Nut van bewerken via PC/Laptop?

Discussies over fotobewerking en archivering
ben42
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Nut van bewerken via PC/Laptop?

Bericht door ben42 » di okt 29 2013 3:01 pm

djunclesam schreef:
ben42 schreef: - Horizon rechtzetten.
- Andere uitsnede.
- Schuiven met de belichting.
- Vlekjes wegwerken. (Sensor heeft een paar vlekken erbij van in de kast staan).
- Wat storende elementen wegwerken uit het beeld.
Op de belichting na zit er geen voordeel in RAW bij die bewerkingen. Croppen, rechtzetten, clonen en vlekjes verwijderen kan op een Jpegje ook prima :wink2:
Helemaal begrijpen doe ik die opmerking niet.
Het subject: Nut van bewerken via PC/Laptop?

Werk je in Lightroom dan heb je het voordeel van in RAW te werken, plus dat je de andere dingen ook kan doen:
1. In een enkel pakket.
2. In een willekeurige volgorde.
3. Een bewerking kun je terugdraaien.
4. Dit voor de prijs van een lightroom licentie.

(Voorbeeld: Horizon, crop, belichting, uncrop, andere crop andere belichting).
Dus hoewel dat niet de vraag was er zit nog veel meer voordeel in RAW b.v. met lightroom ten opzichte van Jpeg bewerkingen.

ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700

Cyrus
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Cyrus » di okt 29 2013 3:34 pm

Jaap_van_Ekris schreef:Uit mijn hoofd: menselijk oog heft zo'n 12 stops contrastomvang, negatieffilm heft zo'n 6 stops, diafilm zo'n 4 stops. Digitale camera zou ik zo niet weten (nog geen echt betrouwbare getallen gezien).
De diverse Nikon digitale SLRs hebben een dynamisch bereik van tussen de pakweg 9EV en 14EV, afhankelijk van de sensor. (vergelijk: D3X: 13EV, D600: 14EV), beide bij ISO 100. Als je het dynamisch bereik van je eigen camera wil weten: zoek je camera op DxOMark.

edit: typo
Laatst gewijzigd door Cyrus op di okt 29 2013 9:01 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Groeten,
Edwin

flickr - website

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » di okt 29 2013 3:50 pm

Het oog heeft een dynamisch bereik van ongeveer 12 stops, dat op één moment waargenomen kunnen worden.
Door aanpassen van de iris, en "donker adaptatie" kan 20 of zelfs 22 stops gehaald worden.

Maar op zijn aller donkerst kunnen de ogen geen kleur meer waarnemen, een erg vreemde gewaarwording moet ik zeggen.
Om je heen kijken en alles zwart-wit zien, terwijl je op het schermpje van je camera kleur ziet.

Jaap_van_Ekris

Bericht door Jaap_van_Ekris » di okt 29 2013 5:45 pm

yzf1kr schreef:Het oog heeft een dynamisch bereik van ongeveer 12 stops, dat op één moment waargenomen kunnen worden.
Door aanpassen van de iris, en "donker adaptatie" kan 20 of zelfs 22 stops gehaald worden.
Met camera's kun je ook de gevoeligheid aanpassen :)
yzf1kr schreef:Maar op zijn aller donkerst kunnen de ogen geen kleur meer waarnemen, een erg vreemde gewaarwording moet ik zeggen.
Om je heen kijken en alles zwart-wit zien, terwijl je op het schermpje van je camera kleur ziet.
Dat had ik vroeger in de DoKa, toen ik nog jong en wild was :)

Jaap

ben42
Moderator
Moderator
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ben42 » di okt 29 2013 6:29 pm

Jaap_van_Ekris schreef:Met camera's kun je ook de gevoeligheid aanpassen :)
Ja met camera's kun je de gevoeligheid wel aanpassen, maar het dynamisch bereik wordt dan ongeveer evenzoveel kleiner. Weet niet hoe dit voor alle camera's is, maar voor een aantal camera's neemt het dynamisch bereik met een stop af per stop op de ISO schaal.
Voor de D7000

ISO Dynamisch bereik.
100 14
200 13
400 12
800 11
1600 10
3200 9
6400 8
12800 7
25600 6

Met de iso waarde aanpassen win je dus niet zo veel.
Wel met het aanpassen van het diafragma. (Rond de 6 a 7 stops)
En ook met het aanpassen van de sluitertijd. (13 stops van 1 seconde naar 1/8000).
Dus in totaal 19 stops met je instelling en 8 stops met je gevoeligheid, in totaal zo'n 27 stops).
(Gevoeligheid varieert dus met ongeveer 27 stops, dynamisch bereik loopt van 14 naar 6 terug.)

ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di okt 29 2013 7:00 pm

Jaap_van_Ekris schreef:Uit mijn hoofd: menselijk oog heft zo'n 12 stops contrastomvang, negatieffilm heft zo'n 6 stops, diafilm zo'n 4 stops. Digitale camera zou ik zo niet weten (nog geen echt betrouwbare getallen gezien).
Voor het oog weet ik niet, maar de contrastomvang voor film is toch echt meer dan je aangeeft.
Negatieffilm heeft een vrij groot dynamisch bereik. Afhankelijk welk type, kleur of zwart-wit, hoe het wordt ontwikkeld zit daar ook nog een bepaalde rek. Maar globaal voor negatieffilm iets van 8-12 stops. Met aangepaste ontwikkeling wellicht nog wel meer.

Diafilm is altijd meer dan 4 stops. Het verschil tussen een mat zwart vlak en een wit vlak, zoals daar bijv. grijstrappen van zijn is 5 stops (contrast 1:32). Dat verschil kan elke diafilm zondermeer weergeven, met daarbij nog wat speling. Afhankelijk welk type film je neemt (en ook daar heb je nog rek in ontwikkeling op persoonlijke aanlevering bij vaklabs) gaat het dynamische bereik dan dus eerder naar de 5,5 - 6 stops toe, met misschien een limiet van 7 stops.

Bedenk echter wel dat film verre van een lineaire curve heeft in het vastleggen van toonwaarden. Met name de hoge lichten ("zwart" op het negatief) is erg samengedrukt. Daardoor blijf je erg lang rek houden, maar is de separatie van details in hoge lichten (donkere delen in het negatief), niet hoog.
Vriendelijke groet, Léon Obers

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » di okt 29 2013 9:03 pm

Ton van de Wiel schreef:Ik sluit me helemaal aan bij Rinus!
Ik niet zo erg: vind vooral die "smileys" onoprecht bij dat over de band gespeelde verwijt aan Hans.
Al dat vrome moralisme hoort hier n.m.m. nog véél minder thuis dan de tot taboe verklaarde aanmerkingen op taalfouten.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

Ton van de Wiel

Bericht door Ton van de Wiel » vr nov 01 2013 11:40 am

Wacht even hoor!!! Ik weet niet helemaal of ik je opmerking begrijp Jaap.
Je quote mij als ik zeg dat ik me bij Rinus aansluit. Waar ik me dus bij aansluit is het feit dat Rinus zegt dat het geen kwaad kan een blikje cola, dat in de natuur ligt, weg te halen. Ik gebruik daarbij ook geen smileys.
Ik verwijt de heer Braakhuis helemaal niets! Sterker nog, beschouw de meningen en adviezen van de heer Braakhuis als de meest waardevolle op dit forum en raadpleeg zeer regelmatig zijn site voor informatie.
Ik reageer op iedereen zeer positief, ben altijd netjes en correct en zal nooit en te nimmer iemand afkraken. De eerste de beste die me daarop betrapt mag me meteen de site uitzetten.

Maar ik vind je reactie op het feit dat ik zeg dat het geen kwaad kan een colablikje uit de natuur op te ruimen nogal vreemd.

L.Cavalier
Forumlid
Forumlid

Bericht door L.Cavalier » vr nov 01 2013 12:38 pm

Nabewerking is altijd nodig geweest, ik fotografeer altijd in Raw, soms is weinig werk aan ,maar het kan ook een half uur duren eer je tevreden bent.
De stelling dat er vroeger bij het analoge afdrukken en vergroten niets aan nabewerking gedaan werd is zeker onjuist, ik was zelf fotolaborant in één van de grootste fotozaken van Antwerpen,
zelfs in zwart wit was er een onderscheid bij het behandelen van de films en vergrotingen.
Alle amateurfilms werden gezamenlijk ongeacht merk en gevoeligheid samen in een ontwikkelbak gehangen gedurende dezelfde ontwikkeltijd.
De serieuze amateurs en professionele fotograven kregen (mits bijbetaling) een persoonlijke ontwikkeling van hun films, naar merk en type en opdrijven van de gevoeligheid, werden deze zelfs met aangepaste ontwikkelaars behandeld, wat wel tijdrovend was gezien het regelmatig gaan kippen draaien of op en neer bewegen van de spiralen in de ontwikkelaar.
Bij het vergroten werden de gradaties van het papier steeds aangepast, bij het betere werk werd er ook doorgedrukt tegenhouden enz.
Was het resultaat voor mij niet bevredigend dan werden de vergrotingen op nieuw gemaakt.

Later ben ik als zelfstandige fotograaf zelf kleur gaan vergroten en hier is het zo dat er nog veel meer kan gewijzigd en aangepast worden, te vergelijken met de LR nu.
Iedereen weet als je kleurafdrukken van een centrale liet bijmaken dat ze bijna nooit hetzelfde waren als de eerste keer :( !

Zelf had ik voldoende papier voorraad met dezelfde emulsienummer, de stock bewaarde ik in de diepvries, van alle belangrijke opdrachten waren de gegevens van filtering en belichting genoteerd zodat er geen verschil in bijmaken van foto's was, na een bepaald aantal vellen werden de chemicaliën ook geregenereerd om geen verschil te krijgen.

Ik kan dus besluiten dat zowel in analoge als digitale afwerking van het beeld een doelmatige nabewerking nodig is.
Mensen die het verschil niet zien of niet willen zien hebben daar geen boodschap aan, zelf heb ik zo een familielid "als er iets opstaat is het voor mij in orde "kleur, compositie enz. hebben bij sommigen die niet met fotografie bezig zijn geen belang.
Maar niet voor iedereen is fotografie belangrijk . :roll: :roll:

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » vr nov 01 2013 12:53 pm

L.Cavalier schreef: Iedereen weet als je kleurafdrukken van een centrale liet bijmaken dat ze bijna nooit hetzelfde waren als de eerste keer :( !
Dat hoeft tegenwoordig met digitale aanlevering, en een centrale of printshop die gewoon zijn chemie op peil houdt, en dagelijks het materiaal kalibreert, gelukkig geen enkel probleem meer te zijn.
Nabestellingen komen er dan precies hetzelfde uit als enkele maanden ervoor bij de eerste aanlevering.
Helaas zijn er ook centrales en printshops die zelfs die meest basale omstandigheden en werkzaamheden niet onder de knie hebben.
L.Cavalier schreef: Maar niet voor iedereen is fotografie belangrijk . :roll: :roll:
Maar dat komt ook door de vele miljoenen beelden waar we dagelijks mee geconfronteerd worden via TV, internet, social media. Die hoeveelheid degradeert het beeld tot "wegwerp"-beeld. Je kunt er menselijk gezien dan weinig aandacht meer aan schenken. Het belang om een fraai beeld te hebben weegt dan een stuk minder zwaar.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Reest
Clublid
Clublid

Bericht door Reest » vr nov 01 2013 1:11 pm

JaapV schreef:
Ton van de Wiel schreef:Ik sluit me helemaal aan bij Rinus!
Ik niet zo erg: vind vooral die "smileys" onoprecht bij dat over de band gespeelde verwijt aan Hans.
Al dat vrome moralisme hoort hier n.m.m. nog véél minder thuis dan de tot taboe verklaarde aanmerkingen op taalfouten.

Cursus begrijpend lezen moet je nog volgen JaapV :idea: :?:

En als je een opmerking over hoe iemand zich zou moeten gedragen in de natuur 'vroom moralisme' noemt......... dan hoop ik dat er nog vele vrome moralisten bij komen, die wél zelf een handje uitsteken om onze natuur netjes te houden of te krijgen.

Rinus
Nikon | Gitzo en iets wat schommelt

Peter
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Peter » vr nov 01 2013 1:18 pm

heren,

mag ik u vriendelijk verzoeken een 'staakt-het-vuren' in te nemen.
Dank u.
.

ATOR
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ATOR » vr nov 01 2013 1:19 pm

Léon schreef:Maar dat komt ook door de vele miljoenen beelden waar we dagelijks mee geconfronteerd worden via TV, internet, social media. Die hoeveelheid degradeert het beeld tot "wegwerp"-beeld. Je kunt er menselijk gezien dan weinig aandacht meer aan schenken. Het belang om een fraai beeld te hebben weegt dan een stuk minder zwaar.
Aan de andere kant is het daarom juist belangrijk om een fraai beeld te maken als je wél iemands aandacht vast wilt houden. Daarbij is nabewerking, zelfs van een perfect genomen foto, een goed stuk gereedschap.

Verder is voor mij nabewerking niet alleen nuttig maar vooral leuk om een creatieve draai aan de vastgelegde werkelijkheid te geven.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”