Auto(sport) jaar 2013

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Plaats reactie
arjan916
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Auto(sport) jaar 2013

Bericht door arjan916 » ma okt 14 2013 9:22 pm

Het auto(sport)seizoen loopt bijna op z'n einde.
Hierbij zomaar wat plaatjes bij elkaar gezet van dit jaar.
Een willekeurige verzameling van persoonlijke hoogtepunten, niet altijd op basis van de fotokwaliteit, maar ook door de verhalen erachter.
Voor de liefhebbers is er nog meer te zien:
http://www.arjan916.nl/index.php/fotos-race-index

1. Als McLaren liefhebber wilde ik dolgraag het 50-jarig jubilieum bij Goodwood Festival of Speed meemaken.
Het was zonder twijfel mijn persoonlijke topper van het jaar.
En dan niet alleen dit McLaren 'feestje' maar het gehele Festival is een genot voor de petrolheads onder ons.
Afbeelding

2. Met hetzelfde motto (McLaren) ben ik naar de Spa 24h geweest voor de Rofgo-collection.
De wagens waren top, maar soms werd het zicht op aangename wijze verstoord.
Afbeelding

3. Nog een keer Goodwood, maar dit keer het Revival evenement.
Een happening waarbij je je 60jaar terug in de tijd (zou) wanen.
Met m'n 36jaar kom ik niet in de buurt, maar de oudere bezoekers konden het gevoel beamen.
De kleding van de aanwezigen, de auto's, veel omgevingsmaterialen enzovoort.
Een must voor de liefhebbers van historisch materieel, zowel auto's als motoren en vliegtuigen.
Hier draait Jackie Stewart de baan op in een Lotus voor een demoronde.
Afbeelding

4. Testdag van de LeMans 24h race.
Aangezien ik slechts voor de hobby met een camera rondloop en derhalve geen foto/pers ccreditatie heb, trok ik de stoute schoenen aan en heb het ter plekke aanwezige peloton Franse ME-ers gevraagd / gezegd dat ik een enkel plaatje wilde maken, in de gesloten zone, en met geluk.
De trainingssessie verliep onder voortdurend wisselende omstandigheden, dan weer regen, dan weer droog.
Toen ik er aan kwam had het net geplensd maar was het droog geworden.
Dus geen nevel, maar wel een mooie spray achter de auto's aan t einde van t rechte stuk.
Afbeelding

5. Opnieuw LeMans 24h, maar nu de race.
Een foto van de zusterauto van de verongelukte Aston op de plek waar het fout ging een paar ronden ervoor.
Dat een auto en autosport niet zonder gevaar is werd dit weekend weer pijnlijk duidelijk.
Het was zeer duidelijk merkbaar langs de baan en het moment dat het vreselijke nieuws bekend werd, kwam er voor even een rare stilte over het anders zo bruisende publiek langs de baan.
Het was voor mij de eerste keer dat er tijdens race waar ik aanwezig ben een dode viel, ik hoop het niet nog een keer mee te maken.
Afbeelding

6. Zandvoort Historic Grand Prix.
Een Nederlands topevenement waarbij de deelnemers op zaterdagavond met d'r wagens vanaf het circuit naar het dorpscentrum rijden.
Je kunt op zaterdagavond zomaar een Cooper F1 voor het terras aantreffen.
Afbeelding
Alles voor de foto.

http://www.arjan916.nl

adkart
Forumlid
Forumlid

Re: Auto(sport) jaar 2013

Bericht door adkart » di okt 15 2013 4:44 pm

Mooi man! Mijn favoriet is toch foto 5 met de Aston Martin. Inderdaad erg dat het met de nr 95 heel anders afliep. Mooie andere foto's ook op je site trouwens!
Nikon D5200 Nikon AF-S 35mm Nikon AF-S 18-105mm Nikon AF-S 55-300mm Tamron 18-270mm

https://www.flickr.com/photos/99694485@N02/albums

Michele
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Michele » vr okt 18 2013 12:09 am

Ik vind nr 3 wel wat hebben.

Mbt de Aston... ik ken het gevoel. Helaas. Jaren geleden heb ik het op Mugello meegemaakt dat een coureur omkwam in de Ferrari Challenge. Dat had wel impact want het was een amateurcoureur die geramd werd toen hij spinde. Maar daarna was het eigenlijk allemaal "veilig racen", inclusief lompe ongelukken in de FIA GT die altijd goed afliepen.
Tot de klapper van McNish met de Audi in 2011, 10 minuten voor ik op die plek zou staan. Dan twijfel je of het vak van racefotograaf nog wel leuk is.

Dit jaar ging het verder. Ik heb op testday een foto gemaakt van Allan Simonsen in nr 95 in de Dunlop Chicane en in Tertre Rouge... en heel sip kijkend tijdens overleg met Poulsen in de pitbox... Dan sta je twee weken later opeens met een heel raar gevoel naar een lege pitbox te kijken in de wetenschap dat je een setje theo&thea tandjes in de perskamer hebt liggen die bedoeld waren om de draak te steken met de centraal geplaatste schijnwerpers van de Astons.... Ook al klinkt dat eigenlijk heel gek, het idee was vóór de klap briljant.
2013 was geen goed jaar voor coureurs.... :-(
Choose life, drive Maserati!
www.cars-at-speed.com

R3MCO
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **
Contacteer:

Bericht door R3MCO » vr okt 18 2013 11:02 am

Als echte autogek beleef ik tegenwoordig ook veel plezier aan het fotograferen van auto's bij diverse eventementen (vroeger ook wel maar toen had ik een wegwerp cameratje ;) ). Wat gaaf dat je een foto mocht maken in een safetyzone bij LeMans! Dat zijn altijd wel erg leuke dingen om mee te maken. Mooie foto ook trouwens.
Find me on: DFK & Flickr... Nikon D7000 II Nikon 12-24mm f4 II Nikon 50mm f1.8G II Nikon 35mm f1.8 II Nikon SB-700 II MeFoto Roadtrip

DannySan
Clublid
Clublid

Bericht door DannySan » vr okt 18 2013 11:06 am

Een heerlijke reportage om te kijken, mooie foto's erbij!
Wat bijzonder dat je zulke dingen mag en kán fotograferen hoor; top!
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.

arjan916
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door arjan916 » za okt 19 2013 5:40 pm

Dank voor de complimenten.

Ondanks de gevaren en risico's blijft de interesse voor auto(sport) in m'n aderen zitten, ik kan me ook niet voorstellen dat het om wat voor reden uit m'n systeem zal verdwijnen.
Dat ik er steeds meer plezier in heb om er rond te lopen met een camera is meegenomen, maar de keuze tussen entree zonder camera of een camera zonder entree, is voor mij erg simpel ;)
En als je ziet wat er aan mensen rondloopt met bergen materialen om zich heen, dan maak ik me niet druk om het zoveelste zelfde plaatje te kunnen maken.
Dan loop ik wel een eind(je) om en waar ik op m'n gemak wat kan klungelen met m'n cameraspulletjes.

Beide Goodwood evenementen 'mag' je eigenlijk niet missen, wat een geweldige evenementen.
De hele entourage ter plekke, de parkeerplaatsen, de onderlinge omgang, alles vanuit de weide omgeving ademt respect en gevoel voor auto(sport) zoals je dat alleen in Engeland aantreft.
Men is er geduldig en bijzonder beleefd, of je nu een plaatje wilt maken voor de hobby, of een met camera's omhangen persoon bent, voorlangs passeren is een extreme zeldzaamheid.

Overigens valt het me nu weer op, ik zie dat de foto's hier op t forum niet scherp worden weergegeven.
Als ik ze aanklik en bekijk in de exifviewer, dan zien ze er normaler uit, waar zit dat verschil in?
Ik heb dezelfde bestanden gebruikt die ook op m'n website staan en vergelijk ze daar maar eens mee, vreemd verschijnsel.
Alles voor de foto.

skinnybmw
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door skinnybmw » zo okt 20 2013 4:23 pm

Goodwood is ook een evenement waar ik nog eens heen wil. Ben afgelopen jaar 3 dagen naar Spa Classic geweest. Fan-tas-tisch!

Dat probleem met de scherpte van de foto's heb ik ook. Op Flickr etc. Zijn mijn foto's veel scherper dan hier of op Facebook...ik weet dat het bij FB door de upload komt maar hier ( waar ik photobucket.com ) voor gebruik, snap ik het niet.
- Nikon D7000 + Travor BP-D11
- Canon PowerShot SV-260 HS
- Tamron SP 17-50mm F/2,8 XR Di II LD ASL IF
- AF-S Nikkor 18-105 1:3.5-5.6G ED VR
- Meike Speedlight MK-431
- Feisol CT-3441SB Rapid + CB-40D ballhead
- Redged RMA-432 Monopod
- Kata DR466

Flickr

arjan916
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door arjan916 » ma okt 28 2013 6:27 pm

skinnybmw schreef:Goodwood is ook een evenement waar ik nog eens heen wil. Ben afgelopen jaar 3 dagen naar Spa Classic geweest. Fan-tas-tisch!
Absolute aanraders.
Zet maar alvast in je 2014 agenda:
16 t/m 18 mei, Spa Classic
26 t/m 29 juni, Goodwood Festival of Speed
12 t/m 14 september, Goodwood Revival

Aavulling:
Ticketverkoop voor Revival start over 3 dagen, wees er vroeg bij, want het is sneller uitverkocht dan je denkt ;)
Een dichterbij huis aanrader: Zandvoort Historic GrandPrix 29, 30 en 31 augustus.
Alles voor de foto.

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”