Beeld verandert bij inzoomen in Photoshop

Discussies over fotobewerking en archivering
Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Beeld verandert bij inzoomen in Photoshop

Bericht door Léon Obers » do jan 09 2014 8:52 pm

Landerd schreef: Enable OpenGL Drawing: aangevinkt
Advanced setting: Mode: Basic (omdat ik in de andere 2 settings problemen heb)
Vertical Sync: aangevinkt
Anti-alias Guides and Paths: aangevinkt
Wat CaptainHook eerder al aangaf zit daar kennelijk het probleem met wat ik als blauwe tekst heb gemarkeerd.
Zelf heb ik ook een ATI (AMD) kaart, maar een later model HD 7770
Dat lijkt me echter niet echt het probleem te zijn. Volgens Adobe ondersteunt CS6 (dus nog een versie later) ook de HD 4000 serie:
http://helpx.adobe.com/nl/photoshop/kb/ ... u-faq.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Vandaar dat je beslist Advanced zou moeten kunnen instellen, met alle opties aangevinkt (kan het hier alleen controleren met CS6).
Ondanks geen 30-bit GPU, zelfs dat vinkje kun je actief instellen. Hoewel het waarschijnlijk geen effect heeft.

Welke OS draai je?
De-installeer de driver (met de opties van de Catalyst de-installer-opties).
Maak het systeem nog eens schoon met < CCleaner >, en installeer de laatste AMD Catalyst driver versie 13.9 (Windows 7 - 64x)
Die versie lijkt de laatste update te zijn voor de HD 4000 serie GPU kaarten.
http://support.amd.com/en-us/download/d ... 7%20-%2064" onclick="window.open(this.href);return false;

Voor nieuwere GPU-kaarten is de software inmiddels op versie 13.12 (Windows 7 en 8 / 64x)
http://support.amd.com/en-us/kb-article ... Notes.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
http://support.amd.com/en-us/download/d ... 8%20-%2064" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Léon Obers op do jan 09 2014 9:27 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

MarcvanZuylen
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door MarcvanZuylen » do jan 09 2014 9:24 pm

Leon, de link die je geeft voor de driver laat versie 13.9 zien, je schrijft echter 12.9. Is het een tikfout (en moet ik toch 13.9 hebben) of klopt de link niet?

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do jan 09 2014 9:27 pm

Sorry, mijn fout. Ik bedoel versie 13.9 en voor de latere GPU kaarten versie 13.12
Ik zal het bericht aanpassen.

De driver-versies bij AMD zijn heel gemakkelijk herkenbaar hoe de nummering verloopt.
Het eerste getal "13" verwijst naar het jaar, het tweede getal achter de punt naar de maand.
Dus nieuwere driver versies de komende tijd gaan straks een nummer krijgen van 14.xx

Beta-versies kunnen na de maand nog een extra getal hebben na de Beta omschrijving, afhankelijk welke versie in die maand als Beta.
Dat wordt dan beschreven als bijv. 14.1 Beta 3 voor (straks) de 3e Beta versie in januari 2014

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ReneG » do jan 09 2014 11:57 pm

Ok ik heb e.a. nog even geprobeerd... de opties voor hardware accelleratie waren in een oude CS die ik ooit had wel aanwezig, maar niet in Elements... :frown: Hier heb ik alleen de locatie van de scratch en de hoeveelheid RAM als settings... :evil:
Spul waarmee je foto's maakt...

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » vr jan 10 2014 1:34 am

Misschien biedt Elements helemaal niet de mogelijkheden voor GPU acceleratie? Lightroom ook niet.

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » vr jan 10 2014 8:12 pm

Léon Obers schreef:Misschien biedt Elements helemaal niet de mogelijkheden voor GPU acceleratie? Lightroom ook niet.
Zo te zien niet. Wat het echter wel bied is die slechte rendering bij alles anders dan 100% Erg vervelend. Ik zal binnenkort wel eens kijken of Adobe fatsoenlijke support levert... :)

MarcvanZuylen
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door MarcvanZuylen » di jan 14 2014 3:31 pm

Nou, het 'probleem' in Photoshop is gedeeltelijk weg. Ik kan nu tot aan 6,25% inzoomen zonder die rare artifacten op mijn beeldscherm te krijgen. Ga ik naar 6,25% of minder dan verschijnen ze weer. Ik heb op aanraden van Léon de drivers verwijderd en de drivers vanuit zijn link geïnstalleerd. Léon, bedankt daarvoor.

Off topic: Zoals in de openingspost geschreven kwam dit probleem aan het licht tijdens de herinstallatie van mijn computer (welke ik helemaal "Windows"-schoon had gemaakt). Om alle data van voor de herinstallatie veilig te stellen had ik een WD MyBook van 3TB gekocht,.........en die is dus na 1,5 week dienst overleden. Mijn bedrijfsboekhouding, mijn emails en mijn zakelijke foto's had ik al overgezet naar de schone computer,.....al het andere ben ik kwijt. Schijf is defect en niet meer benaderbaar.......ik weet het, eigen schuld, hele dikke bult, maar zo blijkt maar weer, zelfs na 1,5 week kan zo'n schijf kapot gaan. Enorm balen, want ik ben redelijk strikt in mijn backups (echt waar) maar dit keer hebben ze me verrast. Het erge is nog dat ik niet weet wat ik allemaal kwijt ben omdat ik nog bezig was met het proces om de data weer van die nieuwe schijf over te zetten naar mijn computer (en dan de data op de schijf te laten staan als backup). Ik weet dus niet wat ik allemaal kwijt ben en dat is geen fijn gevoel.

Daarbij in dezelfde week mijn mobiele telefoon zomaar uit het niets ook de geest gegeven (dus Léon, ik heb gisteren je voicemail berichtje pas gehoord dus daar reageer ik nog heel graag op). 2014 is zo lekker begonnen dat ik zelfs huiver om nu ergens foto's te gaan maken (gelukkig werk ik met Nikon-spul :wink: )

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di jan 14 2014 3:55 pm

Landerd schreef:MyBook van 3TB gekocht,.........en die is dus na 1,5 week dienst overleden. Mijn bedrijfsboekhouding, mijn emails en mijn zakelijke foto's had ik al overgezet naar de schone computer,.....al het andere ben ik kwijt. Schijf is defect en niet meer benaderbaar.......
Is die echt hardwarematig stuk of ligt het probleem anders?
3TB is namelijk een grootte die niet standaard met NTFS meer is uit te lezen door beperking van de geheugen-adressering tot maximaal 2,2 Tb.
Daarvoor moet de schijf volgens het GPT-protocol worden ingedeeld.
http://nl.wikipedia.org/wiki/GUID_Partition_Table" onclick="window.open(this.href);return false;
http://en.wikipedia.org/wiki/GUID_Partition_Table" onclick="window.open(this.href);return false;

Het zou best kunnen dat je daarom de schijf niet kunt benaderen. Dat gegevens kwijt zijn hoeft niet perse het geval te zijn.
Ik zou wat meer informatie moeten inwinnen welke recovery software over de limiet van 2,2 Tb heengaat in het terughalen van data volgens een GPT indeling (als het al in die indeling staat ?) en wat de verdere achtergronden zijn bij deze harddisk groottes om er goed gebruik van te kunnen maken.

Welk besturingssysteem gebruik je?

MarcvanZuylen
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door MarcvanZuylen » di jan 14 2014 4:38 pm

Dag Léon,

ik gebruik Windows 7. De situatie is dus als volgt, ik heb er (en dan heb ik het dus over de nieuwe MyBook) heel veel data opgezet (met raw-files and tifs van een D800 gaat dat lekker hard). Dat was allemaal geen probleem. Heb ook data van de MyBook gebruikt om mijn schone schijf in mijn desktop weer te vullen (administratie, software, zakelijke fotos).

Toen ik daarmee bezig was (ben daar meerdere dagen mee bezig geweest, mooi klusje tijdens de feestdagen) kon ik vanaf het ene moment op het andere geen data meer selecteren op de MyBook. Ik zag in mijn Windows Verkenner nog precies wat er op de MyBook stond, maar elke keer als ik een directory wou selecteren gaf hij aan dat hij die directory niet kon vinden. Dus maar een keer mijn computer uit- en weer aangezet. Hij had toen moeite om de MyBook te vinden, maar het lukte toch. Echter weer hetzelfde probleem, wel zichtbaar, niet te selecteren. De dag er op nog maar een keer proberen maar toen was de MyBook niet meer te benaderen. Dat heet, als ik mijn desktop aan heb staan en ik sluit de MyBook er op aan dan krijg ik wel (via het wel bekende USB-geluidje) te horen dat er een nieuw apparaat is aangesloten. Als ik dan kijk bij "Apparaten en printers" staat daar de MyBook gewoon tussen (met een volume van 0). Kijk ik in de Verkenner dan laat hij 'm niet zien. Voor mij houdt het dan op. Het is me wel ooit gelukt om met Recuva voor andere personen 'gewiste' foto's terug te halen, maar als ik de schijf niet kan benaderen houdt het voor mij dus op.

Nu is het zo dat er hier in het dorp iemand woont die de naam heeft nog heel veel meer terug te kunnen halen. Dus heb ik contact gezocht met die man en die is er mee aan de slag gegaan (kan dus niet zeggen wat hij wel/niet heeft gedaan, maar hij had het er over dat het programma 'Test-disk" aangaf dat alle sectoren een error aangaven waardoor hij dus niets kon verplaatsen of kon schrijven (als ik het goed heb begrepen). En in die situatie zit ik nu.

Zoals gezegd, niet slim, want ik zeg ook altijd tegen iedereen dat ze een goede backup moeten maken, maar baal er wel van dat de schijf het maar 1,5 week heeft volgehouden. Als hij nu meteen al bij het begin lastig was te benaderen, of tijdens het vullen van de schijf al foutmeldingen had gegeven, dan was ik wel gestopt met het werken met die schijf. Het ergste is dus dat ik gewoon niet weet wat ik nu allemaal kwijt ben. Voor zover ik nu weet zit er 1 map bij met klantfoto's (opdracht uit begin 2013 welke ik nog wel bij de klant kan opvragen, aangezien ik van al mijn opdrachten mijn foto's bewaar). Er zitten heel veel privefoto's bij, door mijzelf gemaakt en door mijn dochter. Er zit software bij, plugins, templates en nog veel meer. Ook documenten en sheets, en alle backups van mijn websites (beheer zo'n 5 websites) maar die zijn nog allemaal online dus die kan ik nog wel opnieuw downen, en dan ben ik alleen de backups kwijt. Maar ik weet gewoon dat er heel veel bij zat wat ik (ondanks dat ik nu niet weet wat het precies was) ga missen.

P.s wat me nog te binnen schiet, tijdens de problemen gaf hij vaak aan "cyclic redundancy error" en "de schijf moet geformateerd worden" (waar ik op dat moment natuurlijk niet voor heb gekozen). Maar dat waren dus nog meldingen toen hij in de Verkenner nog aangaf dat hij de MyBook wel zag. Dat is dus inmiddels niet meer het geval.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di jan 14 2014 5:11 pm

Landerd schreef: Dus heb ik contact gezocht met die man en die is er mee aan de slag gegaan (kan dus niet zeggen wat hij wel/niet heeft gedaan, maar hij had het er over dat het programma 'Test-disk" aangaf dat alle sectoren een error aangaven waardoor hij dus niets kon verplaatsen of kon schrijven (als ik het goed heb begrepen). En in die situatie zit ik nu.
Proberen erop te schrijven is het laatste wat je met een harddisk moet doen als je de data wilt terughalen. Alleen lezen !!!
Omdat je harddisk kennelijk nog wel via apparaatbeheer (of schijfbeheer) te zien is, lijkt me het om die reden nog geen "desastreus" probleem. Er zijn recovery programma's die ondanks het niet herkenbaar zijn in de verkenner, data alsnog terug kunnen halen. Dat heb ik in het verleden meermalen gehad, en ook van anderen data terug kunnen halen.
Ik gebruik daar altijd "R-Studio" voor: http://www.r-studio.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Het probleem kan dus liggen in die verkeerde indeling voor een schijf van 3Tb?

MarcvanZuylen
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door MarcvanZuylen » di jan 14 2014 5:41 pm

Lees "of kon schrijven' dan als 'of kon verplaatsen'. Dat kon hij (die man) meestal wel, maar bij mijn schijf kon dat niet omdat de analyse-software aangaf dat ELKE sector corrupt was.

Zal de demo-versie van R-Studio eens gebruiken om te kijken of die aangeeft dat hij evt. wel wat terug kan halen. Ben benieuwd of ik in dat programma wel de MyBook kan vinden om aan te geven dat hij daar moet gaan zoeken.

MarcvanZuylen
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door MarcvanZuylen » wo jan 15 2014 1:44 pm

Ik denk dat hij echt stuk is.

Afbeelding

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo jan 15 2014 2:40 pm

Landerd schreef:Ik denk dat hij echt stuk is.
Het lijstje van aantal foutmeldingen kun je niet doorscrollen. Ik zie namelijk rechts geen scroll-bar. Het aantal foutmeldingen lijkt nu dan nog beperkt te zijn. Verder zie ik bovenaan bij die blokjes dat er slechts één hokje is gescand. Dus je zou de test nog verder kunnen uitvoeren over de gehele disk. Dat kan dan wel een behoorlijk tijdje duren (vele uren).
Mogelijk kun je het aantal herhaal-pogingen om een sector proberen te kunnen lezen beperken onder "opties", dat scheelt in tijd.

Als na een aantal probeer-pogingen de sectors nog steeds niet gelezen worden, en je data toch niet meer op een gewone manier tevoorschijn kan halen, zou je alsnog de schijf opnieuw kunnen indelen en formatteren. Echter alleen met een "snelle" formatteermethode. In dat geval wordt alleen de FAT-tabel aangepast.
Met het indelen van de schijf, moet je toch even nalopen hoe je dat doet in welke codering, omdat een 3 TB schijf een andere indeling vergt dan kleine harddisks. Stel dat je de schijf eerder in een andere indeling hebt ingedeeld, moet je die echter aanhouden om de data terug te kunnen krijgen. Ondanks dat het mogelijk de verkeerde indeling was. Pas als de data is veilig gesteld kun je daar andere indelingen voor maken.

De scherm-afdruk is voor mij net te klein om beter de details te kunnen beoordelen. Links bij de indeling van schijven zou je namelijk reeds de indeling moeten kunnen uitlezen wat voor de schijf gebruikt is. Misschien doorscrollen naar onderen ???

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » wo jan 15 2014 3:43 pm

Ik zou eens contact opnemen met een professioneel data-recovery bedrijf. Hoeft geen hoofdprijs te kosten, biedt wel zekerheid. Vaak kun je een offerte aanvragen voor het echte werk begint, dat kost meestal niet zoveel (de kosten van de recovery hangt natuurlijk van de hoeveelheid werk af).

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo jan 15 2014 4:22 pm

Er zijn ook mogelijkheden om de interne "platter" (het daadwerkelijke schijfje) over te bouwen in een ander HD-kastje van hetzelfde type.
Mijn broer heeft dat ooit laten doen. Daarna kon alle data alsnog eraf gehaald worden.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”