Tussenringen met contacten heb ik ook. van Kenko. Die kwamen er na de omkeerring.
Een van de eerste problemen er mee was idd het doorzakken door de speling die er is en het verlies van het elektrisch contact daardoor.
Dat is werkelijk een drama. Dan mis je net je shot en het is al zo lastig om met een beetje vergrotingsmaatstaf precies op het insectenoog scherp te stellen.
Ik heb de Kenko set in de kast liggen. Gebruik het eigenlijk niet meer.
Hierna een 2e hands micro Nikkor 105mm f4 AI gekocht. Dat ging al veel beter maar nog niet genoeg vergrotingsfactor.
Door een mazzeltje een mooie set van Nikon tussenringen gescoord en die gebruik ik nog steeds.
Alles handmatig maar wat een platen maak je er mee. Ik kan stapelen tot ik 20 cm aan tussenring heb en er dan nog een objectief op plaatsen. Dat zit dan nog steeds stabiel. Het buigt niet door. Helemaal geen enkel probleem.
Ik heb ook een balg maar die is buiten te kwetsbaar.
Als je tussenringen wilt gebruiken met AF is het idd te doen maar inderdaad niet meer dan 1 ring tegelijkertijd gebruiken. Dan zijn ze prima te gebruiken. Met een 70-200 zakt het met 1 ring ook al door en Kenko is niet bepaald een slechte.
Met een 50mm 1.8G is er geen probleem. Een ander nadeel van het wiebelen is je focusplain. Het vlak waar de scherpte ligt wordt er door beïnvloed. Het werkt dan als een soort van tilt objectief. Focus in het midden maar boven en onder onscherpte. Tel daarbij de zeer kleine DOF bij macro dan is dat erg onwenselijk.
Die speling zit em in de bajonetaansluitingen. Vermoedelijk hebben ze niet de exacte maten gebruikt om hebben de machines waarmee ze worden gemaakt een grotere tolerantie.hebben.
Hoe schiet ik met macro?
Manueel. Camera op manueel, flitser op ITTL, focus manueel door voorwaarts en achterwaarts te bewegen met de gehele setup.
Dan heb je geen automatische tussenringen nodig. Dan kun je het simpeler en goedkoper houden en stabieler. Naar mijn mening is dat de weg, zeker als je extremer gaat.
Wil je toch AF dan hoogstens 1 ring gebruiken en een niet te zwaar objectief. Dat beperkt dan wel je vergrotingsmogelijkheden.
Wil je macro goedkoop doen ga dan voor manuele tussenringen en een El Nikkor 50mm f2.8 vergroter objectief.
Zo;n objectief kost max 50 euro op MP. Dan kun je niet eens focussen met je camera of objectief. Er zit geen focus ring op.
Je camera bewegen is dan de manier om te focussen. Het veranderen van de vergrotingsfactor doe je door meer of minder tussenringen te gebruiken. Dat is de goedkoopste manier om een uitstekende macro te maken met een behoorlijke vergrotingsfactor.
Mijn 2 cent.