Mijn prinsesje, geflitst

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
ATOR
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Mijn prinsesje, geflitst

Bericht door ATOR » ma okt 28 2013 2:19 pm

50mm op DX vind ik prima voor een medium close-up portret, het geeft je door het perspectief en gevoel van nabijheid. Met een langer brandpunt creëer je letterlijk meer afstand en verlies je intimiteit. Zeg nou zelf, als je met iemand staat te praten op een meter of zelfs een halve meter afstand hoe vaak denk je dan: "Ooh jongens wat is die neus groot en wat zijn die oren klein." Maar ga zeker experimenteren met verschillende brandpunten om te zien wat voor het effect het heeft. Perspectief is een sterk expressiemiddel.

Als je je flitser wil matchen met een gloeilamp heb je een kleurfilter, ook wel een gel (van gelatine filter) nodig. Voor weinig heb je een setje met alle filters die je ooit nodig zult hebben. In dit geval zou een CTO gel (Color Temperature Orange) goed werken.

De roodheid uit haar huid haal je eenvoudig weg met een hue/saturation adjustment layer in photoshop:
- selecteer Reds,
- duw de sliders onderaan tussen de kleurenbalken samen,
- selecteer met het pipetje het rood in haar huid,
- schuif nog wat met de sliders onderaan om de selectie te verfijnen, het helpt als je hierbij de Hue slider helemaal naar rechts schuift.
- nu je het rood geselecteerd hebt kun je met de hue, saturation en lightness sliders het rood matchen met de rest van haar huid.

Dit hieronder is een vrij extreme setting, soms is alleen Hue +2 al genoeg.
Afbeelding

DannySan
Clublid
Clublid

Bericht door DannySan » ma okt 28 2013 2:35 pm

Hoi ATOR,

dank voor je bericht!
Ik zal zo'n setje even 'bekijken' (volgens mij was er onlangs op het forum iemand die ze te koop aanbood).
Deze manier van bewerken van roodheid in de huid moet ik even goed bestuderen; Photoshop is - wat dit soort dingen betreft - nog niet echt mijn ding.
Is er binnen LR5 ook een 'correcte' manier?
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.

jettiny
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door jettiny » ma okt 28 2013 2:56 pm

Off topic of toch niet. :D
Voor nu even vlug deze link geplaatst, later kom ik nog terug met een reactie op de foto's.
Wellicht nuttig nu we deze kant op gaan met dit topic.
http://stepheneastwood.com/tutorials/le ... ippage.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Vrgr
Tiny

justme
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door justme » ma okt 28 2013 3:14 pm

DannySan schreef:Hoi ATOR,

dank voor je bericht!
Ik zal zo'n setje even 'bekijken' (volgens mij was er onlangs op het forum iemand die ze te koop aanbood).
Deze manier van bewerken van roodheid in de huid moet ik even goed bestuderen; Photoshop is - wat dit soort dingen betreft - nog niet echt mijn ding.
Is er binnen LR5 ook een 'correcte' manier?

Remco had een serie gel filters besteld meende ik.

Wat je ook kunt doen is een proef bestellen van filters bij Lee. Je krijgt dsn een soort kleurenwaaiers van gels. Ff Google gebruiken

ATOR
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ATOR » ma okt 28 2013 4:03 pm

Lightroom heeft niet de mogelijkheid om nauwkeurig het rood te selecteren, voor dit soort dingen is Photoshop nog steeds de baas. Wat ik vergat te vertellen is dat je de lippen en andere delen die rood horen te blijven nog moet maskeren in het masker van de adjustment layer.

Hier heb je zo'n filterwaaier.

Genster
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Genster » ma okt 28 2013 5:06 pm

Van al die technische dingen heb ik de ballen verstand. Ik vind het gewoon mooie foto's :)

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”