Dual dew on Caper spurge (Euphorbia lathyris) by wimmerstefan, on Flickr
Zeg het dus maar ...
Dank je wel voor jouw eerlijke mening Rik! Ik geef toe dat ik wel erg veel bezig was (ben) met scherpte(on)diepte op dit moment maar dat lijk me alleen maar logisch als je een nieuwe lens wilt leren kennen toch?Rik Rollinga schreef:Wat mij betreft te abstract, te weinig scherptediepte.
Scherpteondiepte zou je, mijns inziens, moeten toepassen om iets opzettelijk van de achtergrond los te maken en de foto zo te ordenen, maar hier lijkt het eerder scherpteondiepte alleen maar om de scherpeondiepte (zie dat vaak op dit forum overigens).
Als de dauwdruppel echt zo belangrijk is dat het het enige is dat scherp zou moeten zijn, zou ik er slechts één, en niet twee, op de foto zetten.
Als de bladeren de reden zijn geweest om de foto verticaal te nemen, was het misschien beter geweest om het hele blad scherp erop te zetten.
Daar zie je maar weer hoe iedereen op een ander manier kijkt - voor mij verbindt de scherpteondiepte juist de 2 hoofdonderwerpenRik Rollinga schreef:Mmmmmmjaaaa, zit wel wat in, zo had ik het nog niet gezien. De symmetrie (en het verticale) voegt inderdaad waarde toe aan de foto, maar wat de 2 druppels betreft, loop je misschien, het gevaar dat je 2 hoofdonderwerpen hebt die volledig van elkaar gescheiden op de foto staan, gescheiden juist door de weinige scherptediepte.
Dan kan je oog gaan zwabberen tussen die twee druppels, om uiteindelijk te ontdekken dat ze als twee druppels water op elkaar lijken
(maar laat ik de pret niet bederven, geniet van je nieuwe lens!)