Grafische kaart op i7 processor

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
Kees H
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Grafische kaart op i7 processor

Bericht door Kees H » ma sep 30 2013 6:31 pm

Jos schreef:PS: ik heb in dit forum al eerder geklaagd over de trage afwikkeling van bewerkingen in Capture NX2. Het duurt geregeld meer dan een volle minuut voordat de bewerkingen zijn doorgevoerd en het bestand kan worden opgeslagen (wat op zichzelf heel snel gaat op mijn oude PC). Als ik naar mijn gevoel niet de beste resultaten kon bereiken bij de RAW conversie met Capture NX2, dan had ik het programma allang afgeschaft. Ik ben benieuwd hoe het op de nieuwe PC zal gaan.
Ik had hetzelfde probleem met mijn PC. bleek aan de koeling te liggen
Intel I7 3770K 3,5Ghz. Omdat ik de Stock koelers niet erg best vind had ik er een Coolermaster Hyper TX3 EVO op gezet
dit werkte prima echter met CNX2 duurde ook iedere bewerking een minuut. De ventilator schakelde te traag over op de turbo waardoor processor te warm werd
heb er nu een Coolermaster Hyper 212 EVO op staan en alles draait nu soepel en nog stiller ook
temperatuur blijft 20C koeler dan met de oude koeler

.
Met vriendelijke groet,
Kees

Nikon FX/DX met F en Z mount
Bijbehorend mooi glas,
Analoog: S2, Nikkormat FT3, FTN, EM, FG, FE(2), FM(2), FM3A, FA, F, F2AS, F3, F4 F5, F801, F50, F90x, F100, 28TI

https://www.flickr.com/photos/kees_h/albums

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma sep 30 2013 6:45 pm

Geïnspireerd geraakt door dit draadje heb ik vannacht mijn oude grafische kaart (Asus 2600 XT) in mijn nieuwe Haswell i7 4770 PC gezet. Werkt uitstekend! En die heeft twee dual-head DVI poorten. Dat is mooi, want dan kan de kaart die er in zat weer in mijn vorige PC.

Ik heb nog geprobeerd mijn Dell U2711 eerst aan te sluiten via HDMI, wat veel hoger dan benodigde resoluties aan kan, maar dat accepteert de monitor niet via die ingang. :roll:

Hoe dan ook: het werkt nu prima. Natuurlijk is een kaart van 7 jaar geleden een dissonant in zo'n snel systeem, maar meer heb ik volgens mij niet nodig...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Jos
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Jos » ma sep 30 2013 8:19 pm

Ik had hetzelfde probleem met mijn PC. bleek aan de koeling te liggen
Intel I7 3770K 3,5Ghz. Omdat ik de Stock koelers niet erg best vind had ik er een Coolermaster Hyper TX3 EVO op gezet
dit werkte prima echter met CNX2 duurde ook iedere bewerking een minuut. De ventilator schakelde te traag over op de turbo waardoor processor te warm werd
heb er nu een Coolermaster Hyper 212 EVO op staan en alles draait nu soepel en nog stiller ook
temperatuur blijft 20C koeler dan met de oude koeler
Nou dat belooft wat, want ik heb de i7 4770 met standaard koeler gekocht zojuist. Maar hopen dat die niet te heet wordt want ik heb geen zin meer om zo lang te wachten, maar ook niet om nog meer uit te geven. Overigens wordt mijn huidige systeem aangedreven door een AMD Athlon X2 dual core 64 op 2.41 Ghz. Destijds niet de sloomste. Deze processor heeft mij bijna 7 jaar trouw gediend en is nog altijd niet stuk. De fout in de huidige PC zit waarschijnlijk in de schermkaart.
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl

Kees H
Clublid
Clublid

Bericht door Kees H » ma sep 30 2013 8:51 pm

heb ik misschien gewoon pech gehad bij mijn vorige Intel koeler.
op mijn i5 laptop werkt cnx2 ook gewoon prima

Hoop dat alles goed werkt op je nieuwe pc.
Met vriendelijke groet,
Kees

Bijbehorend mooi glas,
Analoog: S2, Nikkormat FT3, FTN, EM, FG, FE(2), FM(2), FM3A, FA, F, F2AS, F3, F4 F5, F801, F50, F90x, F100, 28TI

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma sep 30 2013 9:05 pm

De i7-4770 die ik heb in combinatie met 16GB geheugen en heb Capture NX weer her-herontdekt. Het blijft een heerlijk programma om mee te werken en wat draait het heerlijk soepel met mijn bescheiden 12 mpix bestanden! 8)

Bij mij zitten er geen extreme koelers en ventilatoren in de kast, wel hele stille.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Kees H
Clublid
Clublid

Bericht door Kees H » ma sep 30 2013 9:35 pm

mijn koeler is ook niet extreem hoor en ook niet duur.
maar hij koelt nu goed en is ook erg stil, dat is het belangrijkste, alles draait als een zonnetje
de vorige hoorde je als het ware opstijgen als je een bewerking deed, nu hoor je niks.

de i7-4770 kwam uit nadat ik de mijne in elkaar had gezet, anders had ik die waarschijnlijk ook gekocht.
maar ben dik tevreden met deze
Met vriendelijke groet,
Kees

Bijbehorend mooi glas,

dia65

Bericht door dia65 » di okt 01 2013 8:33 pm

als je een grafische kaart wil hebben voor foto bewerking is er maar een merk .
MATROX

Kroontje

Bericht door Kroontje » di okt 01 2013 8:58 pm

En waarom Matrox ?

Ik heb al veel gelezen betreft een grafischekaart voor fotobewerking, maar ben nu wel benieuwd waarom en hoezo.

Vertel :!:

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di okt 01 2013 9:53 pm

dia65 schreef:als je een grafische kaart wil hebben voor foto bewerking is er maar een merk .
MATROX
Misschien 15 jaar geleden. Maar dat is inmiddels al heel lang achtergebleven en achterhaalt. Ik zou het juist NIET doen.
Kies uit de twee merken die er nog iets toe doen, dat is NVIDIA en AMD (ATI).
Vriendelijke groet, Léon Obers

Jos
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jos » wo okt 02 2013 12:18 pm

Ja, vroeger was Matrox je van het, maar ik vraag me af of ze nog te koop zijn. Ik zou het nu inderdaad niet meer doen. Voorlopig eerst maar eens de geïntegreerde chip proberen. Het nieuwe systeem zit inmiddels in elkaar, maar het nog niet van de 220v mogen proeven. Vanavond.... Vanavond...

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » wo okt 02 2013 12:27 pm

dia65 schreef:als je een grafische kaart wil hebben voor foto bewerking is er maar een merk .
MATROX
Ooit, in een ver verleden; JA.
Maar anno nu; echt niet meer...

Kijk maar wat s/w producenten als Adobe e.d. ondersteunen als GPU acceleration. Allemaal nVidia en AMD wat de CPU klok slaat. :!:

Het is trouwens de combinatie van CPU/GPU en bijbehorende kijkplank die je een, al dan niet optimaal, grafisch bewerkingsgemak levert. Met daarbij de aantekening dat de gebruikte s/w ook een belangrijke rol speelt.

Jos
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jos » za okt 05 2013 11:32 am

Welnu, het nieuwe systeem werkt en gaat als de brandweer. Wat een enorm verschil met die Athlon. Nooit meer dan 4 seconden wachten. Ik mis de losse videokaart (nog) niet.

Het in elkaar zetten liep op rolletjes, de installatie van de software niet: ik had nog oude IDE DvD spelers, die ik op het nieuwe IDE-poortloze bord niet meer kon aansluiten, behalve met zo'n IDE to SATA adaptertje. Dat werkt soms wel soms niet, bij bij dus werkelijk de ene keer wel de andere keer niet. Om gek van te worden. Uiteindelijk windows 7 schoon geïnstallleerd, maar ja, upgradepakket, dus activeren ging niet!!! :evil: . Opnieuw, Vistaschijf wilde niet in de IDE to SATA opstarten. Uiteindelijk Windwos 8 gekocht (gelukkig nog het introductiepakket van €60,--; hadden ze nog liggen). Deze schoon over de Windows 7 versie geïnstalleerd, dus helemaal nieuw en de oude installatie eraf. Dat verliep prima. Verdere programma's met hangen en wurgen geïnstalleerd. Gauw een andere DvD speler op SATA willen scoren (zonder Lightscribe, dat ik nog steeds gebruik), en met een Blue ray speler thuiskomen (kunnen veel D800 RAWs opeen Blue ray schijf). Zucht, arm, en een beetje moe.

Maar het werkt en dat maakt alles weer goed.

Het systeem:

MSI B85-G43
Intel i7 4770
16 Gb RAM 1600 Mhz
128 Gb Samsung SSD (uit vorige systeem)
2 Tb Western Digital green
1 Tb Seagate Barracuda (uit vorige systeem)
400 Gb Samsung (uit vorige systeem)
Asus Blue Ray Reader/writer
600 watt voeding

De LG NAS in de kast Is geupgrade naar 2 Tb in RAID 1 (in totaal dus 4 Tb). Ben nu lekker alle documenten en foto's aan het synchroniseren. Dat gaat nog wel een paar dagen kosten.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » za okt 05 2013 3:13 pm

Zaken als een DVD brander zou ik altijd gewoon nieuw kopen, zeker als ze eigenlijk niet passen. Wat kost zo'n ding nou eigenlijk?

Ik heb iets soortgelijks en het is werkelijk genieten in vergelijking met mijn systeem dat gebaseerd was op de E8500 processor.

Jos
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jos » za okt 05 2013 3:51 pm

Ja, erg fijn...

Jos
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jos » za okt 05 2013 8:12 pm

Het is gelukt... Eigenlijk kan dit draadje wel dicht.

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”