Hier is'ie dan. De D610

Discussies over fotografie met de D600, D610, D750 en D780. Nikon's semi-pro lijn met een FX-formaat sensor.
ben42
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Hier is'ie dan. De D610

Bericht door ben42 » wo okt 09 2013 2:49 pm

Marten schreef:
ben42 schreef:Conclusie voor mij: Prettig dat de D7000 zoveel focuspunten verspreid heeft over het beeld, maar bij de D610 zou ik die 'extra' ruimte maar bijzonder weinig missen. Zelf denk ik dat dit voor veel mensen zo is.
Lastig om een conclusie voor veel mensen te trekken lijkt me.
Het hangt volkomen van de compositie af of je de buitenste punten wilt gebruiken of niet. Ik gebruik op de D800(E) naast het centrale scherpstelpunt, de buitenste scherpstelpunten juist vaak omdat die op ca 2/3 van het midden af liggen en ik daar vaak de grootste scherpte wil zien. Zeker in combinatie met een korte afstand en een groot (open) diafragma. (cosinusfout)
Zoals ik al zeg ik denk dat dit voor veel mensen zo is, kijken naar de scherpstelpunten in VIEW NX van veel foto's van veel mensen zou inzage geven.
Als ik kijk naar de meeste foto's op het web in in dit forum, zie ik meestal wel wat scherp binnen het AF oppervlak dat de D610 dan zou bieden.
Focus reframe voor de gevallen dat je duidelijk wilt scherpstellen buiten dat gebied.
Voor cosinusfout problemen zou je nog kunnen uitwijken naar live view.
Voor concert opnamen verwacht ik niet zo veel problemen met de cosinus fout, omdat je dan toch op een afstand van je onderwerp zit.

Ook de D800 heeft de scherpstel punten wat dichter bij elkaar liggen dan de D7000. (In verhouding).

Mis je op je camera scherpstelpunten buiten de scherpstelpunten die je tot je beschikking hebt ?
Als het antwoord hierop ja is, zou je ze dus op een D610 nog meer missen.
Als het antwoord hierop nee is, dan zou het voor de D610 misschien ook nog meevallen.

ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700

EVshots
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door EVshots » wo okt 09 2013 7:03 pm

Ik heb inmiddels besloten om op safe te spelen en de D7100 te kopen.
Ik zie wel wat er nog uitkomt van Nikon over een jaartje of 2. Tegen dan zal de D610 ook al wel wat gedaald zijn in prijs :)
EV Shots Photography - Musicphotographer
http://www.evshotsphotography.com" onclick="window.open(this.href);return false;

strangeartefact
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door strangeartefact » wo okt 09 2013 7:25 pm

Die focus punten zijn nog verder besproken. Ik kies bewust bij sommige takken van mijn fotografie(en dat is best veel) voor 1 focus point en dus ook best vaak de buitenste op de d90. Of een enkel focus punt beter of slechter is op de d90 dan de d610 weet ik niet. Het voldoet voor wat ik wil.
Ik zou ze dus idd missen en focus en recompose is misschien niet accuraat genoeg voor wat ik doe.
Liveview werd geopperd, ik denk erover maar ik fotografeer zelden vanaf statief.
Manuele focus is niet benoemt, ik denk erover om een d610 voor 1 dag te huren over een aantal maanden en gewoon te proberen tenzij iemand zich aanbied in mijn omgeving om eens langs te komen ;)

Voor wie het minder zwaar weegt lijkt mij de d610 een meer dan prima camera, ik baal dus wel een beetje ergens maar denk dat ik met een d7100 ook heel gelukkig zou zijn hoewel een d7100 in een d300 jasje dan helemaal super zou zijn.

Peter
Bijna leeg hier....

Buckwheat
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door Buckwheat » wo okt 09 2013 10:28 pm

Leuk dat de D610 uit komt, leuk om allemaal reacties te lezen om hem niet te hoeven kopen....
Nikon D610 | 50mm 1.4D | 85mm 1.8G | AF-S 24-85 f/3.5-4.5 VR | AF-S 18-35 f/3.5-4.5G ED | SB700 Speedlight.

PanzerFaustNL
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door PanzerFaustNL » do okt 10 2013 9:00 am

Zo redenerend, is er gewoon plaats voor een D400!
Nikon Nikkormat + glas, D7100, D300, D3100, F90X, F80, F65

favoriete combinatie D7100 + 35mm f/1.8

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » do okt 10 2013 9:31 am

Die is er ook.

Maar marketing technisch is het natuurlijk slimmer om mensen naar een instap FX melkkoe toe te helpen, dan een dure DX uit te brengen waar weinig marge op is.

Technisch is de ruimte er zeker, maar het is een niche product dat commercieel minder interresant is.

Jonathan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Jonathan » do okt 10 2013 9:42 am

yzf1kr schreef:Die is er ook.

Maar marketing technisch is het natuurlijk slimmer om mensen naar een instap FX melkkoe toe te helpen, dan een dure DX uit te brengen waar weinig marge op is.

Technisch is de ruimte er zeker, maar het is een niche product dat commercieel minder interresant is.
Hoezo zou er minder marge op een topend DX zitten? Denk juist dat je met het proberen deze mensen naar FX te bewegen, terwijl ze om wat voor redenen dan ook juist bewust voor DX kiezen, een commercieel lucratief segment links laat liggen. Anders was de D300 nooit zo populair geworden toch?

dogo
Forumlid
Forumlid

Bericht door dogo » do okt 10 2013 11:05 am

Er zijn blijkbaar veel marketing "goeroe's" op dit forum actief :wink:
Feit is in ieder geval dat marketing en verkoopbeleid voor (bijna) alle bedrijven moeilijk te bevatten (en bepalen!) en niet altijd logisch (vaak zelfs onlogisch) is.
Als Nikon ca. 1 jaar geleden een volledige Recallhad gedaan van de D600, dan was wellicht de D610 nooit nodig geweest c.q. gekomen (of al een jaar eerder gekomen c.q. gemoeten), en hadden ze niet zoveel (trouwe) klanten van zich vervreemd of zelfs afgestoten naar andere merken. En als één of andere hoge man/vrouw van Nikon Japan, wellicht in een opwelling (want zo gaat dat soms), had bepaald dat er bijv. in de D610 een 51-punts AF komt, dan was dat gewoon gebeurd. Maar het is natuurlijk wel zo dat er bij ieder bedrijf wat is, zo heb ik zelf (met een fax apparaat) ook iets heel vervelends meegemaakt met Canon, het ene "akkefietje" is uiteraard wat zwaarwegender dan de ander.
Heb wel op forums gelezen dat de service van Ricoh/Pentax heel erg goed is (iemand hier enige ervaring hiermee?), ze zijn in ieder geval net met een zeer vooruitstrevende DX camera gekomen, de Pentax K-3 24 MP met in- en uitschakelbare low-pass/AA filter (Wow).
Maar waarschijnlijk zal Nikon met de D610 toch weer - ondanks alles, want de meeste consumenten vergeven en vergeten heel snel (met ondernemers/bedrijven is dat, naar mijn (eigen) ervaring, iets anders: "wij" (ik ben dus ook ondernemer) zijn (meestal) een stuk harder en onvergeeflijker, genoodzaakt en ingegeven door de dagelijkse (soms harde) realiteit van zaken doen) - een redelijke verkooptopper hebben.
En eigenlijk wens ik ze dat ook wel toe, want ik ben en blijf een echte Nikonian.
Ik weet wel (bijna) zeker dat Nikon een dergelijke (gebrek aan) After Sales service zoals met de D600 nooit had gedaan met de D4, dat had ze zeer zuur opgebroken in de professionele markt (vanwege de (meestal) grotere hardheid, onverbiddelijkheid en onvergeeflijkheid van ondernemers en professionals) en dat had zodoende wellicht een dodelijk negatieve uitstraling gehad naar de consumenten camera producten.
Nikon Df, Nikon D700, Nikon D90 en een aantal Nikkor lenzen

Reest
Clublid
Clublid

Bericht door Reest » do okt 10 2013 11:35 am

dogo schreef:Ik weet wel (bijna) zeker dat Nikon een dergelijke (gebrek aan) After Sales service zoals met de D600 nooit had gedaan met de D4, dat had ze zeer zuur opgebroken in de professionele markt (vanwege de (meestal) grotere hardheid, onverbiddelijkheid en onvergeeflijkheid van ondernemers en professionals) en dat had zodoende wellicht een dodelijk negatieve uitstraling gehad naar de consumenten camera producten.
Jij lijkt ook wel een van die goeroe's :P
Ben ík even blij met mijn D4 :lol: Voor het geval je gelijk hebt :wink2:

Rinus
Nikon | Gitzo en iets wat schommelt

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » do okt 10 2013 11:37 am

dogo schreef:en hadden ze niet zoveel (trouwe) klanten van zich vervreemd of zelfs afgestoten naar andere merken
Jij weet hier blijkbaar weer meer van. :wink: Kan je dit aantonen met feiten, of is dit puur een gevoel dat jij hebt?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

dogo
Forumlid
Forumlid

Bericht door dogo » do okt 10 2013 12:15 pm

Reest schreef:Jij lijkt ook wel een van die goeroe's :P
Ben ík even blij met mijn D4 :lol: Voor het geval je gelijk hebt :wink2:
Rinus
:oops: :D
Patrick schreef:
dogo schreef:en hadden ze niet zoveel (trouwe) klanten van zich vervreemd of zelfs afgestoten naar andere merken
Jij weet hier blijkbaar weer meer van. :wink: Kan je dit aantonen met feiten, of is dit puur een gevoel dat jij hebt?
Feiten nee, maar puur vanuit het lezen van de verschillende (vele!) forums over de D600 problemen, en ik heb er heel wat over gelezen in november/december vorig jaar toen ik (na ruim 6 maanden alles over de D600 gevolgd te hebben en de prijsontwikkeling bijna wekelijks bekeek) wilde overstappen op full frame, en uiteindelijk (door de sensor problematiek) last second heb gekozen voor de D700.
En nog steeds ..... er was zooooveeeel bekend over de sensor problemen van de D600 al ca. 1 jaar geleden, kan ik het niet begrijpen/bevatten dat er daarna en desondanks nog zoveel mensen de D600 hebben gekocht en dan gaan klagen wanneer de (bekende) problemen de kop opstaken en "zich genaaid voelen" etc.
Nikon Df, Nikon D700, Nikon D90 en een aantal Nikkor lenzen

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » do okt 10 2013 12:28 pm

Bedenk wel dat bezoekers van forums vaak op zoek zijn naar iets. Met een reden op forums komen. Bijvoorbeeld omdat ze problemen hebben of denken te hebben met hun aankoop. mensen die geen problemen hebben met hun camera zijn absoluut ondervertegenwoordigd. En niet zo'n beetje ook volgens mij.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

wouthazel
Forumlid
Forumlid

Bericht door wouthazel » do okt 10 2013 2:58 pm

Patrick schreef:Bedenk wel dat bezoekers van forums vaak op zoek zijn naar iets. Met een reden op forums komen. Bijvoorbeeld omdat ze problemen hebben of denken te hebben met hun aankoop. mensen die geen problemen hebben met hun camera zijn absoluut ondervertegenwoordigd. En niet zo'n beetje ook volgens mij.

Helemaal mee eens. Hier circa 6000 klikjes, 1 keer gereinigd vanwege 2 stipjes bij f22, dit was bij ±2000 kliks, van de week nog even gekeken, en sensor gewoon nog schoon. Het is gewoon een goed toestel, waarbij wel gezegd kan worden dat er 'waarschijnlijk' een hoger percentage niet helemaal in orde is. Maar om meteen de hele range als ondeugdelijk te bestempelen gaat toch iets te ver.

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » do okt 10 2013 3:13 pm

Het feit dat Nikon al zo snel met de "opvolger" van de D600 is gekomen (naar mijn weten nog nooit gebeurd in de geschiedenis van Nikon) zegt natuurlijk wel iets.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » do okt 10 2013 3:16 pm

Marten schreef:Het feit dat Nikon al zo snel met de "opvolger" van de D600 is gekomen (naar mijn weten nog nooit gebeurd in de geschiedenis van Nikon) zegt natuurlijk wel iets.
Niemand ontkent dat er een probleem is volgens mij. Alleen lijkt het alsof het bij heel veel D600's het geval is. Waarschijnlijk is het daadwerkelijke percentage probleemgevallen veel lager dan je zou denken als je op forums gaat kijken naar de klachten.

Wellicht hebben ze het euvel ook gebruikt om de Canon 6D nog wat meer in de schaduw te zetten door weer wat zaken net iets beter te maken. Wie zal het zeggen.

Plaats reactie

Terug naar “D600, D610, D750 en D780”