Kickboksgala Stadskanaal

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
DannySan
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Kickboksgala Stadskanaal

Bericht door DannySan » do sep 26 2013 6:53 am

In navolging van mijn sportschool serie(s) die ik onlangs geschoten (zie ook dit topic > klik) werd ik door de kickbokstrainer uitgenodigd om een tweetal 1e gevechten van 2 van zijn pupillen vast te komen leggen.
In het kader van "leuk dat je komt, en maak van die 2 eens een paar leuke foto's van hun gevecht" :mrgreen:

Dus afgelopen zaterdagavond die kant op getogen, me gemeld op de gastenlijst (altijd leuk) en daarna een compleet andere wereld instappend... :shock:
Een grote sporthal met letterlijk in elk hoekje, elk kleedhokje en elke bank van die gasten die je "in een donker steegje niet tegen zou willen komen" uit alle delen van Nederland.
Grote gyms uit Amsterdam en Utrecht, maar ook vanuit België met bij elke vechter (zowel dames als heren) een kleine 'crew' die eromheen "fladdert".

Maar als je wat langer luistert, loopt en kijkt zie je... een súper relaxte sfeer, een soort ongedwongen kameraadschap vastgelegd binnen het kader 'gala'.
Vrij vertaald, ik vind jou nu een toffe peer en heb respect voor jou en je trainer en je verzorger; maar mócht ik straks tegenover je staan: no mercy!
Dit trof mij heel erg, en ik vond het super dat ik er een klein beetje deel van mocht uitmaken met een een 'alle gebieden stempel' op mijn hand. :mrgreen:

Natuurlijk mij vooraf proberen in te lezen in het technische 'hoe en wat' (ook dank aan Wiebe Terpstra die mij nog van een link voorzag) maar het was toch vooral "op me af laten komen".
Gevecht 1 was een 1e gevecht van een jongeman die bijna 'onderaan' de gewichtsladder moet beginnen, en dus al vrij vroeg 'aan de bak' was.
De huisfotograaf vooraf gesproken en mee overlegd, zodat ik niet in de weg van zijn werk zou staan; helaas daarom moest ik bij de 1e partij een wat minder gunstig standpunt innemen.

1.
Afbeelding
Verzorging vooraf, nek en schouders los en het gezicht voorzien van de nodige 'smeerseltjes' zodat wenkbrauwen langer heel bleven en bloedneuzen wat minder snel zouden kunnen ontstaan.

2.
Afbeelding
Focus, focus, focus...

3.
Afbeelding
Vol gas 'erin'...

4.
Afbeelding
Het was een zware partij voor hem, de tegenstander was snel en fel; hou 'm in de gaten...

----
De 2e partij was van een dame (het eerste dames-gevecht van de avond), en die trekken al standaard meer kijkers maar zij mocht ook 3x haar ronde iets langer vechten dan vechter 1.
Vlak voor de start riep de huisfotograaf me bij zich en nodigde me uit in 1 van de neutrale hoeken op de ring (slik, daar sta je dan opeens ook even in de spotlight :huh: ) maar vanuit deze positie kon ik zeker betere shots maken! Toppie hoor :)
----

5.
Afbeelding
Ook zij kreeg uitgebreide verzorging vooraf.

6.
Afbeelding
Focus, en de laatste tips (iets in de geest van "sloop haar!") :mryellow:

7.
Afbeelding
De 2 dames waren ongelooflijk fel en snel, tot groot 'vermaak' van het publiek.

8
Afbeelding
Opbeurend praatje in de rust.

9.
Afbeelding
Al hebben beide vechters van de leraar verloren, deze laatste foto toont - in mijn ogen - de sfeer van de avond op de juiste manier.

----

Bij deze serie moest ik érg tot de grens (en soms erover) gaan met mijn D3100 + 18-50 Sigma f/2,8 omdat de lichtomstandigheden voor de 'show' natuurlijk heel mooi waren; maar bij een ring die onregelmatig verlicht was en daarin 2 (of eigenlijk 3 als je de scheids meerekent) rondstuiterende vechters voor een camera erg lastig om vast te leggen.
Ik ben tevreden over de series, en zie zelf ook nog wel verbeterpunten; graag leg ik deze selectie ook aan jullie voor, ik ontvang graag opbouwende kritiek maar hoor ook graag wat jullie ervan vinden.

De trainer sprak ik gisteravond, en die was helemaal in zijn nopjes; en dit gaat een redelijk serieus vervolg krijgen (bezoeken aan Peter Aerts zijn al besproken, en sowieso nog wat gala's met A-klasse vechters).
Wordt dus vervolgd!

Bedankt voor het kijken!
Danny
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.

drnjstj
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Kickboksgala Stadskanaal

Bericht door drnjstj » do sep 26 2013 7:26 am

Erg mooie serie! Wat ik leuk vind is dat door de tijd heen de kwaliteit van je foto's ontzettend zijn toegenomen.
De wedstrijdspanning op foto 2 kun je "proeven", een top foto vind ik.

Nikonsmurf
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Nikonsmurf » do sep 26 2013 10:22 am

Mooie serie, vor mij nr 2, 4, 6, 8 en 9. Vooral nr 6.
Heb je bewust de ruis er niet uit gehaald?
Weet niet wat jouw camera aan kan maar zou iets hoger gaan zitten in de iso zodat je betere sluitertijden krijgt.
Als je nooit liegt hoef je ook niet na te denken.

DannySan
Clublid
Clublid

Bericht door DannySan » do sep 26 2013 11:24 am

Bedankt voor jullie reacties!

@drnjstj: bedankt voor je compliment!
Foto 2 was 'achter het gordijn' waardoor hij heen moest om daarna over een plankier 'in de spotlights' richting de ring te lopen.
Achter de ring was het (op 1 spot op de vloer na) bijkans aardedonker, vandaar ook de ruisvorming omdat ik niet wilde flitsen.

@Nikonsmurf: bedankt voor je compliment!
Mijn D3100 begint eigenlijk al wel een beetje te 'sputteren' bij ISO1600 (liever kom ik daar niet en hou ik het bij maximaal ISO800).
Door het in zwart/wit te zetten haal ik wel wat weg, maar ik wil niet alles maar in zwart/wit 'omdat ik dan de ruis minder zie'; dan maar wat meer ruis.
En - mijn mening dan - de ruis mag je hier van mijn part ook wel zien, het maakt het iets minder 'smooth' wellicht.

(mijn spaarpot begint zich te vullen voor een overstap naar een camera met een beter dynamisch bereik en betere hoge ISO mogelijkheden - ik denk aan een D7000 of een D7100 - maar dat is helaas nog niet zover).

Fotomarius
Forumlid
Forumlid

Bericht door Fotomarius » do sep 26 2013 11:44 am

Aardige serie… 8)
De ruis valt reuze mee, en is niet storend…
Dit soort fotografie, lijk mij leuk/spannend om te doen… 8)
Met groet, Marius...

paulg
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door paulg » do sep 26 2013 11:50 am

mis hier en daar de benen op de foto's, bv foto 7 zou in mijn ogen completer zijn als de dames er helemaal op staan. komt waarschijnlijk door het standpunt. of verticaal nemen.

Greetz Paul
D7000, D80 met grip, af nikkor 28-85mm 3.5-4.5, tamron70-300 f4-5,6 DI VC usd, tamron 17-50 2.8 ,cokin P, Lensbaby Composer. sb 700,sb 24 nikon f2,8 macro 60mm

DannySan
Clublid
Clublid

Bericht door DannySan » do sep 26 2013 11:52 am

Dank Fotomarius voor je reactie!
Het is inderdaad echt spannend om te doen, als je achter het doek staat en de vechter en coach en verzorger 'klaar ziet staan' en dan hoor je de aankondiging... "En nu, dames en heren!"
Dan zie je de vechter opveren, de coach verstrakken en dan gaan ze op; en ik er dus achteraan de spotlights ook in.
Het vervolg wat er sowieso nog komt is dat de trainer mij mee wil hebben naar de zogenaamde "A-gala's" (waar ook bijvoorbeeld Badr Hari vocht).

DannySan
Clublid
Clublid

Bericht door DannySan » do sep 26 2013 11:53 am

@paulg: komt inderdaad door het standpunt, maar ik neem je opmerkingen zeker mee (gezien de snelheid van bewegen de ring door was het soms lastig om het geheel te volgen).

PanzerFaustNL
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door PanzerFaustNL » do sep 26 2013 11:57 am

Ik vraag me af of je nog wel fotograaf bent, je begint serieuze foto-journalistieke elementen te ontwikkelen. Want ik heb met net zoveel genoegen je verhaal gelezen.

Qua foto's ben ik bang dat je de 18-50 ontgroeit bent. Je zult een serieuze groothoek moeten aanschaffen in combinatie met een 70-200. Of full frame gaan.

De getoonde foto's, daar is genoeg over gezegd en nogmaals ik heb je verhaal + foto's met genoegen tot me genomen.
Nikon Nikkormat + glas, D7100, D300, D3100, F90X, F80, F65

favoriete combinatie D7100 + 35mm f/1.8

LoekF
Forumlid
Forumlid

Bericht door LoekF » do sep 26 2013 12:18 pm

Mooie foto's, Danny!

Peter
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Peter » do sep 26 2013 12:47 pm

Ik sluit me volledige aan bij de mening van PanzerFaustNL

Mooi verhaal, mooi verwoord en mooi in beeld gebracht.
Je betrokkenheid straalt er vanaf :wink:

Nikonsmurf
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Nikonsmurf » do sep 26 2013 1:48 pm

Lekker sparen voor een full frame. De D700 en de D3 hebben een heel goed ruisverhaal.
Ik ben ook een keer gelukkig geweest in mijn leven en in het bezit van een D3.
Hieronder een foto van mijn dochter die haar handtekening zet op haar havodiploma, helaas mochten wij niet op het podium vandaar mijn standpunt.
Foto is gemaakt op 5000 iso.
Afbeelding

DannySan
Clublid
Clublid

Bericht door DannySan » do sep 26 2013 1:54 pm

@Nikonsmurf: ISO5000??? :shock:
Okay dan...

Ik ben eerlijk dat voor mij - als hobbyist - doorsparen voor een D700 (of een D3) best wel 'lastig' wordt.
Hoe 'goed' moet het nog zijn voor iemand die zijn geld er (wellicht nog) niet mee verdiend?
(maar dat is weer een andere discussie)

Nikonsmurf
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Nikonsmurf » do sep 26 2013 2:02 pm

Zoals ik als zei heb ik een keer geluk gehad anders had ik nu misschien nog wel rondgelopen met mijn oude canon 350d waar je bij 800 iso al verdrietig werd van de ruis.
Ik verdien er ook mijn geld niet mee en denk soms ook wel eens dat ik voor een hobby/amateur fotograaf te dure spullen heb.
Denk dan maar dat elke hobby geld kost en het is het enige wat ik doe.
Anderen gaan elke week naar de kroeg, moet je dat eens op jaarbasis uitrekenen.

Ieder zijn ding.

Voormalig clublid

Bericht door Voormalig clublid » do sep 26 2013 2:50 pm

Ik ga mee wat Nikonsmurf zeg.
Een hobby mag best wel wat kosten.
Durf je het aan, dan ga je voor tweedehands spul kijken, dit is dan al een besparing in je portemonnee.
Ga je vaak uit, dan kost dat ook een hoop geld, maar dan heb je wel plezier voor die tijd en verder niks.
Reken dat maar eens op jaarbasis uit, je zal dan echt schrikken.
Hier met je fotospullen kan je als je voorzichtig en zuinig ben jaren plezier van hebben.
Ja, moeders de vrouw zal nu NIET meer klagen hoeveel foto's je zal maken, want vroeger was het Analoog.

Trouwens als een vreemde je zou vragen voor een fotosessie, kan je altijd wel wat geld vragen, hoef dus niet de hoofdprijs te zijn.

Ik heb dus in de begin jaren '90 dus ook freelenchwerk gedaan in Dordrecht bij Amateurvoetbalclubs, jeugd elftallen op de foto zetten.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”