Jaap_van_Ekris schreef:ben42 schreef:Skippy schreef:Er zijn evidente voordelen aan een reflex, echter spreken die voordelen een grote groep m.n. jonge mensen niet aan. Het boeit ze niet voldoende om aanschaf te overwegen.
Volgens mij
waren de voordelen van een reflex evident, grotere sensor, meer kwaliteit. Echter die voordelen beginnen als sneeuw voor de zon weg te smelten. Als dezelfde sensor in een kleinere camera wordt gemonteerd heeft een DSLR nu al nauwelijks meer voordelen. En deze zullen de komende jaren volgens mij ook nog verdwijnen. Behalve de grote sensor zie ik eigenlijk geen evidente voordelen aan een reflex. Of mis ik wat.
Wat zijn dan die evidente voordelen aan een reflex?
Op dit moment heeft de Lumia 1020 met zijn 41MP sensor een hogere resolutie dan de D800, met krankzinnige resultaten, dus ook het argument van de grotere sensor lijkt al achterhaald te zijn.
Aan het eind van de rit zal het evidente voordeel de optische kwaliteit van de lenzen zijn, en heel misschien de mogelijkheid tot een grote telelens te kunnen gebruiken. Dit laatste is al dubieus omdat sommige spelers (geloof Samsung) al een 10x optische zoom in hun telefoons inbouwen. Als dat gecombineerd wordt met de kwaliteit van de Carl Zeiss objectieven en een 41MP sensor, dan ligt een groot deel van de huidige DSLR's binnenkort weg te roesten. Zeker als de software die foutcorrectie kan doen steeds beter wordt, en kwalitatief hoogwaardige lenzen minder belangrijk worden in het uiteindelijke beeld.
Wat is dan nog het enige echte voordeel? Ik denk scherpte-diepte. Dat is het enige wat je niet makkelijk in een telefoon kunt duwen zonder extreme compromissen. Aan de andere kant laat ik me plezierig verrassen als Nokia in staat blijkt ook mijn 200-400 4.0 ook in een Lumia te stoppen op 36MP.
Is dat het einde van de fotografie zoals wij hem allemaal kennen? Ik weet het niet. Toen de kleurenfotografie opkwam riep de wereld dat het einde zou zijn van de zwart-wit fotografie. Toch zijn de meest indrukwekkende beelden nog steeds vastgelegd in zwart-wit en werken mensen nu nog steeds in zwart-wit. Ook pinhole fotografie is nooit helemaal uitgestorven. Het wordt misschien iets voor de echte hobbyist en professional, zoals het zwart-wit rolletje vroeger ook was, maar daarom wellicht juist des te interessanter.
Kan zijn dat het allemaal toegankelijker wordt: kinderen leren nu al fotograferen. Misschien willen ze later iets meer dan alleen een snapshot....
Jaap
Men is wat te rooskleurig of te zwartgallig. Grote sensoren zullen altijd de overhand hebben in de kwaliteit en mogelijkheden. Als je op een postzegel de mogelijkheden hebt van een 41mp, wat kun je dan wel niet met een grofweg 410mp 35mm sensor. De 41 megapixel foto wordt trouwens gecombineerd tot een uitvoer van 5mp of 8mp.
Je ziet wel dat fabrikanten van smartphones wegen zoeken om een zo groot mogelijke sensor in een relatief kleine smartphone te stoppen. Als je bijvoorbeeld de Sony Z1 neemt, die heeft een reguliere compact camera sensor met 21 mp. En als ik het mag geloven, dezelfde controle over beeldkwaliteit als bijvoorbeeld een premium compact. Dus via het scherm diafragma, sluitertijd en iso instellen.
De Samsungs, de Nikons (met Android als besturingssysteem) trouwens ook, hebben nog niet dat gebracht wat je zou verwachten.
Zoals met zoveel dingen in de technologische wereld, zie je een samenvoeging van componenten tot een klein compact geheel. Waarna er een moment komt waarbij de liefhebber, de persoon die het ultieme in kwaliteit wil, de tegengestelde richting in zal gaan en weer een losse camera zal willen. Net zoals bij de audiofiel, iemand die geen stereo versterker heeft, maar twee losse monoversterkers, in een voor- en een eindversterkers uitvoering. Die een losse platenspeler heeft waarbij de voet volledig in rubber is gegoten met een betonnen ondergrond, om alle vibraties van buiten af uit te bannen.
Persoonlijk denk ik dat de spiegel wel zal verdwijnen maar de DSL niet.
Jongeren leren helemaal niet fotograferen, tenminste de meeste niet, die doen niet anders dan wat zij hun ouders zien doen, snapshotje maken.