Nabewerking is altijd nodig geweest, ik fotografeer altijd in Raw, soms is weinig werk aan ,maar het kan ook een half uur duren eer je tevreden bent.
De stelling dat er vroeger bij het analoge afdrukken en vergroten niets aan nabewerking gedaan werd is zeker onjuist, ik was zelf fotolaborant in één van de grootste fotozaken van Antwerpen,
zelfs in zwart wit was er een onderscheid bij het behandelen van de films en vergrotingen.
Alle amateurfilms werden gezamenlijk ongeacht merk en gevoeligheid samen in een ontwikkelbak gehangen gedurende dezelfde ontwikkeltijd.
De serieuze amateurs en professionele fotograven kregen (mits bijbetaling) een persoonlijke ontwikkeling van hun films, naar merk en type en opdrijven van de gevoeligheid, werden deze zelfs met aangepaste ontwikkelaars behandeld, wat wel tijdrovend was gezien het regelmatig gaan kippen draaien of op en neer bewegen van de spiralen in de ontwikkelaar.
Bij het vergroten werden de gradaties van het papier steeds aangepast, bij het betere werk werd er ook doorgedrukt tegenhouden enz.
Was het resultaat voor mij niet bevredigend dan werden de vergrotingen op nieuw gemaakt.
Later ben ik als zelfstandige fotograaf zelf kleur gaan vergroten en hier is het zo dat er nog veel meer kan gewijzigd en aangepast worden, te vergelijken met de LR nu.
Iedereen weet als je kleurafdrukken van een centrale liet bijmaken dat ze bijna nooit hetzelfde waren als de eerste keer

!
Zelf had ik voldoende papier voorraad met dezelfde emulsienummer, de stock bewaarde ik in de diepvries, van alle belangrijke opdrachten waren de gegevens van filtering en belichting genoteerd zodat er geen verschil in bijmaken van foto's was, na een bepaald aantal vellen werden de chemicaliën ook geregenereerd om geen verschil te krijgen.
Ik kan dus besluiten dat zowel in analoge als digitale afwerking van het beeld een doelmatige nabewerking nodig is.
Mensen die het verschil niet zien of niet willen zien hebben daar geen boodschap aan, zelf heb ik zo een familielid "als er iets opstaat is het voor mij in orde "kleur, compositie enz. hebben bij sommigen die niet met fotografie bezig zijn geen belang.
Maar niet voor iedereen is fotografie belangrijk .