80-200mm f/4.5 pre-AI testplaatjes.

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm
Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: 80-200mm f/4.5 pre-AI testplaatjes.

Bericht door Marten » zo dec 15 2013 1:43 pm

CaptainHook schreef:Maakt dat uit dan? Dat heeft functioneel gezien toch geen consequenties? Hooguit cosmetisch?
Nee, kapitein Haak, dat maakt niets uit.
Met mijn conclusie had ik voor ogen om voor het vervolg goed te beschrijven of er sprake is van een ombouwset of niet, aangezien dat zelfs voor de kenners, moeilijk te onderscheiden blijkt.

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » zo dec 15 2013 3:43 pm

[DHZ update]
Vandaag is de opstaande rand zodanig afgevijld dat EN de inkeping nu begint tegenover f/22 (dat zou de juiste waarde moeten zijn voor dit objectief, volgens de diverse tabellen) EN dat de rest v.d. rand verwijderd is, conform de commerciële AI-ombouwkits.
Inmiddels is de zwarte lak aan het drogen...

Enige wat ik dan mis, zijn volgens mij die extra diafragma cijfers graveringen.

Nog een klein cosmetisch puntje: de gebruikte mini-schroefjes (van het vorkje en de diafragma pal bevestiging) hebben allen (zo te zien) een zwart laklaagje gekregen, maar dit (de zwarting) is er wel afgegaan (in het spleetje) door het losschroeven.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » zo dec 15 2013 3:59 pm

Ja, die "mis" je.
Maar er zijn geen camera's meer waar je die tweede rij cijfertjes voor nodig hebt. Ze werden ook maar bij een beperkt aantal camera's in de zoeker ingespiegeld. Bij de F2A en de F2AS bijvoorbeeld, en de FM en naar ik meen de FE. Nikon noemde het ADR, Aperture Direct Readout.
Je "mist" dan ook het opengewerkte vorkje om op de naast het werkdiafragma gelegen cijfertjes wat licht te laten vallen niet echt...
Stel je er niets bij voor: die cijfertjes waren maar zelden goed leesbaar in de zoeker. Alleen als er echt goed licht op viel had/heb je er wat aan.

Leuk klusje, trouwens! Doet me denken aan de tijd dat ik op school een blokje messing volmaakt vlak moest leren vijlen... Ben dan ook maar een andere richting opgegaan...

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » zo dec 15 2013 7:45 pm

Zo, operatie voltooid, patiënt nog steeds gezond. 8)

Nu ziet de bajonet met DHZ AI ring er zo uit:

Afbeelding
Afbeelding

Al met al aardig gelukt dacht ik zo.

Vervolgens een handmatige objectief definitie ingevoerd op de D800E. En ja, :D als je nu de diafragma ring verdraait, 'ziet' de D800E keurig de juiste diafragma waarde!

Denk dat ik 'm binnenkort maar te koop zet, want effectief gebruiken ga ik dit objectief toch niet...

EdvandeZilver
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door EdvandeZilver » zo dec 15 2013 11:15 pm

Complimenten.
Dat ziet er voor een zelf ge-Ai'd (is dat een woord?) objectief zeer gelikt uit! Zelfs het vorkje is er nog netjes van af gekomen.

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » di dec 17 2013 2:12 pm

Beste allemaal, ik heb 'm te koop gezet:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... =5&t=52851" onclick="window.open(this.href);return false;

want ondanks dat het er allemaal heel fraai en nostalgisch uitziet, ga ik 'm toch niet gebruiken. Dan koop ik liever een high-tech gadget. :lol:

Plaats reactie

Terug naar “Telezoom”