Dat wil ik dan wel eens zien met een goed stuk glas i.c.m. de D800e of zo.
Dan moet er toch een leuk cropje te maken zijn.
Binnen een digitale camera wordt oranje opgebouwd uit rood en een aandeel groenben42 schreef: Verder worden alle kleuren maar opgenomen met drie verschillende sensoren. Correcties zijn dus op die drie kleuren en zo heeft oranje geen eigen correctie.
Dat betekend dat corrigerende software achteraf geen verschil meer kan zien tussen oranje en of iets uit rood en groen bestond. Maar bij b.v. CA is dit verschil er wel. Oranje zal een andere CA fout vertonen dan een combinatie van rood en groen. Dus zelfs in theorie is deze fout achteraf niet meer volledig te herstellen.Léon Obers schreef:Binnen een digitale camera wordt oranje opgebouwd uit rood en een aandeel groenben42 schreef: Verder worden alle kleuren maar opgenomen met drie verschillende sensoren. Correcties zijn dus op die drie kleuren en zo heeft oranje geen eigen correctie.
Ik weet niet hoe knap de algoritmes zijn die er gebruikt worden. Ik kan me voorstellen dat het toch ontleed kan worden.ben42 schreef:Dat betekend dat corrigerende software achteraf geen verschil meer kan zien tussen oranje en of iets uit rood en groen bestond. Maar bij b.v. CA is dit verschil er wel. Oranje zal een andere CA fout vertonen dan een combinatie van rood en groen. Dus zelfs in theorie is deze fout achteraf niet meer volledig te herstellen.Léon Obers schreef: Binnen een digitale camera wordt oranje opgebouwd uit rood en een aandeel groen
Paars.Léon Obers schreef: Ik weet niet hoe knap de algoritmes zijn die er gebruikt worden. Ik kan me voorstellen dat het toch ontleed kan worden.
Bedenk dat bij een sensor met Bayer patroon indeling er sowieso al data wordt bij geïnterpoleerd om tot een volledig RGB beeld te komen. 50% Groen komt erbij, 75% voor Blauw en 75% voor Rood.
Als voorbeeld de CA correctie in Nikon Capture NX2, die is op zichzelf al zodanig knap, dat het in de meeste gevallen heel goed CA problemen corrigeert, of het nu het totale beeld is, of een willekeurige crop, en er zelfs geen verdere metagegevens in het bestand staan. Of de kleur van de CA paars, blauw, geel, rood of groen is.ben42 schreef: Dus hoe knap de algoritmes ook zijn, zonder extra informatie (of aannames) kunnen de algoritmes geen onderscheid maken tussen enkele 'pure' kleuren of combinaties van RGB.
Ik heb volgens mij in deze draad geen veronderstelling gemaakt over hoe slim algoritmen zijn.Léon Obers schreef: Het is me een raadsel hoe het kan, maar algoritmen gaan verder en zijn "slimmer" dan jij veronderstelt, nu reeds.