De foto's uit de D200 "lijken" wellicht soft in eerste instantie, maar ze zijn het niet. De info v.w.b. scherpte is ruim aanwezig.
Je moet zowiezo wat moeite doen om de zaak lekker stil te houden. Dus een stabiele hand, statief, snelle sluitertijd. Een foto met bewegingsonscherpte is niet zo makkelijk te redden.
Een "softe" foto uit de D200 is meestal een prima foto. Alleen moet je de werking van het al eerder genoemde anti-alias filter, wat ook dienst doet ter beschermning van de opnamechip, teniet doen. Een lichte USM eroverheen is vaak voldoende om de foto eruit te laten springen. Wel i.c.m een knappe compositie naruurlijk. Zonder dat laatste is geen enkele foto knap.
Ook kun je in de camera al iets verscherpen. Acheraf heeft echter mijn persoonlijke voorkeur, omdat je dan zelf de hoeveelheid kunt bepalen.
d200's fijne scherpte
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
niet scherp? dan een compactje
Toch wel leuk een discussie van een TS die al bijna 4 maanden niets van zich laat horen.
Maar ik kan mij niet voorstellen dat de D200 onscherpe platen zou produceren.
Het tegendeel is door de diverse postings wel bewezen.
Alleen de vraag hoe ga je met de D200 om, de juiste instellingen, nabewerking enz.
Als je dat niet beheerst of wil beheersen kan je beter een compactje nemen zoals de P5100
Groetjes George

Maar ik kan mij niet voorstellen dat de D200 onscherpe platen zou produceren.
Het tegendeel is door de diverse postings wel bewezen.
Alleen de vraag hoe ga je met de D200 om, de juiste instellingen, nabewerking enz.
Als je dat niet beheerst of wil beheersen kan je beter een compactje nemen zoals de P5100

Groetjes George

Blijf het objectief bekijken
Re: niet scherp? dan een compactje
En zelfs dan nog. Daarbij, ga naar bed George, je bent ziekGeorge Fennes schreef: Alleen de vraag hoe ga je met de D200 om, de juiste instellingen, nabewerking enz.
Als je dat niet beheerst of wil beheersen kan je beter een compactje nemen zoals de P5100![]()
Groetjes George