Bericht
door MarcvanZuylen » di jan 14 2014 4:38 pm
Dag Léon,
ik gebruik Windows 7. De situatie is dus als volgt, ik heb er (en dan heb ik het dus over de nieuwe MyBook) heel veel data opgezet (met raw-files and tifs van een D800 gaat dat lekker hard). Dat was allemaal geen probleem. Heb ook data van de MyBook gebruikt om mijn schone schijf in mijn desktop weer te vullen (administratie, software, zakelijke fotos).
Toen ik daarmee bezig was (ben daar meerdere dagen mee bezig geweest, mooi klusje tijdens de feestdagen) kon ik vanaf het ene moment op het andere geen data meer selecteren op de MyBook. Ik zag in mijn Windows Verkenner nog precies wat er op de MyBook stond, maar elke keer als ik een directory wou selecteren gaf hij aan dat hij die directory niet kon vinden. Dus maar een keer mijn computer uit- en weer aangezet. Hij had toen moeite om de MyBook te vinden, maar het lukte toch. Echter weer hetzelfde probleem, wel zichtbaar, niet te selecteren. De dag er op nog maar een keer proberen maar toen was de MyBook niet meer te benaderen. Dat heet, als ik mijn desktop aan heb staan en ik sluit de MyBook er op aan dan krijg ik wel (via het wel bekende USB-geluidje) te horen dat er een nieuw apparaat is aangesloten. Als ik dan kijk bij "Apparaten en printers" staat daar de MyBook gewoon tussen (met een volume van 0). Kijk ik in de Verkenner dan laat hij 'm niet zien. Voor mij houdt het dan op. Het is me wel ooit gelukt om met Recuva voor andere personen 'gewiste' foto's terug te halen, maar als ik de schijf niet kan benaderen houdt het voor mij dus op.
Nu is het zo dat er hier in het dorp iemand woont die de naam heeft nog heel veel meer terug te kunnen halen. Dus heb ik contact gezocht met die man en die is er mee aan de slag gegaan (kan dus niet zeggen wat hij wel/niet heeft gedaan, maar hij had het er over dat het programma 'Test-disk" aangaf dat alle sectoren een error aangaven waardoor hij dus niets kon verplaatsen of kon schrijven (als ik het goed heb begrepen). En in die situatie zit ik nu.
Zoals gezegd, niet slim, want ik zeg ook altijd tegen iedereen dat ze een goede backup moeten maken, maar baal er wel van dat de schijf het maar 1,5 week heeft volgehouden. Als hij nu meteen al bij het begin lastig was te benaderen, of tijdens het vullen van de schijf al foutmeldingen had gegeven, dan was ik wel gestopt met het werken met die schijf. Het ergste is dus dat ik gewoon niet weet wat ik nu allemaal kwijt ben. Voor zover ik nu weet zit er 1 map bij met klantfoto's (opdracht uit begin 2013 welke ik nog wel bij de klant kan opvragen, aangezien ik van al mijn opdrachten mijn foto's bewaar). Er zitten heel veel privefoto's bij, door mijzelf gemaakt en door mijn dochter. Er zit software bij, plugins, templates en nog veel meer. Ook documenten en sheets, en alle backups van mijn websites (beheer zo'n 5 websites) maar die zijn nog allemaal online dus die kan ik nog wel opnieuw downen, en dan ben ik alleen de backups kwijt. Maar ik weet gewoon dat er heel veel bij zat wat ik (ondanks dat ik nu niet weet wat het precies was) ga missen.
P.s wat me nog te binnen schiet, tijdens de problemen gaf hij vaak aan "cyclic redundancy error" en "de schijf moet geformateerd worden" (waar ik op dat moment natuurlijk niet voor heb gekozen). Maar dat waren dus nog meldingen toen hij in de Verkenner nog aangaf dat hij de MyBook wel zag. Dat is dus inmiddels niet meer het geval.
Het Latijnse woord voor amateur is amator. De letterlijke betekenis hiervan is liefhebber.