Ik ga e.e.a. zeker nog wat verder uitproberen.
Was al een beetje bezig in huis adv van je tips... kinderen zijn het flitsen een beetje beu aan het worden en rennen al weg.. (haha, precies wat ik wil.. beweging en dan de foto maken... )
Maar nu krijg ik soms nog al "geest(tige) mensen op de foto.
Dan bedoel ik de achtergrond vertoont nu wel kleur, de voorgrond is i.d.d. scherp, de belichting komt in de richting van wat ik wil, maar er komt achtergrond door de persoon heen....

Nu dit nog zien op te lossen, en dan ben ik er een heel eind in de goed richting....

Dan hieronder nog wat andere flits-foto's die ik het forum niet wil onthouden. Deze heb ik eerder gemaakt met mijn D70s; met als note, dat ik dit natuurlijk ook allemaal weer (veel beter) wil kunnen met mijn D700...
Onderstaande foto's zijn dus gemaakt met mijn oude D70s + metz CT32. (= voorbeeld dat laat zien dat het dus echt moet kunnen, en niet alleen in studio's...)
Tijdens de openingsdans van een trouwerij.

of deze:
Midden in de nacht genomen (00:34u), met de D70s + Metz CT32

en deze waar mijn dochter bruidsmeisje was (bij haar tante); overdag met volle zon schuin van achter. Heb hier full-power moeten in-flitsen.

In ieder geval, tot 5 April!
ALE schreef:Hallo Wilbert,
Uiteraard kun je deze foto's ook maken met een D700 - SB900. Hierbij het recept die puur geldt als een richtlijn omdat ik geen exif gegevens kan vinden in de gepubliceerde foto's en niet exact kan inschatten hoeveel licht er aanwezig is in de schaatshal.
D700:
Sluiterijd: 1/40
Diafragma: f/4.0
ISO: 800
24-70mm op ongeveer 35mm instellen
Maak een testfoto en zie of je de discolampen goed kan zien. Indien dit niet het geval is, verhoog je de ISO waarde met 1 stop. Dat kan je D700 makkelijk aan. Discolicht en omgeving goed te zien... Dan zetten we de SB900 in
SB900:
iTTL
Flits compensatie -1.7
Indien je te weinig licht op je dochter krijgt, draai je de compensatie iets terug. Dit zal je twee tot drie testfoto's kosten en daarna ben je klaar voor het echte werk. En denk niet dat je dochter er niet scherp op komt te staan, dat gebeurt wel. De flitser "bevriest" haar namelijk.
Hope this helps en we zien je nieuwe foto's graag weer hier op het forum.
Suc6,
ALE