Converter i.c.m. Nikon D60

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.
Hudari
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Converter i.c.m. Nikon D60

Bericht door Hudari » vr okt 11 2013 9:25 am

Hallo,

Omdat ik voornamelijk paarden fotografeer was ik op zoek naar een 70-300 lens voor mijn D60.
Op dit moment heb ik een 55-200 Nikon VR lens. Uiteindelijk heb ik contact gehad met een fotozaak in de buurt welke een 70-300 Tamron had liggen,
maar deze werd mij afgeraden omdat ik dan nogal zou inleveren qua kwaliteit t.o.v. mijn Nikon.

Deze man raad mij aan om een converter te kopen. Op deze manier kan ik mijn eigen lens behouden en dus ook de kwaliteit.
Nu is mijn vraag: welke converter zou geschikt zijn voor de D60? Waar hebben jullie goede ervaringen mee?
Via de zoekopdracht heb ik heel wat resultaten gevonden maar op die manier kom ik er nog niet helemaal uit.

Bij voorbaat dank!

JvdKooij
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Re: Converter i.c.m. Nikon D60

Bericht door JvdKooij » vr okt 11 2013 9:43 am

ik zou snel een andere fotozaak zoeken.
Op de 55-200 zou ik zeker geen converter zetten (overigens moet je naar de gebruikte lens kijken als je eventueel een converter wil gebruiken, en niet naar de body). Gebruik van een converter houd ook in dat je kwaliteit verliest.

Wil je een goede 70-300 lens voor niet te veel geld, zou ik kijken naar de laatste versie van Tamron, die is vergelijkbaar met de Nikon versie wat betreft kwaliteit, maar wel goedkoper.
Groetjes,
Jaap

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door gijs sandberg » vr okt 11 2013 9:48 am

Beste H,

Eens met bovenstaande.
Als je de zoekfunctie (rechtsboven) gebruikt zal je zien dat het onderwerp velen bezig houdt/hield.
Korte samenvatting: alleen werkbaar met (dure) lichtsterke lenzen.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Hudari
Forumlid
Forumlid

Bericht door Hudari » vr okt 11 2013 9:59 am

Bedankt voor jullie reacties!
Heeft iemand een link van die Tamron 70-300? De enige die ik kan vinden is die van €149,- en dat is een minder goede kwaliteit neem ik aan.

JvdKooij
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door JvdKooij » vr okt 11 2013 10:11 am

http://www.cameranu.nl/nl/objectieven/t ... 534_109844" onclick="window.open(this.href);return false;
Groetjes,
Jaap

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr okt 11 2013 10:18 am

JvdKooij schreef:ik zou snel een andere fotozaak zoeken.
helemaal eens. Dit is echt flauwekul. Een converter combineren met zo'n objectief is absoluut af te raden.

Beste in dit bereik zonder teveel uit te geven. De Nikon 70-300 VR of de Tamron 70-300 VC. Niet de versies zonder VR resp. VC; die zijn veel minder.

Waarom wil je trouwens wat anders? Kom je niet uit met 200mm?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » vr okt 11 2013 10:25 am

Een 70-300 objectief voor 149 is duur. Nikon heeft zijn AF 70-300 f/4-5,6 G tot 2006 verkocht voor 100 euro.

Een actuele AF 70-300 f/4-5,6 G kost nu aanzienlijk meer, maar ja, deze werkt op je camera, (de oude versie past wel, maar werkt niet) je hebt ED, je hebt VR enzovoort.

Een converter op een zoom-objectief, Nikon maakt ze niet eens. Want converters horen thuis op lichtsterke vaste brandpunt objectieven.

Op zoek naar een alternatief: http://www.hansbraakhuis.nl/converters.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Hudari
Forumlid
Forumlid

Bericht door Hudari » vr okt 11 2013 10:34 am

Bedankt voor jullie reacties!
Patrick schreef:
JvdKooij schreef:ik zou snel een andere fotozaak zoeken.
helemaal eens. Dit is echt flauwekul. Een converter combineren met zo'n objectief is absoluut af te raden.

Beste in dit bereik zonder teveel uit te geven. De Nikon 70-300 VR of de Tamron 70-300 VC. Niet de versies zonder VR resp. VC; die zijn veel minder.

Waarom wil je trouwens wat anders? Kom je niet uit met 200mm?
Klopt, met de 200mm kom ik over het algemeen net niet uit. Ik moet dan al redelijk dichtbij staan, wil ik het mooi in beeld brengen.
En op dat moment is het onderwerp vaak alweer te dichtbij waardoor mijn camera wel scherpstelt maar de foto vervolgens niet maakt..

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr okt 11 2013 10:56 am

Snijd dan eventueel achteraf een stukje weg (croppen). Zo groot is het verschil tussen 200 en 300mm niet eens. En als ze vaak al snel te dichtbij zijn, zou het wel eens niet zo handig kunnen zijn dan je aan de onderkant van het bereik wat gaat missen (55mm tov 70mm).
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Hudari
Forumlid
Forumlid

Bericht door Hudari » vr okt 11 2013 11:07 am

Dat is ook wel een idee inderdaad, dat kan ik nog proberen!
Het probleem waar ik vooral tegenaan loop is dat ik wel op de ontspanner kan drukken, dan stelt de camera ook gewoon scherp, maar er wordt geen foto gemaakt. Ligt dit dan wel of niet aan de lens? Het is nogal vervelend, aangezien het altijd net op het moment gebeurt dat ik het 'perfecte' plaatje heb. Paard loopt op dat moment net goed, maar doordat de foto niet gemaakt wordt is het moment alweer voorbij.

gijs sandberg
Clublid
Clublid

Re: geen foto

Bericht door gijs sandberg » vr okt 11 2013 11:12 am

Beste H,
Dat kan aan meedere dingen liggen.
Scherpstellen is een kunst, zowel voor het apparaat als voor de fotograaf.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Hudari
Forumlid
Forumlid

Re: geen foto

Bericht door Hudari » vr okt 11 2013 11:23 am

gijs sandberg schreef:Beste H,
Dat kan aan meedere dingen liggen.
Scherpstellen is een kunst, zowel voor het apparaat als voor de fotograaf.
Groeten, Gijs
Ik heb een lens die ik niet handmatig scherpstel, dus dan zou de foto gewoon gemaakt moeten worden op het moment dat de camera aangeeft dat er is scherp gesteld, toch?

Aangezien het voor mij nogal een groot probleem is, ben ik wel benieuwd wat andere oorzaken zouden kunnen zijn.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr okt 11 2013 11:53 am

Standaard staat je camera zo ingesteld in stand AF-S stand dat alleen een foto kan worden gemaakt als de camera/lens vinden dat het beeld scherp is. In de AF-C stand, wat sowieso een goede keuze is bij dit soort bewegende onderwerpen (!!), zou dat niet het geval moeten zijn. Maar dan loop je dus wel het risico dat je onscherpe foto's maakt. vanwege niet scherpgesteld zijn.

Bewogen foto's hebben hier trouwens niets mee van doen; die zijn onscherp omdat je sluitertijd niet kort genoeg is voor het gekozen onderwerp en/of de gebruikte brandpuntsafstand.

gijs sandberg
Clublid
Clublid

Re: wel benieuwd

Bericht door gijs sandberg » vr okt 11 2013 12:48 pm

Beste H,

In het handboek voor jouw kamera staat veel over scherpstellen.
Haal het zo nodig hier op: http://www.nikon.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Groeten, Gijs

J.Hoes
Forumlid
Forumlid

Bericht door J.Hoes » vr okt 11 2013 1:37 pm

Je zou vooraf de handleiding van de gewenste TC moeten doorlezen. De huidige serie TC van Nikon kun je NIET gebruiken op een 55-200/4.5-5.6 G ED lens omdat tijdens zoomen lenselementen van de TC tegen de die van de zoomlens komen. Hoe andere fabrikaten presteren weet ik niet.
Verder lever je lichtsterkte in, waardoor de autofocus onvoorspelbaar wordt.

Groet Hans.

Plaats reactie

Terug naar “Overige fotoapparatuur”