Flitsen hoe moet dat ...

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Wmax
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Flitsen hoe moet dat ...

Bericht door Wmax » wo jan 08 2014 10:21 pm

Dank je voor de tips Arthur.

Ik ga e.e.a. zeker nog wat verder uitproberen.
Was al een beetje bezig in huis adv van je tips... kinderen zijn het flitsen een beetje beu aan het worden en rennen al weg.. (haha, precies wat ik wil.. beweging en dan de foto maken... )
Maar nu krijg ik soms nog al "geest(tige) mensen op de foto.
Dan bedoel ik de achtergrond vertoont nu wel kleur, de voorgrond is i.d.d. scherp, de belichting komt in de richting van wat ik wil, maar er komt achtergrond door de persoon heen....
:-(
Nu dit nog zien op te lossen, en dan ben ik er een heel eind in de goed richting.... :-)

Dan hieronder nog wat andere flits-foto's die ik het forum niet wil onthouden. Deze heb ik eerder gemaakt met mijn D70s; met als note, dat ik dit natuurlijk ook allemaal weer (veel beter) wil kunnen met mijn D700...
Onderstaande foto's zijn dus gemaakt met mijn oude D70s + metz CT32. (= voorbeeld dat laat zien dat het dus echt moet kunnen, en niet alleen in studio's...)

Tijdens de openingsdans van een trouwerij.
Afbeelding

of deze:
Midden in de nacht genomen (00:34u), met de D70s + Metz CT32
Afbeelding

en deze waar mijn dochter bruidsmeisje was (bij haar tante); overdag met volle zon schuin van achter. Heb hier full-power moeten in-flitsen.
Afbeelding

In ieder geval, tot 5 April!

ALE schreef:Hallo Wilbert,

Uiteraard kun je deze foto's ook maken met een D700 - SB900. Hierbij het recept die puur geldt als een richtlijn omdat ik geen exif gegevens kan vinden in de gepubliceerde foto's en niet exact kan inschatten hoeveel licht er aanwezig is in de schaatshal.

D700:
Sluiterijd: 1/40
Diafragma: f/4.0
ISO: 800
24-70mm op ongeveer 35mm instellen

Maak een testfoto en zie of je de discolampen goed kan zien. Indien dit niet het geval is, verhoog je de ISO waarde met 1 stop. Dat kan je D700 makkelijk aan. Discolicht en omgeving goed te zien... Dan zetten we de SB900 in

SB900:
iTTL
Flits compensatie -1.7

Indien je te weinig licht op je dochter krijgt, draai je de compensatie iets terug. Dit zal je twee tot drie testfoto's kosten en daarna ben je klaar voor het echte werk. En denk niet dat je dochter er niet scherp op komt te staan, dat gebeurt wel. De flitser "bevriest" haar namelijk.

Hope this helps en we zien je nieuwe foto's graag weer hier op het forum.
Suc6,

ALE
Laatst gewijzigd door Wmax op wo jan 08 2014 10:32 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Wilbert Maximus
Nikon Z6ii & Z9
Nikon lenzenbereik: 14 - 200mm
Godox (pro) flashes

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ALE » wo jan 08 2014 10:31 pm

Wmax schreef:.......Maar nu krijg ik soms nog al "geest(tige) mensen op de foto.
Dan bedoel ik de achtergrond vertoont nu wel kleur, de voorgrond is i.d.d. scherp, de belichting komt in de richting van wat ik wil, maar er komt achtergrond door de persoon heen....
Hallo Wilbert,

Ik denk dat ik weet wat je bedoelt echter wil liever zeker zijn voordat ik onzin ga uitkramen. Zou je misschien een voorbeeld kunnen/willen plaatsen van een foto zoals je hierboven omschrijft. Gelieve de exif info erin laten staan.
Thanks,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

Wmax
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Wmax » wo jan 08 2014 10:36 pm

Ga ik doen...

Zal 'm opnieuw moeten maken; 'm kinderen zijn nl niet heel blij als ik deze (vreemde) foto's van ze zou plaatsen / delen. ;-)
Ze mogen van mij ook geen gekke foto's plaatsten van mensen, dus daar moet ik mezelf ook een beetje als voorbeeld aan houden. Daar letten ze zelf dus ook op... ;-)
Komt eraan... zo spoedig mogelijk.

Gr. Wilbert.

ALE schreef:
Wmax schreef:.......Maar nu krijg ik soms nog al "geest(tige) mensen op de foto.
Hallo Wilbert,

Ik denk dat ik weet wat je bedoelt echter wil liever zeker zijn voordat ik onzin ga uitkramen. Zou je misschien een voorbeeld kunnen/willen plaatsen van een foto zoals je hierboven omschrijft. Gelieve de exif info erin laten staan.
Thanks,

ALE
Wilbert Maximus
Nikon Z6ii & Z9
Godox (pro) flashes

Wmax
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Wmax » wo jan 08 2014 10:43 pm

Arthur,

Foto's hierboven staan op google; Hier kan je de exif info bekijken van de gepubliceerde foto's.

https://plus.google.com/photos/10524256 ... vuY19qysgE

De andere foto's zoals omschreven moet ik even (enigszins netjes) opnieuw maken.

Gr. Wilbert.
Wilbert Maximus
Nikon Z6ii & Z9
Godox (pro) flashes

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ALE » wo jan 08 2014 11:19 pm

Wilbert, je hebt helemaal gelijk. Het zou zeer ongepast zijn indien je hier foto's publiceert van je kinderen waar zij het niet mee eens zijn. Die van mij zouden me bij wijze van spreken lynchen.

Ik weet vrij zeker indien je kinderen zich behoorlijk bewegen de sluitertijd te kort is. S1/40 komt dan niet uit en bevriest het beeld niet. Verhoog die met een stop en pas met gelijke waarde je ISO aan of indien mogelijk, open je diafragma verder. Pas dan wel op met je scherptediepte dat deze nog toereikend is. iTTL op je SB900 kan je hier opbreken, omdat je feitelijk bij iTTL het flitslicht alleen kan beïnvloeden met de flitsintensiteit (tot op zekere hoogte). Maak dan nog eens een paar foto's en beoordeel ze.
Suc6,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

Wmax
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Wmax » za mar 15 2014 11:55 pm

ALE,

Inmiddels heb ik tijdens een gezinsweekeind een fotosessie gemaakt en eens volop met de flits gespeeld.
Diverse instellingen zoals je aangaf.
Dit zijn een paar foto's uit de series.
Ze vielen me beslist niet tegen.
Maar...ik heb het toestel wel constant op ISO 1000- of hoger moeten houden, anders werd het alsnog een witte spot in de foto.

Nu heb ik laatst bij de cursus beeldverwerking van NCN te horen gekregen dat ik bij het flitsen ook kleurenfilters had kunnen/moeten gebruiken.
Bij kunstlicht, oranje gebruiken, buiten groen etc....
Hiermee zou ik verschillende warmte verschillen in lichtbronnen kunnen voorkomen en kan de ISO wel omlaag.
Nu heb kleurenfilters bij mijn Nikon SB-900, maar die heb ik dus nog nooit gebruikt...

Hopelijk ga je over het gebruik daarvan ook wat meer over vertellen op de workshop in April.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

groeten Wilbert.
Wilbert Maximus
Nikon Z6ii & Z9
Godox (pro) flashes

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”