Hier is'ie dan. De D610

Discussies over fotografie met de D600, D610, D750 en D780. Nikon's semi-pro lijn met een FX-formaat sensor.
MarcB
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Hier is'ie dan. De D610

Bericht door MarcB » do okt 10 2013 4:33 pm

dogo schreef:er was zooooveeeel bekend over de sensor problemen van de D600 al ca. 1 jaar geleden, kan ik het niet begrijpen/bevatten dat er daarna en desondanks nog zoveel mensen de D600 hebben gekocht en dan gaan klagen wanneer de (bekende) problemen de kop opstaken en "zich genaaid voelen" etc.
Ik ben een van de kopers van de D600 die bewust deze camera heeft aangeschaft mét de kennis van het stofprobleem. Ik had de stellige overtuiging dat Nikon dit probleem goed zou oplossen dus maakte me dan ook totaal geen zorgen. Maar, na een reiniging bij Chipclean en een maand later naar Beverwijk om vervolgens te zien dat de sensor na 700 foto's weer vol zat, vergelijkbaar met een eerder door mij geposte foto van de sensor, had ik er aardig tabak van en heb dan ook vorige week, nét voor de aankondiging van de D610 afscheid genomen en heb de D800 aangeschaft. De ingeslagen weg van Nikon vind ik dan ook een bijzonder slechte reclame....

Als ik vooraf had geweten dat de oplossing van Nikon voor dit probleem de D610 zou zijn, dan had ik een half jaar geleden de D800 aangeschaft en niet de D600. Overigens ben ik uiterst content met de D800 en zie nu dan ook de meerwaarde van dit toestel nu ik een half jaar met de D600 gewerkt heb (zonder daarmee afbreuk te willen doen aan de kwaliteiten van de D600, los van het stofprobleem dan).

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » vr okt 11 2013 12:25 am

strangeartefact schreef:*Knip*
... en focus en recompose is misschien niet accuraat genoeg voor wat ik doe.
Liveview werd geopperd, ik denk erover maar ik fotografeer zelden vanaf statief.
Manuele focus is niet benoemt, ik denk erover om een d610 voor 1 dag te huren over een aantal maanden en gewoon te proberen tenzij iemand zich aanbied in mijn omgeving om eens langs te komen ;)
Apeldoorn is wat teveel uit de buurt voor mij, maar er zijn vast wel anderen! Ik waarschuw je alleen: als hij budgettair te hoog gegrepen is, ga hem dan niet lenen of huren, want anders ga je je zeker in de schulden steken :wink2:
Voor wie het minder zwaar weegt lijkt mij de d610 een meer dan prima camera, ik baal dus wel een beetje ergens maar denk dat ik met een d7100 ook heel gelukkig zou zijn hoewel een d7100 in een d300 jasje dan helemaal super zou zijn.
En dat zou dan bijvoorbeeld de D800 zijn. Nóg een paar honderd duurder dan de D610. En je kunt er ook prima mee in DX mode schieten, of zelf achteraf croppen op méér dan DX formaat. Niet lenen of huren dus... :oops:
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

Flandria

Bericht door Flandria » vr okt 11 2013 10:41 am

Patrick schreef:
Marten schreef:Het feit dat Nikon al zo snel met de "opvolger" van de D600 is gekomen (naar mijn weten nog nooit gebeurd in de geschiedenis van Nikon) zegt natuurlijk wel iets.
Niemand ontkent dat er een probleem is volgens mij. Alleen lijkt het alsof het bij heel veel D600's het geval is. Waarschijnlijk is het daadwerkelijke percentage probleemgevallen veel lager dan je zou denken als je op forums gaat kijken naar de klachten.

Wellicht hebben ze het euvel ook gebruikt om de Canon 6D nog wat meer in de schaduw te zetten door weer wat zaken net iets beter te maken. Wie zal het zeggen.
Wat is beter - lees: echt nieuw- aan de D610?
Net wat Marten al aangeeft, deze "move" is nooit eerder vertoond.
Er was ook niet eerder zo'n probleemcamera als de D600.
Een MK2 uitvoering is dikwijls een verfijning van een product dat zich reeds heeft bewezen.
De D600 is een uitblinker in hoe het niet moet.

Nikon kiest voor een manier om z'n eigen verkoop te beschermen, die D600 is snel niet meer leverbaar.
De voorraad van onderdelen zijn prima voor de D610 in te zetten, het risico wordt bij de D600 koper
neergelegd, die krijgt eerdaags veel te weinig voor zijn/haar body die na een krap jaar veel te veel moet afschrijven. Dit is slecht en doet inbreuk op vertrouwen in een merk. Dit waren B-merk praktijken.

JvdKooij
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door JvdKooij » vr okt 11 2013 11:07 am

Hopelijk gaan ze de probleemgevallen die elke keer weer worden aangeboden ter reparatie een 'offer you can't refuse" aanbieden, of wel, ruil je D600 in en met een kleine toeslag krijg je de D610.

Wat me tot nu toe is opgevallen aan de commentaren: schijnbaar twijfelt er niemand aan dat de D610 een zelfde probleem heeft?

Ik zou minstens een half jaar wachten met het kopen van deze opvolger als ik een slechte ervaring zou hebben met als met de D600.
Groetjes,
Jaap

Reest
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Reest » vr okt 11 2013 11:32 am

Flandria schreef:Dit is slecht en doet inbreuk op vertrouwen in een merk. Dit waren B-merk praktijken.
Grote woorden hoor.
Wat let je trouwens om te switchen naar een 'A'-merk :lol:

Vertel even welke het geworden is.... :wink:

Rinus
Nikon | Gitzo en iets wat schommelt

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » vr okt 11 2013 11:50 am

Flandria schreef: ....Dit is slecht en doet inbreuk op vertrouwen in een merk. .......
Volkomen juist.
Nikon heeft veel te laat gereageerd op de olie- en stofproblemen met de D600 en is tot op de dag van vandaag ondoorzichtig t.a.v. de wijze waarop het opgelost wordt. Dat schaadt het vertrouwen.
Ook bij de D800(E) (problemen met linker scherpstelpunt) is er geen enkele reactie van Nikon gekomen. Gelukkig heeft Nikon Beverwijk toen een actieve rol gespeeld bij de oplossing.
Vertrouwen komt te voet en gaat te paard.

Gert-Jan
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door Gert-Jan » vr okt 11 2013 5:27 pm

JvdKooij"]Hopelijk gaan ze de probleemgevallen die elke keer weer worden aangeboden ter reparatie een 'offer you can't refuse" aanbieden, of wel, ruil je D600 in en met een kleine toeslag krijg je de D610.

Wat me tot nu toe is opgevallen aan de commentaren: schijnbaar twijfelt er niemand aan dat de D610 een zelfde probleem heeft?

Ik zou minstens een half jaar wachten met het kopen van deze opvolger als ik een slechte ervaring zou hebben met als met de D600.
Het zou een mooi gebaar van Nikon zijn als ze alle Nikon D600 gebruikers/eigenaren met een probleem geval,gewoon 1 op 1 de nieuwe D610 aanbieden. Het is wel Nikon die zijn zaakjes wat betreft de D600 niet goed op orde had , en niet de kopers/ gebruikers.
met vriendelijke groeten

Gert-Jan

Peter
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Peter » vr okt 11 2013 6:03 pm

Zullen we in dit draadje ons maar weer gaan focussen op de D610 en niet op de problemen van de D600.
bedankt

Ericb
Clublid
Clublid

Bericht door Ericb » zo okt 13 2013 5:04 pm

Aangezien de D610 blijkbaar de oplossing is die Nikon bedacht heeft voor de problemen met de D600 lijkt mij de vergelijking tussen de D600 en de D610 wel degelijk relevant.
Het zijn tenslotte de problemen bij de D600 die de D610 noodzakelijk hebben gemaakt. Het is goed dat potentiele kopers er zich van bewust zijn dat er vooralsnog geen enkele garantie is dat de problemen daadwerkelijk opgelost zijn.
Het lijkt mij dusdat deze discussie hier wel degelijk op zijn plaats is.
Tenzij kritiek op Nikon op voorhand niet toegestaan is.
Nikon Z8, Z6 en wat lenzen en een hoop andere zooi.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo okt 13 2013 5:09 pm

Ericb schreef:Tenzij kritiek op Nikon op voorhand niet toegestaan is.
Waarom zou dat zo zijn? We zijn hier Nikon niet. Natuurlijk mag/kan je hier kritisch zijn!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Peter
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Peter » zo okt 13 2013 5:15 pm

Ericb.

Kern van mijn opmerking is dat dit dit draadje niet bedoeld is om de problemen van de 600 volledig opnieuw de revue te laten passeren.
Dat e.e.a. vergeleken wordt lijkt me logisch.

Gert-Jan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Gert-Jan » zo okt 13 2013 6:27 pm

Zo te zien zijn de D600 en de D610 bijna elkaars gelijken/klonen. hopelijk hebben ze de olie en stof problemen niet gekloond. :D
met vriendelijke groeten

Gert-Jan

Ericb
Clublid
Clublid

Bericht door Ericb » zo okt 13 2013 6:45 pm

Peter schreef:Ericb.

Kern van mijn opmerking is dat dit dit draadje niet bedoeld is om de problemen van de 600 volledig opnieuw de revue te laten passeren.
Dat e.e.a. vergeleken wordt lijkt me logisch.
Begrijp ik, maar het zou natuurlijk zo kunnen zijn dat iemand zonder al teveel voorkennis nu geïnteresseerd is in de D610. Niet iedereen volgt alles, godzijdank fotograferen we ook nog wel eens.
En alhoewel ik hoop dat de problemen opgelost zijn denk ik dat een hoop potentiële kopers de kat nu wel eerst uit de boom kijken. Voor die groep is het wel belangrijk dat er snel duidelijkheid komt of de problemen ook echt opgelost zijn.
Nikon Z8, Z6 en wat lenzen en een hoop andere zooi.

Rluijsterburg
Forumlid
Forumlid

Bericht door Rluijsterburg » zo okt 13 2013 7:55 pm

Beetje negatieve reacties allemaal, jammer.
Ondanks de teveel in het midden liggende af-punten, is de D600 toch een van de beste camera's van dit moment.
Doordat de stof -en olieproblemen (alleen met de eerste modellen, daarna was het opgelost) op fora als deze zo opgeblazen zijn heeft de reputatie van de D600 een dusdanige deuk opgelopen dat Nikon eigenlijk geen andere keus had dan de D610 uit te brengen.
Kan me dan ook niet voorstellen dat deze problemen zich nu nog voor zullen doen.
Ik ga met een gerust hart een van de beste camera's aanschaffen, de D610!!
Nikon D810, battery pack Nikon MB-D12, Nikon AF-S 24-70 f2.8G, Nikon AF-S 70-200 f2.8G VR 2, Nikon AF-S 85 f1.4G, Nikon 105mm f2.8G VR micro, Sigma 100-300 f4 APO IF, 2x SB-700, SB-910 en nog wat meer leuk speelgoed

Gert-Jan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Gert-Jan » zo okt 13 2013 9:05 pm

Als ik DXOmark moet geloven dan is/was de D600 op punten en pixels na net zo goed is als de D800. Dus dat zegt op zich wel wat. Als men de stof en olie problemen de baas is en dat zal ongetwijfeld wel. Dan zal het met de D610 best wel snor zitten.
met vriendelijke groeten

Gert-Jan

Plaats reactie

Terug naar “D600, D610, D750 en D780”