closeup/macro tussenringen

Discussies over macro/micro objectieven
Plaats reactie
Riny

closeup/macro tussenringen

Bericht door Riny » zo nov 03 2013 3:11 pm

Vraag; Zouden deze ringen iets kunnen zijn, cq. bruikbaar voor een van mijn lenzen? (zie onderschrift).
Heb de gedachten om ze voor de Nikon AF Nikkor 50mm 1:1.8 te gebruiken.
Vind ze er wel stevig uitzien ook i.v.b. de metalen "koppelringen" (als ik het goed uitdruk).
Merk: Meike Delta Extension Tube set - Nikon

Ik wacht even met aanschaffen tot de MEESTERS op dit forum hun mening gegeven hebben :wink2:

Afbeelding

Gobert
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: closeup/macro tussenringen

Bericht door Gobert » zo nov 03 2013 4:03 pm

Ik heb Kenko en die werken goed. AF blijft het doen en de electronische data wordt doorgegeven.

Aangezien er geen optische elementen in een tussenring zit, is dat aspect irrelevant.

Kenko produceert ook voor andere huizen. Wellicht ook wel voor Meike, wat gewoon een merk is van een Chinees handelshuis.
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale

a vgastel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door a vgastel » zo nov 03 2013 4:05 pm

Nu meesters is een groot woord hobbyisten die het zelfde uit gezocht hebben en er zich verder in verdiept hebben zijn er genoeg. :wink2:

Lees dit topic maar eens http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 19&t=51800" onclick="window.open(this.href);return false;

info.
http://www.schoffie.eu/download/schoffi ... nieken.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.moorfotografie.nl/macro-met-tussenringen/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.moorfotografie.nl/kokerjuffe ... senringen/" onclick="window.open(this.href);return false;

408 resultaten aan de zoekterm: macro
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 5&start=45" onclick="window.open(this.href);return false;
zie dat gobert ook gereageerd heeft. :wink2:
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » zo nov 03 2013 4:19 pm

De ringen bevatten zowel CPU-contacten als zo te zien ook een AF-spindeltje in elke ring. Dan is het zowel compatibel met AF-S lenzen met een AF-motortje in de lens zelf, alsook voor oudere AF-lenzen.

Toch hebben die automatische tussenringen ook hun nadelen waar maar weinig gebruikers aan denken. Door de mechanische doorgifte van het openen en sluiten van het diafragma met een diafragmaheveltje, en dat ook nog met meerdere ringen bij elke ring zo'n heveltje, geeft dat op elkaar geplaatst een behoorlijke massa die in beweging wordt gebracht. Dat veroorzaakt extra trilling / vibratie, die in opnamen terug kan komen.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Gobert
Clublid
Clublid

Bericht door Gobert » zo nov 03 2013 4:29 pm

Ik zet er ook geen drie op elkaar.
Eroe Nazionale

a vgastel
Forumlid
Forumlid

Bericht door a vgastel » zo nov 03 2013 4:51 pm

Maar het kan wel

http://thephotogadget.com/category/prod ... acro-tubes" onclick="window.open(this.href);return false;
13+21+31mm
13+31mm
13+21mm
mvgr bert

Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo nov 03 2013 6:39 pm

En er zijn ook mensen die dat doen om aan de nodige vergrotingsmaatstaf te komen.

Gobert
Clublid
Clublid

Bericht door Gobert » zo nov 03 2013 7:01 pm

Het gaat zo wiebelen
Eroe Nazionale

a vgastel
Forumlid
Forumlid

Bericht door a vgastel » zo nov 03 2013 7:18 pm

Klopt en als het gaat wiebelen verlies je je kontakt.
mvgr bert

Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D

oud0001

Bericht door oud0001 » zo nov 03 2013 8:32 pm

Tussenringen met contacten heb ik ook. van Kenko. Die kwamen er na de omkeerring.
Een van de eerste problemen er mee was idd het doorzakken door de speling die er is en het verlies van het elektrisch contact daardoor.
Dat is werkelijk een drama. Dan mis je net je shot en het is al zo lastig om met een beetje vergrotingsmaatstaf precies op het insectenoog scherp te stellen.

Ik heb de Kenko set in de kast liggen. Gebruik het eigenlijk niet meer.
Hierna een 2e hands micro Nikkor 105mm f4 AI gekocht. Dat ging al veel beter maar nog niet genoeg vergrotingsfactor.
Door een mazzeltje een mooie set van Nikon tussenringen gescoord en die gebruik ik nog steeds.
Alles handmatig maar wat een platen maak je er mee. Ik kan stapelen tot ik 20 cm aan tussenring heb en er dan nog een objectief op plaatsen. Dat zit dan nog steeds stabiel. Het buigt niet door. Helemaal geen enkel probleem.
Ik heb ook een balg maar die is buiten te kwetsbaar.

Als je tussenringen wilt gebruiken met AF is het idd te doen maar inderdaad niet meer dan 1 ring tegelijkertijd gebruiken. Dan zijn ze prima te gebruiken. Met een 70-200 zakt het met 1 ring ook al door en Kenko is niet bepaald een slechte.
Met een 50mm 1.8G is er geen probleem. Een ander nadeel van het wiebelen is je focusplain. Het vlak waar de scherpte ligt wordt er door beïnvloed. Het werkt dan als een soort van tilt objectief. Focus in het midden maar boven en onder onscherpte. Tel daarbij de zeer kleine DOF bij macro dan is dat erg onwenselijk.
Die speling zit em in de bajonetaansluitingen. Vermoedelijk hebben ze niet de exacte maten gebruikt om hebben de machines waarmee ze worden gemaakt een grotere tolerantie.hebben.

Hoe schiet ik met macro?
Manueel. Camera op manueel, flitser op ITTL, focus manueel door voorwaarts en achterwaarts te bewegen met de gehele setup.
Dan heb je geen automatische tussenringen nodig. Dan kun je het simpeler en goedkoper houden en stabieler. Naar mijn mening is dat de weg, zeker als je extremer gaat.

Wil je toch AF dan hoogstens 1 ring gebruiken en een niet te zwaar objectief. Dat beperkt dan wel je vergrotingsmogelijkheden.

Wil je macro goedkoop doen ga dan voor manuele tussenringen en een El Nikkor 50mm f2.8 vergroter objectief.
Zo;n objectief kost max 50 euro op MP. Dan kun je niet eens focussen met je camera of objectief. Er zit geen focus ring op.
Je camera bewegen is dan de manier om te focussen. Het veranderen van de vergrotingsfactor doe je door meer of minder tussenringen te gebruiken. Dat is de goedkoopste manier om een uitstekende macro te maken met een behoorlijke vergrotingsfactor. :wink:

Mijn 2 cent.

Lacsap
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Lacsap » do nov 14 2013 4:39 pm

Als ik een omkeerring wil gebruiken dan moet ik een objectief hebben die een diafragma ring of niet?
Moet het een objectief zijn met een vast brandpunt of kan het ook met een zoom objectief?
Groetjes Pascal

oud0001

Bericht door oud0001 » do nov 14 2013 5:17 pm

Ik zou dit even lezen: http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... 3320,d.d2k

Alle antwoorden op je vragen staan er in. :wink:

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do nov 14 2013 5:18 pm

Lacsap schreef:Als ik een omkeerring wil gebruiken dan moet ik een objectief hebben die een diafragma ring of niet?
Met diafragmaring op het objectief zelf.
Lacsap schreef: Moet het een objectief zijn met een vast brandpunt of kan het ook met een zoom objectief?
Er zijn op zichzelf relatief weinig objectieven met vaste brandpunt die een 52mm inschroef filtervatting hebben. (De maat van de standaard omkeerring aan de inschroefzijde). Of je komt aan oude manuele AIS-lensjes.

Zoomlenzen met die maatvoering vind je tegenwoordig al helemaal weinig. Welke zou je willen gebruiken?
Verder zou ik het gewicht van een zoomlens niet aan de relatief kwetsbare beweegbare "losse" voorkant willen hangen. Daar zijn zoomlenzen niet echt op gebouwd. Een omkeerring heeft bovendien weinig effect op langere brandpunten.

Gebruik het beste een vast brandpunt van 50mm of korter (35mm, 28mm, 24mm, 20mm) voor gebruik met een omkeerring.
Een (oud) Nikkor 20mm objectief heeft aan de voorkant mogelijk een 62mm inschroef. Daar is dan nog een verloop van 52 naar 62mm voor nodig.

Plaats reactie

Terug naar “Macro/micro objectieven”