D7000 in CMD mode TTL, slechte belichting

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
ben42
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: D7000 in CMD mode TTL, slechte belichting

Bericht door ben42 » vr okt 04 2013 1:07 am

Léon Obers schreef: Je ziet het resultaat van een "test-opname" toch gewoon op het LCD-scherm?
Mijn voorkeur gaat uit naar niet flitsen. Ook heb ik geen 'studio' omstandigheden. Het flitsen beperkt zich bij mij dus over het algemeen tot situaties die zich maar een keer voordoen. En in die situaties is er geen gelegenheid voor testflitsen.

Overigens ben ik extreem tevreden met de mogelijkheden en het resultaat bij flitsen. Ook het achteraf nog bij kunnen regelen in Lightroom maakt mij wel gelukkig. Maar het verschil tussen CMD+TTL en TTL alleen verbaast mij wel, daar wist ik niet van en is mij ook nog nooit opgevallen. Ik probeer altijd terug te schakelen naar TTL, omdat de CMD vaak nog met correcties in mijn camera staat. Het is dan ook jammer dat niet helemaal duidelijk is waarop je corrigeerd, maar dit is in de praktijk geen vreselijk probleem.
(De verschillen bij mij waren 2/3 stop minder belichting bij TTL ten opzichte van CMD bij Matrix en ruim 1/3 stop bij spot en center weighted. Deze foto's zijn allen op exact gelijke wijze gemaakt).

Dank je wel,
Naast fotografie vind ik techniek ook leuk, vanuit de techniek vind ik dat een aantal zaken exact moet werken.
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700

ben42
Moderator
Moderator

Bericht door ben42 » vr okt 04 2013 1:45 am

MauritsD schreef:
ben42 schreef:Eigen menu:
1. Active D lightning (op off drukken en je kunt uit het menu kiezen).
Alle functies die je snel via het info-scherm aan en uit kan zetten zoals o.a. ADL heb ik niet in 'Mijn menu' opgenomen.
Daardoor is bij mij Auto-ISO de bovenste en die wijzig ik ook het meest (max. sluitertijd tov brandpuntafstand)
Verder inderdaad alle functies die ik 'in het veld' wel eens nodig heb en alleen via het menu te veranderen zijn allemaal in 'Mijn menu' opgenomen
Ik heb de ADL vooral als eerste in Mijn Menu gezet omdat je dat met de OK knop direct in je eigen menu zit.
(Voor de Iso instellingen, kun je niet met de Ok knop naar het eigen menu, met naar links overigens wel, maar dat vind ik minder handig).

De 7000 heeft geen autoiso (max. sluitertijd tov brandpuntafstand). Of heb ik dat gemist?

En het terugschakelen van CMD+TTL naar TTL kan niet worden opgenomen in mijn menu.

Ben

ben42
Moderator
Moderator

Bericht door ben42 » vr okt 04 2013 1:50 am

Hans Braakhuis schreef: Verwacht dan ook dat als je de camera laat weten dat je met meerdere flitsers werkt, de ingebouwde flitser of een aparte flitser die op de flitsschoen van de camera staat, minder licht zal geven, dan als je het Commander menu niet gebruikt.
Als al in een ander berichtje aangegeven, de verwachting dat in CMD mode minder licht wordt gegeven was bij mij niet waar.
In CMD mode werd meer licht gegeven, zowel voor matrix/spot/centrum. (ongeveer met 2/3 1/3 1/3 stop).

En dit is precies mijn punt als je niet weet wat je moet verwachten is corrigeren lastiger en wordt het zoals andere mensen al schreven een soort van trial and error. Zeker als de omstandigheden snel wisselen en je geen tijd voor trial and error hebt is dat vervelend.

Best wel heel tevreden met het CLS systeem.
(Een stuk beter dan toen ik nog met dia's en een 'automatische' Braun flitser werkte).
Ben.

ben42
Moderator
Moderator

Bericht door ben42 » vr okt 04 2013 1:55 am

bobbyr schreef: Net als ben42 (ben je 42 of zijn er meer Ben nen in de familie)
42 is het antwoord op het heellal het leven en de rest. :ugeek:
Mijn vader heet Ben, beide mijn opa's heten Ben en een deel van mijn neven heten Ben. Maar 42 stuks :roll: dat halen we niet.

Ben

MauritsD
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door MauritsD » vr okt 04 2013 10:25 am

ben42 schreef:
MauritsD schreef:
ben42 schreef:Eigen menu:
1. Active D lightning (op off drukken en je kunt uit het menu kiezen).
Alle functies die je snel via het info-scherm aan en uit kan zetten zoals o.a. ADL heb ik niet in 'Mijn menu' opgenomen.
Daardoor is bij mij Auto-ISO de bovenste en die wijzig ik ook het meest (max. sluitertijd tov brandpuntafstand)
Verder inderdaad alle functies die ik 'in het veld' wel eens nodig heb en alleen via het menu te veranderen zijn allemaal in 'Mijn menu' opgenomen
Ik heb de ADL vooral als eerste in Mijn Menu gezet omdat je dat met de OK knop direct in je eigen menu zit.
(Voor de Iso instellingen, kun je niet met de Ok knop naar het eigen menu, met naar links overigens wel, maar dat vind ik minder handig).

De 7000 heeft geen autoiso (max. sluitertijd tov brandpuntafstand). Of heb ik dat gemist?

En het terugschakelen van CMD+TTL naar TTL kan niet worden opgenomen in mijn menu.

Ben
Inderdaad moet jij bij Auto-ISO met 'links' uit het menu ipv 'ok', maar dat vind ik niet zoveel uit maken.
Juist omdat de D7000 nog geen brandpuntafstandafhankelijke (3x woordwaarde) max. sluitertijd heeft zoals de D7100, moet ik telkens deze max. sluitertijd bij Auto-ISO aanpassen als ik van objectief verander. Ik denk dat het voor mij de meest wijzigende menu-instelling is tijdens een shoot.
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”