Op de D7100 zou ik wel een Sigma 18-35mm F1.8 DC HSM A willen hebben, maar daar is bovenstaande volgens mij niet op van toepassing (waarbij ik het hoge gewicht het vervelendste vind)Patrick schreef:...Oh ja. DX objectieven zijn meestal niet alleen goedkoper, ze zijn ook compacter en lichter...
Waarom een D610?
-
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Waarom een D610?
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Jawel hoor. Het is F1.8 (!) Zoom. Hoe groot zou zo'n ding zijn voor FX? Een mooi objectief trouwens. Ik heb hem onlangs even vastgehouden en het is echt een mooi gebouwd ding en optisch ook uitstekend.
Dat is trouwens wel een heel aardig voorbeeld. Het bereik omgerekend naar FX, simpele versie, is 27-52mm op een Nikon DX camera. Als je deze vergelijkt met een 24-70 f2.8 op FX is het bereik iets minder maar is het verschil in scherptediepte tussen beide vol open vrijwel nul. Maar je hebt natuurlijk wel het voordeel van die F1.8, dus kan met een kortere sluitertijd toe. Of je hoeft je ISO minder op te voeren en zo maak je een eventueel iets mindere hoge ISO mogelijkheid tov FX weer goed.
Dat is trouwens wel een heel aardig voorbeeld. Het bereik omgerekend naar FX, simpele versie, is 27-52mm op een Nikon DX camera. Als je deze vergelijkt met een 24-70 f2.8 op FX is het bereik iets minder maar is het verschil in scherptediepte tussen beide vol open vrijwel nul. Maar je hebt natuurlijk wel het voordeel van die F1.8, dus kan met een kortere sluitertijd toe. Of je hoeft je ISO minder op te voeren en zo maak je een eventueel iets mindere hoge ISO mogelijkheid tov FX weer goed.
-
- Clublid
- Contacteer:
Tamron 24-70mm F/2.8 SP VC Di USD is 825 gram. Dat scheelt slechts 15 gram Patrick.Patrick schreef:Jawel hoor. Het is F1.8 (!) Zoom. Hoe groot zou zo'n ding zijn voor FX?
En de Sigma AF 24-70mm f/2.8 IF EX DG HSM is zelfs 20 gram lichter dan de Sigma 18-35mm F1.8 DC HSM A.
- plincky
- Forumlid
- Contacteer:
ja maar die zijn niet f1.8
Dat bedoeld patrick....wat zouden die dingen wegen als die f1.8zijn.
-
- Clublid
- Contacteer:
Begrijp ikplincky schreef:ja maar die zijn niet f1.8

De vergelijking kwam niet van mij:
Patrick schreef:...Als je deze vergelijkt met een 24-70 f2.8 op FX....
-
- Clublid
- Contacteer:
Iemand hier iets over te zeggen?Genster schreef: Nog even concreet:
1. Levert de D610 echt merkbare winst (bijv. 1 stop of meer) m.b.t. de hoge iso?
2. Levert het af-systeem van de D7100 (de meer punten) winst op, en zo ja in welke situaties?

- ATOR
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
De D610 levert een extra stop winst op in hoge ISO's vergeleken met de D7100. De vraag is hoe vaak je tekort komt met de ISO prestaties van de D7100.
Het Af systeem van de D7100 is een stuk beter dan die van de D610 en vult meer van het beeld. Volgens mij heeft de D610 dezelfde AF sensor als de D7000 en is de D7100 AF sensor dezelfde als die in de D4 en D800. Dat ga je merken in lastige AF situaties met door het beeld heen bewegende dingen, als je altijd het middelste focuspunt gebruikt dan merk je geen verschil.
Het Af systeem van de D7100 is een stuk beter dan die van de D610 en vult meer van het beeld. Volgens mij heeft de D610 dezelfde AF sensor als de D7000 en is de D7100 AF sensor dezelfde als die in de D4 en D800. Dat ga je merken in lastige AF situaties met door het beeld heen bewegende dingen, als je altijd het middelste focuspunt gebruikt dan merk je geen verschil.
Laatst gewijzigd door ATOR op za dec 07 2013 4:23 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Clublid
- Contacteer:
Bij (bijvoorbeeld) voetballers tijdens de wedstrijd?ATOR schreef:...Dat ga je merken in lastige AF situaties met door het beeld heen bewegende dingen...
- ATOR
- Clublid
- Contacteer:
Dat is een snelle reactie, ik zat mijn vorige post nog wat te wijzigen
Maar voetbalwedstrijden lijken me een goed voorbeeld waar een AF systeem zijn spierballen kan laten zien.

Laatst gewijzigd door ATOR op za dec 07 2013 4:30 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Clublid
- Contacteer:
Dat zou het. als ik nu een camera zou gaan kopen, dus kiezen zijn voor de AF (D7100) of voor de ISO (D610) 

- ReneG
- Clublid
- Contacteer:
Ik heb vandaag toevallig met beide uitgebreid geëxperimenteerd in een winkel, D7100 met 18-105 en D610 met 24-85. Het was vooral mijn doel om de bediening te testen. Ik heb ook even naar de ISO gekeken. Het was natuurlijk geen wetenschappelijke vergelijking, maar ik heb wel een indruk gekregen: Qua vergelijk vond ik de D610 er wat cleaner uitzien op ISO3200 (dat kan dus die stop zijn), maar het verschil vond ik reuze meevallen. Qua indruk (maar dat kon ik dus niet vergelijken, het is een indruk!) vond ik de ISO3200 vergelijkbaar met ongeveer ISO800/ISO1000 op mijn D300s en mijn oude D90 (die waren qua ISO nagenoeg identiek). Dat verraste me echt! Dat betekent dus dat ik zomaar 1-2/3e tot 2 stops win met een D7100 en nog iets meer met een D610. Maar nogmaals, dat is de indruk.Genster schreef:Dank voor alle reacties!
Nog even concreet:
1. Levert de D610 echt merkbare winst (bijv. 1 stop of meer) m.b.t. de hoge iso?
2. Levert het af-systeem van de D7100 (de meer punten) winst op, en zo ja in welke situaties?
V.w.b. vraag 2: Ja in zowat alle (snelle) actiesituaties. En dat weet ik uit ervaring met mijn D300s die een vergelijkbaar AF systeem heeft.
Verder vond ik de D7100 verdomd degelijk overkomen, veel dichter bij mijn D300s dan bij de D90. Ook heb ik Nikon gemaild en je mag een 70-200 er gewoon aan laten hangen zonder ondersteuning, net als een D300s.
Maar ik heb vooral de bediening eens goed bekeken en hoewel ik de ISO knop onhandig vind (heb hem liever apart) en de AF/veldschakelaar ook wel iets beter kan (zoals op de D300s) valt de verandering in bediening wel mee. Buffer is ook nog wel te doen als je niet op 14 bits werkt (en ik werk meestal op 5FPS, en mijn timing is dusdanig dat 5-6 foto's meestal wel genoeg zijn, dus dat scheel ook wel iets). En de zoominstelling voor de center knop is er ook, net als 5-staps bracketing. Die was ool nog tot 3 stops instelbaar dus daarmee kan ik in 1 serie mijn HDR's doen. Dat wilde ik perse ook. (Volgens mij is die van de D610 maar 3 staps bracketing, dat ben ik vergeten na te kijken). Beide camera's zijn wel wat kleiner dus er moet bij mij wel een grip onder.
Dat, gecomineerd met het feit dat ik FX tele en DX zooms en primes heb, en in het algemeen hooguit 1 stop ISO tekort kom, leidt me tot de conclusie dat de D7100 voor mij in ieder geval de betere kandidaat is. Ik wacht dus nog even af tot de volgende Nikon release en als er dan nog steeds geen D400 is wordt het een D7100. Maar FX gaat het voor mij dus niet worden (ik doe veelal actiefotografie). En ik hoef zo ook geen dure FX zooms te kopen, ik heb de 17-55 nl. al. De 24-70 is wat beter maar als ik er een stop ISO bij heb is dat echt genoeg voor mij. Scheelt ook weer een berg geld (geen nieuwe lenzen en de D7100 is 50% goedkoper dan de D610).
Dat gezegd hebbende, de D300s blijft sowieso voor het zware werk buiten in daglicht. Die camera is net een tank.

Spul waarmee je foto's maakt...
-
- Clublid
- Contacteer:
Dank voor je heldere verhaal René!
-
- Clublid
- Contacteer:
Misschien is het grootste nadeel van dit objectief wel dat het een DX objectief is. Na de D7100 zit je bij een eventuele overstap naar FX weer met een extra DX-objectief...Patrick schreef:...Een mooi objectief trouwens....
-
- Clublid
- Contacteer:
Dat objectief kun je dan nog altijd gebruiken als je de camera in DX modes zou gebruiken.
Ik heb de D7100 met 18-35mm f 1.8 van Sigma en die 2 waren vanaf het begin dikke maatjes !
Wat de D7100 ook heeft is dat die in omstandigheden met weinig licht nog steeds goed focussed. Het lukte mij zelfs met 9 stops Hoya filter op de lens om met autofocus scherp te stellen. Ik schat in ( niet wetenschappelijk bewezen maar mijn inschatting) dat het verschil in iso tussen de D7100 en D610 tussen de 1.5 en 2 stops is.
Ik heb de D7100 met 18-35mm f 1.8 van Sigma en die 2 waren vanaf het begin dikke maatjes !
Wat de D7100 ook heeft is dat die in omstandigheden met weinig licht nog steeds goed focussed. Het lukte mij zelfs met 9 stops Hoya filter op de lens om met autofocus scherp te stellen. Ik schat in ( niet wetenschappelijk bewezen maar mijn inschatting) dat het verschil in iso tussen de D7100 en D610 tussen de 1.5 en 2 stops is.
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Klopt. Daarom is het ook wel belangrijk een keuze te maken hier waarvan je lange(re) tijd geen spijt krijgt.Genster schreef:Misschien is het grootste nadeel van dit objectief wel dat het een DX objectief is. Na de D7100 zit je bij een eventuele overstap naar FX weer met een extra DX-objectief...Patrick schreef:...Een mooi objectief trouwens....
Wat is het trouwens nu echt dat je denkt te kunnen halen uit FX dat je nu niet kan?