Nikon Df

Discussies over de Df.
JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Re: Nikon Df

Bericht door JaapV » wo nov 06 2013 2:16 pm

yzf1kr schreef:Ik zie ze alweer lopen, die oudjes met hun leesbrillen.
Minuten turen, en hun camera alle kanten uit kantelen omdat ze niet precies kunnen zien hoe ze het knopje hebben staan: "omdat er van die kleine priegel lettertjes op staan." :wink:
Persoonlijk (70 jr) vind ik dit een minder geslaagd schetsje :roll:
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

PanzerFaustNL
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door PanzerFaustNL » wo nov 06 2013 2:43 pm

De camera is een statement. Het is een verzameling van al het beste wat Nikon ooit gemaakt heeft aan analoge en digitale technieken. Ze hopen er veel van te verkopen, maar het hoeft niet.
Nikon Nikkormat + glas, D7100, D300, D3100, F90X, F80, F65

favoriete combinatie D7100 + 35mm f/1.8

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » wo nov 06 2013 2:57 pm

@PanzerFaustNL:
Ik denk dat je hier de spijker op z'n kop slaat! Alleen al het uitbrengen van deze camera is eersteklas merkreclame.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

Avado
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Avado » wo nov 06 2013 3:01 pm

PanzerFaustNL schreef:De camera is een statement. Het is een verzameling van al het beste wat Nikon ooit gemaakt heeft aan analoge en digitale technieken. Ze hopen er veel van te verkopen, maar het hoeft niet.
Hier geloof ik dus helemaal niets van. Er is niet één weldenkend commercieel bedrijf die een product voor de fun (zonder winstdoelstellingen) op de markt zet.

heb je wel enig idee wat het Nikon kost aan marketing, reclame, PR, ontwikkeling etc. etc.?

Deze camera is op de markt gezet omdat Nikon denkt dat hier een markt voor is die groot genoeg is om winst te maken.
Groet, Andre

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » wo nov 06 2013 3:07 pm

En gezien de over het algemeen enthousiaste reacties van prof's die 'm al gebruikt hebben, zal dat ook best lukken...
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Avado
Clublid
Clublid

Bericht door Avado » wo nov 06 2013 3:18 pm

Dat denk ik ook Cees. Ik voldoe wel aan de doelgroep en kan wel zeggen dat mijn vingers jeuken.
Groet, Andre

jfbat
Forumlid
Forumlid

Bericht door jfbat » wo nov 06 2013 3:34 pm

Avado schreef:
PanzerFaustNL schreef:De camera is een statement. Het is een verzameling van al het beste wat Nikon ooit gemaakt heeft aan analoge en digitale technieken. Ze hopen er veel van te verkopen, maar het hoeft niet.
Hier geloof ik dus helemaal niets van. Er is niet één weldenkend commercieel bedrijf die een product voor de fun (zonder winstdoelstellingen) op de markt zet.

heb je wel enig idee wat het Nikon kost aan marketing, reclame, PR, ontwikkeling etc. etc.?

Deze camera is op de markt gezet omdat Nikon denkt dat hier een markt voor is die groot genoeg is om winst te maken.
Ach, Maybach is ook bepaald geen winsttopper geweest en vooral ook een kwestie geweest van "we kúnnen het" van de kant van Mercedes-Benz. En zo zijn er wel meer merken die iets op de markt brengen waarvan ze vantevoren echt niet weten of het winstgevend wordt (zou mooi meegenomen zijn), maar vooral als statement.

Er zijn ook merken die alleen maar dingen op de markt brengen omdat het kan, zonder te weten of het ook aanslaat (Spijker). Dat is wel erg dom en onverstandig, tenzij er op de achtergrond andere motieven meespelen.
Niet omdat het moet • Maar omdat het kan
D7100 [Si 35 f1.4 A • Ni 85 f1.8G • Ta 17-50 f2.8 • To 11-16 f2.8] • OM-D E-M10 [Pa 20 f1.7 • M.Z 14-42 f3.5-5.6 • Sa 7,5 f/3.5 fisheye]

philippe
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door philippe » wo nov 06 2013 3:52 pm

Marten schreef:
philippe schreef:Omdat, naar mijn zeer persoonlijke mening, de D800 en de D610 lelijk zijn, ...
... evenals de D3, de D4, en ga zo maar door.
Hoewel vormgeving belangrijk is gaat het natuurlijk wel in de eerste plaats om functionaliteit en kwaliteit.
Dat moet allemaal nog worden bewezen met de de Df. (DF?)
Ja, de kwaliteit, maar daar hoeven we toch bij Nikon niet aan te twijfelen, of wel soms? :P
Zeg nu zelf, die D4 sensor is toch geen klein bier, en als dan nog ook diezelfde processor erachter zit, is er geen reden tot klagen zeker?

Daarbij, werken met een mooi werktuig is altijd plezanter, en als men daardoor een beetje meer goesting krijgt, dan heeft dat toch wel invloed op de kwaliteit van het werk, al is het maar een heel klein ietsepietsie beetje... :D

Maar ik geef ruiterlijk toe dat ik deze camera niet zal kopen, het is me allemaal iets teveel!
En de bestaande FX Nikon's zijn zonder meer goed, maar juist, door het concept hebben ze allemaal wel 'iets anders' dan de Df.
De Df is is gewoon een andere camera van Nikon, en wie hem wil en kan hebben moet zichzelf niet tegenhouden, daar heef een NIET Df'er toch geen last van? :wink:
En als de Df Nikon's kas kan spekken, maakt dat mogelijkheden vrij voor de nodige R&D! :mryellow:
The show must go on!

flitslicht

Bericht door flitslicht » wo nov 06 2013 4:07 pm

Op zich lijkt dit me wel een prima camera. Ik heb mijn oude FM nog steeds en daar kon ik prima mee werken. Ook het feit dat je sluitertijd nu gefixeerd is ivm studio fotografie is een pré, al zit je dan nog met het afplakken van het wieltje voor het diafragma bij gebruik van G lenzen.

Wat ik minder vind is dat het een feitelijk een D610 is in retro verpakking die zo'n €600 duurder is dan de D800. Dan heb je met de laatste toch meer 'pro' functies, meer pixels, meer en beter gespreide AF punten en twee geheugenslots wat toch wel prettig is als verzekering tegen kaart corruptie.

Mocht ik nog een keer de loterij winnen dan ga ik er voor de nostalgie eentje halen, qua werk zou ik liever een DX D400 hebben met een goede 24MP sensor en 51 AF punten die leker dicht bij de rand zitten.

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » wo nov 06 2013 4:07 pm

Avado schreef:Dat denk ik ook Cees. Ik voldoe wel aan de doelgroep en kan wel zeggen dat mijn vingers jeuken.

De jouwe ook al? Gelukkig zit er op dit moment genoeg anti-jeuk in mijn portemonnee..........
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Avado
Clublid
Clublid

Bericht door Avado » wo nov 06 2013 5:04 pm

Ha, ha, bij mij gelukkig ook nog maar de prijs zal ongetwijfeld zakken in de toekomst en tegen die tijd heb ik de anti-jeuk poeder wel uit mijn portemonnee verwijderd :D
Groet, Andre

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo nov 06 2013 5:13 pm

Marten schreef:Het meest logisch lijkt mij om weer de Nikon indeling aan te houden.
Daar staat de Df (DF) bij "professional"
http://www.nikon.nl/nl_NL/products/cate ... _SLR.page?
(tabblad "type")
Probleem is dat we professioneel hier hebben gescheiden,,,
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Buckwheat
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door Buckwheat » wo nov 06 2013 5:20 pm

Leuk toestel van de buiten catogorie, en neergezet als een stijl icoon. maar we leven nu gewoon in 2013 dus het ziet er niet uit, concept is gewoon afgekeken van Olympus en Fuji Tevens is het voornamelijk opgebouwd uit de D600 en zelfs meer uitgekleed.

Kan iemand mij uitleggen waarom dit iemand met passie voor fotografie de DF bij voorkeur zou kiezen? of heb ik last van een generatie kloof...?
Nikon D610 | 50mm 1.4D | 85mm 1.8G | AF-S 24-85 f/3.5-4.5 VR | AF-S 18-35 f/3.5-4.5G ED | SB700 Speedlight.

PanzerFaustNL
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door PanzerFaustNL » wo nov 06 2013 5:28 pm

Buckwheat schreef:Leuk toestel van de buiten catogorie, en neergezet als een stijl icoon. maar we leven nu gewoon in 2013 dus het ziet er niet uit, concept is gewoon afgekeken van Olympus en Fuji Tevens is het voornamelijk opgebouwd uit de D600 en zelfs meer uitgekleed.

Kan iemand mij uitleggen waarom dit iemand met passie voor fotografie de DF bij voorkeur zou kiezen? of heb ik last van een generatie kloof...?
Hij lijkt er wel op
Afbeelding
Nikon Nikkormat + glas, D7100, D300, D3100, F90X, F80, F65

favoriete combinatie D7100 + 35mm f/1.8

Reest
Clublid
Clublid

Bericht door Reest » wo nov 06 2013 5:41 pm

Geef mij dan maar mijn oude Olympus Trip 35 terug :lol:

(heeft iemand hem toevallig gevonden in een Schotse taxi in 1984 in/rond Glasgow?)

Rinus
Nikon | Gitzo en iets wat schommelt

Plaats reactie

Terug naar “Df”