Zoals ik al zeg ik denk dat dit voor veel mensen zo is, kijken naar de scherpstelpunten in VIEW NX van veel foto's van veel mensen zou inzage geven.Marten schreef:Lastig om een conclusie voor veel mensen te trekken lijkt me.ben42 schreef:Conclusie voor mij: Prettig dat de D7000 zoveel focuspunten verspreid heeft over het beeld, maar bij de D610 zou ik die 'extra' ruimte maar bijzonder weinig missen. Zelf denk ik dat dit voor veel mensen zo is.
Het hangt volkomen van de compositie af of je de buitenste punten wilt gebruiken of niet. Ik gebruik op de D800(E) naast het centrale scherpstelpunt, de buitenste scherpstelpunten juist vaak omdat die op ca 2/3 van het midden af liggen en ik daar vaak de grootste scherpte wil zien. Zeker in combinatie met een korte afstand en een groot (open) diafragma. (cosinusfout)
Als ik kijk naar de meeste foto's op het web in in dit forum, zie ik meestal wel wat scherp binnen het AF oppervlak dat de D610 dan zou bieden.
Focus reframe voor de gevallen dat je duidelijk wilt scherpstellen buiten dat gebied.
Voor cosinusfout problemen zou je nog kunnen uitwijken naar live view.
Voor concert opnamen verwacht ik niet zo veel problemen met de cosinus fout, omdat je dan toch op een afstand van je onderwerp zit.
Ook de D800 heeft de scherpstel punten wat dichter bij elkaar liggen dan de D7000. (In verhouding).
Mis je op je camera scherpstelpunten buiten de scherpstelpunten die je tot je beschikking hebt ?
Als het antwoord hierop ja is, zou je ze dus op een D610 nog meer missen.
Als het antwoord hierop nee is, dan zou het voor de D610 misschien ook nog meevallen.
ben