aan de voorkant schoon te maken.
http://support.nikonusa.com/app/answers ... amera-lens" onclick="window.open(this.href);return false;?
Jammer, want het beademen is iets wat ik veel gedaan heb.

De Nederlandse Nikon Service is minder overtuigend:
https://nikoneurope-nl.custhelp.com/app ... /kw/schoon" onclick="window.open(this.href);return false;

Veel zie je ook dat men het glas schoon maakt met een doekje. Vroeger was dat een stukje zeemleer, een minstens 100 keer gewassen washandje, oid. Tegenwoordig is er de micro-vezel doek. Bij de Blokker te koop: 10 voor 2 Euro. Zelf gebruik ik de doekjes van Micro-Dear. Zo’n rond 1987 stond er in Popular Photography een test met de toen leverbare schoonmaak middelen. De Calgonit tip deed niet mee. In de test werd alles afgeraden, behalve de Micro-Dear doekjes. Die waren destijds heftig aan de prijs. Waarschijnlijk werd de prijs toen mede bepaald door de uitstekende test. In een Nederlandse fotowinkel zijn de Micro-Dear doekjes niet te koop. Dat komt omdat wij hier voor goedkoop gaan. Op het internet kun je ze wel aanschaffen.

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » di sep 17 2013 7:32 am

Hans Braakhuis schreef:
Neem een stukje WC-papier en maak daarmee de bajonet schoon.
Zou ik niet doen. WC papier is nogal vezelig en laat kleine pluisjes na. Pluisje die later IN je camera belanden... en dat wil je niet.

Gebruik gewoon een pluisvrij doekje. En let vooral op eventueel metaalslijpsel en/of vettigheden die door veelvuldig objectief wisselen op die bajonetrand kunnen ontstaan. En vergeet ook de bajonetrand op de body niet!
Hans Braakhuis schreef: Lees een de de info van Nikon Service om geen adem te gebruiken om je objectief aan de voorkant schoon te maken.
http://support.nikonusa.com/app/answers ... amera-lens" onclick="window.open(this.href);return false;?
Jammer, want het beademen is iets wat ik veel gedaan heb.
Goed lezen Hans! :lol: Die onzin opmerking over beademen is al lang geschrapt. Want dat is gewoon onzin. Je moet alleen opletten niet te heftig te ademen, anders komen er ook allerlei ondefinieerbare spettertjes mee (afhankelijk van wat je net gegeten/gedronken hebt :mryellow: )
Hans Braakhuis schreef: De Nederlandse Nikon Service is minder overtuigend:
https://nikoneurope-nl.custhelp.com/app ... /kw/schoon" onclick="window.open(this.href);return false;
Nee hoor, da's gewoon zowat een letterlijke vertaling van die USA tekst...

philippe
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door philippe » di sep 17 2013 8:11 am

In de jaren '80 stond er in de Hasselblad literatuur te lezen dat een blaaspeertje en dan een veelvuldig gewassen en zachte katoenen zakdoek dé weg te begaan was.
Nu wordt de lenscleaning kit van Zeiss aanbevolen. Het is dan ook deze laatste die ik gebruik bij hardnekkige vlekjes zoals aangedroogde druppels en ook vingerafdrukken (ja, in de heat of the fight komt dat wel eens voor). :wink:

Het ergste wat ik ooit voorhad was motorolie! :o
Na aan reeks luchtopnames met de Linhof Technorama 617, zat de KR-3 (=81C) filter, de Albada zoeker en natuurlijk ook de ganse camera (en ikzelf), onder heel kleine, fijne en kleverige spatjes. Dat bleek gewoon de oilspray te zijn die uit de uitlaat kwam, blijkbaar heel normaal. 8)
Het vliegtuigje was een Piper Super Cub. Deze vliegtuigjes waren zeer populair bij fotografen omdat het raampje naar boven openklapte en gewoon tegen de vleugel open bleef 'kleven' door de lift. Ook waren ze merkwaardig stabiel voor zo'n klein ding, zeer bedrijfszeker, goedkoop in gebruik en konden heel laag en traag vliegen en zelfs bij een tegenwind van boven de 90 km/u bijna blijven hangen (mits een ervaren piloot natuurlijk).
Bij Linhof raden ze mij toen aan om gewoon huishoud ruitenspray op een zachte doek te gebruiken, daarin zit een ontvetter en een oppervlakte spanning breker waardoor de vloeistof vlekkeloos opdroogt (elke vloeistof heeft een oppervlakte spanning, zeep e.d. 'breekt' deze).
Alles kwam er 'prestine' uit!
Nu wordt er een elektrisch aangedreven drone gebruikt, gedaan met de pret... :(

PS: Spuug bevat verterings enzymes, deze lossen meestal alle organische vuil gemakkelijk op, dus ook vingerafdrukken e.d., en is onschadelijk en wateroplosbaar, maar natuurlijk moet je dat doen VOOR je frieten eet, een goed glas bier kan echter geen kwaad... :D

Jos van den Elshout
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door Jos van den Elshout » di sep 17 2013 4:52 pm

Willem Focus schreef: @ Jos, ik kan tegen een stootje hoor dat weet je, dus geef me maar de volle laag de volgende keer. :D
Willem, begrijp me niet verkeerd.
Ik gaf mijn lens aan jou en jij begon hem gelijk te poetsen. Ik kreeg hem schoner terug dan dat ik hem aan jou gaf.
Een paar dagen later heb ik een lenspen gekocht..

En dat ding bevalt mij goed. zit standaard in mijn tas.

Jos
Al wat je niet hoeft mee te nemen is mooi meegenomen.

Groeten uit Dongen
http://www.elshout-natuurfotografie.nl
https://www.facebook.com/jos.vandenelshout

jantom
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door jantom » di sep 17 2013 5:42 pm

Dit onderwerp komt weer eens aan de orde...

Mijn advies:
schone (goed uitgewassen katoenen) theedoek gebruiken bij schoonmaken thuis en (desnoods in stukjes geknipt) voor gebruik onderweg.
Glas beademen en desnoods mondvocht/spuug gebruiken.

Doek altijd schoon bewaren (ook tijdens vervoer). Het moet smetteloos zijn want anders zijn krasjes mogelijk. Voordat het glas wordt schoongemaakt moet vuil (-> hard spul) zijn weggenomen. Dat kan bij voorbeeld met een wattenstaafje dat evt mag worden bevochtigd met eigen spuug of dat van een ander :)

Een stofbalgje is alleen goed bruikbaar als er geen vlekken zijn en ook geen hard spul (dus alleen stof).

De bayonet maak ik altijd met keukenpapier schoon - dat is veel steviger dan wc-papier... Geen wc-papier gebruiken is mijn advies. Dat laatste alleen gebruiken voor het doel waarvoor het is gemaakt... :D

MartijnM
Clublid
Clublid

Bericht door MartijnM » di sep 17 2013 5:58 pm

Gebruik wat voor handen is: adem en punt van shirt, werkt al jaaaaren... ;-)
Buy film, not megapixels...

Piepenholleke
Forumlid
Forumlid

Bericht door Piepenholleke » di sep 17 2013 7:40 pm

Willem,

door Piepenholleke » ma, 23 jul 2012 14:53

Hoi Agfa,

Jaren gebruik gemaakt van een Kodak lens cleaner met versleten (zachte) zakdoek en een blaaskwastje voor het reinigen van mijn objectieven/filters. Bij aanschaf van een nieuw objectief-reinigings setje wist ik, na het lezen van enkele gebruiksaanwijzingen over de reinigingsvloeistoffen, niet goed waar ik voor moest kiezen. Uiteindelijk gekozen voor een compleet reinigings setje van Carl Zeiss Lens Cleaning Kit (lenskwastje, lensreigingingsvloeistof, microvezeldoekje en vochtige lensdoekjes dit alles in een degelijk etui).Dit alles gelet op de reputatie van Carl Zeiss. Geen goedkoop setje maar met wat zoeken op internet, kun je jezelf wat voordeel doen. Ik ben toen uitgekomen bij Dixons voor ongeveer €20,-. Ik vertrouw er dan maar op dat de firma Carl Zeiss zijn (goede-) naam niet verkwanselt aan een slecht reinigingsproduct. Met de "voorkomen is beter dan genezen" stelling, hoop ik weer jaren vooruit te kunnen.Met vriendelijke groet,
Huub.
Met vriendelijke groet,
Huub.

Suzanne

Bericht door Suzanne » do sep 19 2013 8:42 am

Ik was net wat te enthousiast tijdens het zoomen van een bloemetje :oops: met dauwdruppels en nu zitten er wat (dauw)druppels op de lens.
Hoe kan ik deze het beste verwijderen? Ik heb een Nikon P520, dit is een 42x zoomcamera. Ik neem aan dat het schoonmaken van lenzen niet verschilt per camera....
Van het weekend maar eens kijken naar een lenscleaning kit van Zeiss. Kan het kwaad dat de druppels tot die tijd erop blijven?

Super bedankt alvast.
Groetjes,
Suzanne

jantom
Clublid
Clublid

Bericht door jantom » do sep 19 2013 11:25 am

Ik vind (als ik mijn mening hier mag uiten) een cleaningset onzin maar het is op de markt en wordt verkocht. Dus er is vraag...
Verwacht niet dat zo'n kit van Zeiss afkomstig is...

Als de lens nat wordt dan met een schoon stukje textiel (katoen) dat water opnemen. Inmiddels is het water verdampt...dus dat probleem lost zichzelf vanzelf op.

Als er nog een residu achtergebleven is, dan kan je dat met behulp van je adem en een schoon doekje wegwrijven. Altijd alles voorzichtig doen.
Kraanwater is een ander verhaal: daar kan kalk in zitten maar het gaat hier om pure dauw en daarom verwacht ik niet dat er wat zichtbaars is achtergebleven.... Dat kan je zelf constateren.

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » do sep 19 2013 11:39 am

Ik gebruik speciale Eclipse lensreiniger (NIET de sensorreiniger, die hebben ze ook) en Eclipse wegwerpdoekjes. Kost alles bij elkaar nog geen 15 euro en je kunt er jaren mee vooruit (100 doekjes en meer dan genoeg vloeistof). Vóór het reinigen gebruik ik altijd een (schone) blaasbalg om eventuele hard deeltjes weg te blazen.

Ik ben compleet allergisch voor zaken als lenspennen. Ik heb ze gehad, daar blijven na verloop van tijd vaak harde deeltjes in zitten die krasjes kunnen veroorzaken. Dat is me al meer dan eens gebeurd op de lenzen voor het vizier van mijn compound boog en daar zie je dat meteen, in tegenstelling tot bij frontlenzen van objectieven. (Grappig detail: Dat waren destijds trouwens ook Nikon lenzen ;) ). Herbruikbare microvezeldoekjes gebruik ik alleen in noodgevallen en dan mag er echt geen vuiltje op zitten.

Verder poets ik zo min mogelijk, dus alleen als het echt nodig is, om de coating zoveel mogelijk te sparen
Spul waarmee je foto's maakt...

jantom
Clublid
Clublid

Bericht door jantom » do sep 19 2013 11:53 am

@ReneG

Zo, je bent dus een echte boogschutter.... Overeenkomstig je logo!
Ik heb nooit begrepen dat mensen lenspennen durven te gebruiken...

Plaats reactie

Terug naar “Overig fotografie”