Handmatig scherpstellen

Discussies over fotografie met de D600, D610, D750 en D780. Nikon's semi-pro lijn met een FX-formaat sensor.
Rik Rollinga
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Handmatig scherpstellen

Bericht door Rik Rollinga » wo sep 25 2013 3:48 pm

Dat je op zijn kont kan scherpstellen is natuurlijk bij wijze van spreken, ik zie geen reden om dat ook daadwerkelijk te doen (vreemde interesses daar gelaten).
Bij de onderwerpsafstand ben ik volgens mij vrij conservatief geweest met mijn 50m (ik heb zelf geen 600mm lens, dus weet niet hoe ver je van een leeuw af kan staan om hem, zeg, 2/3 beeld vullend er op te krijgen, als dit verder dan 50m is, dan wordt die scherptediepte groter dan 1,65m, dus nog minder scherpte problemen). Waar het om gaat is dat je je geen zorgen hoeft te maken om het cosinus effect, dat is mijn punt, waar je ook op scherp stelt, al sta je er 25m vanaf (geeft nog steeds bij F4 40cm diepte, maar ik denk dat dan alleen zijn kop erin past, dus ook dan maakt het niet zoveel uit. Nogmaals ik heb geen 600mm lens dus weet niet of ik de onderwerpsafstand over- of onderschat).

Als een leeuw inderdaad 2,5m lang is (wil ik best geloven http://en.wikipedia.org/wiki/Lion" onclick="window.open(this.href);return false;), dan nog is het zo dat ie precies met zijn lichaam in de schootslijn moet staan om een storende onscherpte te krijgen. Als hij ook maar een beetje dwars staat (daar heb je die cosinus weer...), is hij al lang geen 2,5m diep meer en komt het nog steeds goed op de plaat (wel oppassen dat hij niet met zijn staart zwaait natuurlijk :P ).

Is er eigenlijk iemand die LiveView gebruikt om handmatig scherp te stellen?
Als het niet echt hoeft.

ben42
Moderator
Moderator

Bericht door ben42 » wo sep 25 2013 4:24 pm

De cosines fout.

Scherpstellen op een object, daarna dat deel van het object aan de rand van het beeld plaatsen.

600 mm op 50 meter afstand geeft een fout van 22 mm. (Geen probleem).
28 mm op 50 meter afstand geeft een fout van 10 meter. (Over het algemeen ook geen probleem).
50 mm op een afstand van 1.5 meter geeft een fout van 94 mm. (Bij een groot diafragma is dit significant).

Echter als je het kader na het scherpstellen verplaatst is de kans op afstandsverschuivingen op zich al een probleem.

Ben

Berekeningen zijn voor een verschuiving van 18 mm, dit is horizontaal de afstand van het midden naar de korte rand van het beeld bij full frame.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700

Rik Rollinga
Forumlid
Forumlid

Bericht door Rik Rollinga » wo sep 25 2013 5:46 pm

In de hier gestelde situatie is de fout dus 22mm, inderdaad verwaarloosbaar dus die cosinus fout.

Bovendien stel je de compositie nooit tot in de hoeken van het beeld bij (dan kan je nl. net zo goed een foto van iets anders nemen), de hoek waarover je je toestel draait is in de praktijk veel kleiner dan een halve beeldverschuiving (van het midden naar de korte rand, 18mm op het filmvlak zoals je al aangeeft).
Als het niet echt hoeft.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo sep 25 2013 5:52 pm

Flandria schreef:
Patrick schreef:Dat kan nog steeds. Maar het is voor veel werk dat ik doe niet zo handig...

Neem komend weekend. Ik sta dan bij de Mud Masters. Een paar duizend mafketels die door de modder en over hindernissen gaan rennen, klauteren, etc. MF kan prima als je een vast punt pakt om dan te wachten tot iemand in dat gebied komt. Maar als ik rennende en bewegende onderwerpen wil gaan volgen. Nee, dank je. Doe mij maar AF!
Mwoah...moet best kunnen hoor. Flink oefenen en kennis van je materiaal.
Je kan altijd nog hyperfocaal instellen of gewoon goed ingespeeld handmatig instellen. Het leert goed te anticiperen.
Komt je AF skills ook ten goede.
Kan best zijn. Maar zou jij ervoor kiezen in zo'n geval? Ik niet. :wink:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

a vgastel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door a vgastel » wo sep 25 2013 6:08 pm

Even voor alle duidelijkheid is het niet het makkelijkste bij een mf. objectief hyperfocaal in te stellen.

http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 35&t=15423" onclick="window.open(this.href);return false;
Zo kon je dat in het analoge tijd perk ook doen werken met je afstand en diafragma en scherpstellen op je onderwerp.
LIVE VIEW werkt ook zeer goed probeer het maar.
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

Rik Rollinga
Forumlid
Forumlid

Bericht door Rik Rollinga » wo sep 25 2013 6:19 pm

Ja, die ring op je lens waarop je de onderwerpafstand en de scherptediepte voor een bepaald diafragma kan lezen (hyperfocale markering blijkt dat nu dus te heten) mis ik ontzettend op mijn D5100 (DX). Snap niet dat ze dat er niet meer opzetten, gaf altijd een zekere rust... ...even kijken bovenop de lens "oh komt wel goed die scherpte"
Als het niet echt hoeft.

ben42
Moderator
Moderator

Bericht door ben42 » wo sep 25 2013 7:11 pm

Rik Rollinga schreef:In de hier gestelde situatie is de fout dus 22mm, inderdaad verwaarloosbaar dus die cosinus fout.

Bovendien stel je de compositie nooit tot in de hoeken van het beeld bij (dan kan je nl. net zo goed een foto van iets anders nemen), de hoek waarover je je toestel draait is in de praktijk veel kleiner dan een halve beeldverschuiving (van het midden naar de korte rand, 18mm op het filmvlak zoals je al aangeeft).
In de door jouw gestelde situatie is de fout inderdaad verwaarloosbaar.
Echter er zijn meer situaties dan die jij gesteld hebt.
Bij de groothoek was de fout 1/5 van de afstand, dit is in een aantal gevallen wel degelijk significant.
Bij een 50 mm in de voorbeeld situatie is het veel meer dan de scherptediepte. (Berekend met een COC die over 4 pixels gaat).

18 mm of het filmvlak is niet eens de maximale verschuiving, deze is wel groot, maar de maximale verschuiving is 21,6 mm. Toegegeven beiden zijn extreem en tevens de uiterste waarden, maar op andere waarden is het effect minder maar nog steeds aanwezig.

Met andere woorden er zijn wel situaties waarbij de cosinus fout van belang is.

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700

Flandria

Bericht door Flandria » wo sep 25 2013 7:20 pm

Patrick: Kan best zijn. Maar zou jij ervoor kiezen in zo'n geval? Ik niet.
Euh....ik doe al niks anders (als ik analoog werk en dat is zeer vaak).

Rik Rollinga
Forumlid
Forumlid

Bericht door Rik Rollinga » wo sep 25 2013 7:31 pm

ben42: Met andere woorden er zijn wel situaties waarbij de cosinus fout van belang is.
Klopt, ik heb ook nooit beweerd dat dat niet zo is (heb zelf macro foto's als voorbeeld gegeven), maar in dit geval kan de onscherpte dus niet door de cosinus fout komen, het is maar om dat alvast uit te sluiten.

Misschien kan de vragensteller via LiveView proberen handmatig te focussen.
Als het niet echt hoeft.

xnatasx
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door xnatasx » di dec 10 2013 10:54 pm

Ik heb een nieuwe camera de Nikon D7100, maar nu is mijn vraag, je moet als je een portret gaat maken scherpstellen op de ogen, maar hoe kan ik dat het beste doen met 2 mensen of meer?
http://www.nataschaverheijfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/nataschaverheijfotografie" onclick="window.open(this.href);return false;

iJoost

Bericht door iJoost » di dec 10 2013 11:19 pm

Je kunt maar op één vlak (lees:afstand) scherpstellen. Maar gelukkig is er scherptediepte. Dus als je twee dingen op verschillende afstanden allebei scherp wilt hebben, dan kies je het diafragma zo dat de scherptediepte zo groot is dat ze er alle twee binnen vallen. Waar je dan vervolgens op moet scherpstellen is met autofocus een klein puzzeltje. Maar kijk eerst eens wat er gebeurt als je op de voorste scherpstelt.

xnatasx
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door xnatasx » wo dec 11 2013 12:10 am

iJoost schreef:Je kunt maar op één vlak (lees:afstand) scherpstellen. Maar gelukkig is er scherptediepte. Dus als je twee dingen op verschillende afstanden allebei scherp wilt hebben, dan kies je het diafragma zo dat de scherptediepte zo groot is dat ze er alle twee binnen vallen. Waar je dan vervolgens op moet scherpstellen is met autofocus een klein puzzeltje. Maar kijk eerst eens wat er gebeurt als je op de voorste scherpstelt.
Dank u wel! Ik ga het eens proberen.
http://www.nataschaverheijfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/nataschaverheijfotografie" onclick="window.open(this.href);return false;

iJoost

Bericht door iJoost » wo dec 11 2013 11:48 am

Voor wat betreft het juiste diafragma kun je kijken naar de scherptediepte schaal op je objectief (als die erop zit, want dat is helaas lang niet altijd het geval meer). Of anders even zoeken naar DOF op dit forum. Dan vind je wel de nodige calculators en/of tabellen.

xnatasx
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door xnatasx » wo dec 11 2013 10:18 pm

iJoost schreef:Voor wat betreft het juiste diafragma kun je kijken naar de scherptediepte schaal op je objectief (als die erop zit, want dat is helaas lang niet altijd het geval meer). Of anders even zoeken naar DOF op dit forum. Dan vind je wel de nodige calculators en/of tabellen.
Ik zal eens kijken, dank u wel.

xnatasx
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door xnatasx » wo dec 11 2013 10:21 pm

Nog een vraagje. Als je fotografeert met weinig licht bij concerten en je wilt meer licht kunnen opvangen, hoe kan je dan meerder mensen scherp krijgen als je de diafragma op 2.8 zet?

Plaats reactie

Terug naar “D600, D610, D750 en D780”