Bij de onderwerpsafstand ben ik volgens mij vrij conservatief geweest met mijn 50m (ik heb zelf geen 600mm lens, dus weet niet hoe ver je van een leeuw af kan staan om hem, zeg, 2/3 beeld vullend er op te krijgen, als dit verder dan 50m is, dan wordt die scherptediepte groter dan 1,65m, dus nog minder scherpte problemen). Waar het om gaat is dat je je geen zorgen hoeft te maken om het cosinus effect, dat is mijn punt, waar je ook op scherp stelt, al sta je er 25m vanaf (geeft nog steeds bij F4 40cm diepte, maar ik denk dat dan alleen zijn kop erin past, dus ook dan maakt het niet zoveel uit. Nogmaals ik heb geen 600mm lens dus weet niet of ik de onderwerpsafstand over- of onderschat).
Als een leeuw inderdaad 2,5m lang is (wil ik best geloven http://en.wikipedia.org/wiki/Lion" onclick="window.open(this.href);return false;), dan nog is het zo dat ie precies met zijn lichaam in de schootslijn moet staan om een storende onscherpte te krijgen. Als hij ook maar een beetje dwars staat (daar heb je die cosinus weer...), is hij al lang geen 2,5m diep meer en komt het nog steeds goed op de plaat (wel oppassen dat hij niet met zijn staart zwaait natuurlijk

Is er eigenlijk iemand die LiveView gebruikt om handmatig scherp te stellen?