24-70 droge focus ring

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm
Willem v D
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: 24-70 droge focus ring

Bericht door Willem v D » vr dec 27 2013 3:10 pm

Nieuwe tas heb ik al, en daar past deze lens in met kap.

Maar een ander vraagje, iemand bekend met camera service limburg?
Deze is een stuk dichter bij voor mij en ik heb al gevraagd of ze de lens konden repareren of sturen zij ook door naar nikon service?

EdvandeZilver
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door EdvandeZilver » vr dec 27 2013 3:18 pm

Marten schreef:Altijd de zonnekap er op houden, ook in de fototas. De zonnekap beschermt de uitschuivende (en kwetsbare) tube.
De zonnekap klikt toch juist op de naar buiten komende lens tubes? Dit veroorzaakt naar mijn idee juist méér frictie doordat je het oppervlak vergroot.
Ik vervoer mijn lenzen in de rugtas met verwijderde zonnekappen en in de kortst mogelijke stand.

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » vr dec 27 2013 3:32 pm

EdvandeZilver schreef:De zonnekap klikt toch juist op de naar buiten komende lens tubes? .
Dan ken je de 24-70 niet.
Nee, de voorste tube beweegt juist binnen de zonnekap en wordt daardoor beschermd.

jantom
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door jantom » vr dec 27 2013 3:55 pm

Mijn ervaring met dit zoomobjectief:

Precies een jaar geleden voor het eerst goed gebruikt (en wel in de tropen) en al snel bleek de zoominstelling niet goed genoeg gesmeerd te zijn.
Dit verschijnsel heb ik nooit eerder met een Nikon objectief gehad. Een enorme teleurstelling.

Op internet is een video te vinden voor diegenen die zelf dat probleem uit de wereld willen helpen (b.v. in het geval er geen garantie meer is). Een link heb ik niet. Zie YouTube. (Bert van Gastel had de link al vermeld).

Ik heb nog steeds garantie en het objectief is (na wat discussie) gesmeerd maar door de reparatie zit ik nu met stof in het objectief en ik wacht nog steeds op een bevredigende oplossing. Wordt vervolgd.

Ik heb wel gemerkt dat dit objectief niet is wat ik er van mocht verwachten ~ het stelt teleur en zeker aan de randen en hoeken. Ik raad aanschaf van dit objectief niet aan.
De afstandsinstelling verloopt bij mijn zoomlens echter goed.

Frankie
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Frankie » vr dec 27 2013 5:18 pm

Dit objectief is behoorlijk gevoelig voor schade, ik heb het al twee keer moeten laten repareren na een klein tikje. (Hierover is in het verleden ook al veel geschreven op dit forum.) Een bevestigde zonnekap vormt daarbij geen garantie tegen schade. Deze maakt het objectief ook langer, dus 'gevoeliger' (grootte, krachtmoment) voor stoten. Bijvoorbeeld bij een (onbewuste) draaibeweging als de camera om je nek / schouder hangt (in mijn geval tegen een paaltje). Het zou me dus niet verbazen als het bij jou ook om tikschade gaat, gezien het feit dat je het probleem pas sinds kort hebt (dus niet langzaam erger werd, zoals bij verdroging). En een reparatie is wat kostbaarder dan een onderhoudsbeurtje, hopelijk valt het mee. Als je voorzichtig bent / geen pech hebt, is dit een top-objectief.

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » vr dec 27 2013 5:50 pm

Alhoewel ik nooit schade heb gehad aan mijn 24-70, lijkt mij dat het langer worden van het objectief door montage van de zonnekap niet de schade veroorzaakt die zo vaak voorkomt. Een langer objectief veroorzaakt meer "moment" (kracht maal arm) op de F vatting, maar naar mijn weten treedt daar de schade niet op. (Van de eveneens lange 70-200 hoor je deze verhalen nooit)
Het is de tube aan de voorzijde die met zoomen beweegt en die makkelijk ontzet kan raken als er geen zonnekap op zit. Daardoor gaat de zoomring zwaar draaien.

Frans
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Frans » vr dec 27 2013 6:06 pm

Willem v D schreef: Maar een ander vraagje, iemand bekend met camera service limburg?
Deze is een stuk dichter bij voor mij en ik heb al gevraagd of ze de lens konden repareren of sturen zij ook door naar nikon service?
Mijn ervaring met Camera Service Limburg is erg positief
Ik heb er jaren geleden wat camera's ( een F90 en een F4 ) laten repareren
en verder wat AIS MF objectieven.( diafragma, schimmel ed. )
En dat is allemaal correct en naar volle tevredenheid gebeurd.
Bij mijn weten sturen ze niets door naar Nikon Service en repareren ze zelf.

groeten Frans

Plaats reactie

Terug naar “Standaardzoom”