De dubbele dauw.

Plaats reactie
swimmer
Forumlid
Forumlid

De dubbele dauw.

Bericht door swimmer » za dec 28 2013 1:52 pm

Ik ben zo enthousiast van mijn nieuwe lens dat ik het weer eens durf een van mijn foto's aan jullie kritische blik te onderwerpen :mrgreen:

Afbeelding
Dual dew on Caper spurge (Euphorbia lathyris) by wimmerstefan, on Flickr

Zeg het dus maar ...
D7100, 35mm f/1.8 G, 50mm f/1.4 G, 105mm f/2.8 G, 300mm f/4 IF-ED, 70-210mm f/4, Sigma 18-35mm f/1.8, Tokina 16-50mm f/2.8 G
http://www.flickr.com/photos/wimmerstefan/

iefie
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: De dubbele dauw.

Bericht door iefie » za dec 28 2013 2:06 pm

niks mis mee, haartje scherp, lekker abstract.
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.

Rik Rollinga
Forumlid
Forumlid

Bericht door Rik Rollinga » do jan 02 2014 2:38 am

Wat mij betreft te abstract, te weinig scherptediepte.

Scherpteondiepte zou je, mijns inziens, moeten toepassen om iets opzettelijk van de achtergrond los te maken en de foto zo te ordenen, maar hier lijkt het eerder scherpteondiepte alleen maar om de scherpeondiepte (zie dat vaak op dit forum overigens).

Als de dauwdruppel echt zo belangrijk is dat het het enige is dat scherp zou moeten zijn, zou ik er slechts één, en niet twee, op de foto zetten.

Als de bladeren de reden zijn geweest om de foto verticaal te nemen, was het misschien beter geweest om het hele blad scherp erop te zetten.
Als het niet echt hoeft.

Kroontje

Bericht door Kroontje » do jan 02 2014 9:02 am

Kunnen achterhalen welk objectief gebruikt werd, heb ik hem verplaatst ;)

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ReneG » do jan 02 2014 11:04 am

Ik had hem ook wat meer scherptediepte gegeven. Verder wel een mooie plaat.
Spul waarmee je foto's maakt...

swimmer
Forumlid
Forumlid

Bericht door swimmer » vr jan 03 2014 1:06 am

Rik Rollinga schreef:Wat mij betreft te abstract, te weinig scherptediepte.

Scherpteondiepte zou je, mijns inziens, moeten toepassen om iets opzettelijk van de achtergrond los te maken en de foto zo te ordenen, maar hier lijkt het eerder scherpteondiepte alleen maar om de scherpeondiepte (zie dat vaak op dit forum overigens).

Als de dauwdruppel echt zo belangrijk is dat het het enige is dat scherp zou moeten zijn, zou ik er slechts één, en niet twee, op de foto zetten.

Als de bladeren de reden zijn geweest om de foto verticaal te nemen, was het misschien beter geweest om het hele blad scherp erop te zetten.
Dank je wel voor jouw eerlijke mening Rik! Ik geef toe dat ik wel erg veel bezig was (ben) met scherpte(on)diepte op dit moment maar dat lijk me alleen maar logisch als je een nieuwe lens wilt leren kennen toch?

Ik vrees dat ik al de kritiekpunten die je noemt juist de sterke punten van deze foto vind :?
Ik vond het bijzonder om de scherpteondiepte zo ver te krijgen om *twee* druppels op verschillende bladeren te kunnen vangen. En de vraag hoezo ik deze foto verticaal heb genomen beantwoordt zich (voor mij) vanzelf als je ziet om welke plant het hierbij gaat (de kruisbladwolfsmelk) ... ;-) Het sprak me juist aan dat ondanks de scherpteondiepte de vorm & structuur van de plant nog ze sterk is dat het zijn symmetrische character blijft laten zien.

Maar goed zoals gezegd ben ik gewoon heel blij met mijn nieuwe lens en bekijk daardoor wellicht alle geschoten plaatjes door een roze bril ;-)
D7100, 35mm f/1.8 G, 50mm f/1.4 G, 105mm f/2.8 G, 300mm f/4 IF-ED, 70-210mm f/4, Sigma 18-35mm f/1.8, Tokina 16-50mm f/2.8 G

Rik Rollinga
Forumlid
Forumlid

Bericht door Rik Rollinga » za jan 04 2014 2:01 pm

Mmmmmmjaaaa, zit wel wat in, zo had ik het nog niet gezien. De symmetrie (en het verticale) voegt inderdaad waarde toe aan de foto, maar wat de 2 druppels betreft, loop je misschien, het gevaar dat je 2 hoofdonderwerpen hebt die volledig van elkaar gescheiden op de foto staan, gescheiden juist door de weinige scherptediepte.
Dan kan je oog gaan zwabberen tussen die twee druppels, om uiteindelijk te ontdekken dat ze als twee druppels water op elkaar lijken :mryellow:
(maar laat ik de pret niet bederven, geniet van je nieuwe lens!)
Als het niet echt hoeft.

swimmer
Forumlid
Forumlid

Bericht door swimmer » za jan 04 2014 2:36 pm

Rik Rollinga schreef:Mmmmmmjaaaa, zit wel wat in, zo had ik het nog niet gezien. De symmetrie (en het verticale) voegt inderdaad waarde toe aan de foto, maar wat de 2 druppels betreft, loop je misschien, het gevaar dat je 2 hoofdonderwerpen hebt die volledig van elkaar gescheiden op de foto staan, gescheiden juist door de weinige scherptediepte.
Dan kan je oog gaan zwabberen tussen die twee druppels, om uiteindelijk te ontdekken dat ze als twee druppels water op elkaar lijken :mryellow:
(maar laat ik de pret niet bederven, geniet van je nieuwe lens!)
Daar zie je maar weer hoe iedereen op een ander manier kijkt - voor mij verbindt de scherpteondiepte juist de 2 hoofdonderwerpen ;-)
Maar bedankt dat je nogmaals ingaat op mijn argumenten en opnieuw een kijk wilde nemen!

Groet uit Nijmegen
Stefan

Plaats reactie

Terug naar “Macro en close-up”