Mijn voorkeur gaat uit naar niet flitsen. Ook heb ik geen 'studio' omstandigheden. Het flitsen beperkt zich bij mij dus over het algemeen tot situaties die zich maar een keer voordoen. En in die situaties is er geen gelegenheid voor testflitsen.Léon Obers schreef: Je ziet het resultaat van een "test-opname" toch gewoon op het LCD-scherm?
Overigens ben ik extreem tevreden met de mogelijkheden en het resultaat bij flitsen. Ook het achteraf nog bij kunnen regelen in Lightroom maakt mij wel gelukkig. Maar het verschil tussen CMD+TTL en TTL alleen verbaast mij wel, daar wist ik niet van en is mij ook nog nooit opgevallen. Ik probeer altijd terug te schakelen naar TTL, omdat de CMD vaak nog met correcties in mijn camera staat. Het is dan ook jammer dat niet helemaal duidelijk is waarop je corrigeerd, maar dit is in de praktijk geen vreselijk probleem.
(De verschillen bij mij waren 2/3 stop minder belichting bij TTL ten opzichte van CMD bij Matrix en ruim 1/3 stop bij spot en center weighted. Deze foto's zijn allen op exact gelijke wijze gemaakt).
Dank je wel,
Naast fotografie vind ik techniek ook leuk, vanuit de techniek vind ik dat een aantal zaken exact moet werken.
Ben