Uitzicht vanaf een vulkaan. Bewerkt vs Origineel

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Uitzicht vanaf een vulkaan. Bewerkt vs Origineel

Bericht door Léon Obers » do jan 23 2014 8:22 pm

Rik Rollinga schreef:Ja, zo'n histogram is natuurlijk mooi... ...achteraf, vanuit je luie stoel, maar ga 's aan de rand van een heel diep ravijn staan en probeer dat "goed" te belichten met mensen op de voorgrond, in weinig tijd, zonder de hele wereld te hoeven inflitsen en zonder HDR te gebruiken (kan ook niet met bewegende mensen), dan is het minder makkelijk.
.... / ....
Ik denk dat je, op zijn minst zonder filter voor de lens en vooral als je het toestel de belichting laat kiezen, bij ravijn foto's heel gauw dit soort witte zwemen hebt. Ik neem aan (maar weet het niet zeker) dat dat met een polarisatie filter is op te lossen
Buiten een histogram zit er ook nog een hoge lichten clipping "knipper"-hulpje op een camera. Kwestie van in het persoonlijke menu inschakelen, en je ziet na een testopname op de LCD-monitor welke delen van de lucht clippen. (Dat knippert dan zwar-wit op en neer).
Als het knippert belichting corrigeren en een nieuwe opname maken.

Dat weinig tijd hebben lijkt me allemaal sterk overdreven. Het kost sowieso een hele trip of klim om daar ergens boven op die berg te komen. Die paar momenten extra om een of twee testopnamen te maken en te beoordelen kunnen er ook nog wel bij lijkt me.

Polarisatiefilter maakt hooguit de blauwe licht wat donkerder in het gedeelte wat een hoek van 90 graden maakt ten opzichte van de zon.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do jan 23 2014 8:39 pm

iJoost schreef:
Rik Rollinga schreef:Hij is inderdaad niet goed belicht, maar goed "extreem slecht"....
Tja...

Het vulcaan gedeelte:

Afbeelding

Ik schat dat het zo'n 4 stoppen overbelicht is.
Het heeft niet zoveel zin om alleen het vulkaangedeelte eruit te croppen en dat te beoordelen met een histogram.
Een crop van lichte delen, zonder donkere delen erbij zal het histogram altijd ergens rechts zitten.
Dat geeft al gauw een niet realistisch beeld in de beoordeling wat geldt voor de hele foto.

Beoordeel beter de hele foto op clipping, dat laat beter zien wat er nu werkelijk clipt. En dat valt relatief eigenlijk nog mee.
Beslist geen 4 stops. De clipping zit slechts in twee kanalen (blauw en groen), het rode kanaal niet eens.
Ik denk dat het nog niet één stop is wat er aan hoge lichten clipt.

(Hoge lichten clip hulpje in Nikon Capture NX2).

Afbeelding
Vriendelijke groet, Léon Obers

Rik Rollinga
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Rik Rollinga » do jan 23 2014 10:54 pm

@León: Ja, dat van die hoge lichten op de Display is inderdaad handig, al gebruik ik het niet vaak. Over het effect van polarisatie filter, voor deze toepassing, ben ik niet helemaal uit.
iJoost:
Het minste wat je kunt doen is gewoon (spot)meten en je hoofd onderwerp goed belichten. Dat lijkt me niet zo moeilijk. Basis techniek, zal ik maar zeggen. En als je de pixel informatie wilt maximaliseren kun je ook nog kiezen voor ETTR.
Ja, een bepaalde selectie (hoofdonderwerp) goed belichten is een koud kunstje, je hebt maar drie variabelen en dan ook nog meten door de lens, een kind kan de was doen, laten we eerlijk zijn, maar het juiste evenwicht vinden in een scene met veel contrast, zonder inflitsen en HDR fratsen, is al wat moeilijker. Sorry dat ik mezelf herhaal, maar met een paar stops minder repareer je dit echt niet zo eenvoudig als je het hier stelt. Bij minder belichten verandert de vakantieganger in een mooi silhouette.

Laten we nu even als hoofdonderwerp die beste man op de voorgrond nemen. Als je die met spotmeting juist belicht, wordt het ravijn geheid een witte waas.

Als je dan ook nog kiest voor ETTR, zoals je voorstelt, wordt het één een groot clipping feest.
iJoost
Dat is waar de techniek van fotograferen om draait. Het contrast-bereik van je onderwerp via het contrast-bereik van je sensor/RAW, via het contrast-bereik van je JPEG naar het contrast-bereik van je scherm of printer. Dus daar zul je vaardig mee moeten zien te worden.
Zeg dan hoe het wel had gemoeten :?:
We zitten hier toch ook om van elkaar te leren?
(De belichting bedoel ik, niet de nabewerking)
iJoost
On topic: Het heeft domweg weinig zin om te praten over de nabewerking als je de pixels niet hebt thuisgebracht.
Ja, dat ben ik met je eens :)

Edoch, beste Nikon vrinden, zo makkelijk als het hier gesteld wordt is het, zonder extra kunstgrepen, niet.
Als het niet echt hoeft.

iJoost

Bericht door iJoost » do jan 23 2014 11:51 pm

Het belangrijkste onderwerp is overbelicht. Of als je dat andere onderwerp belangrijker vindt dan is het onderbelicht. Of als je ze alle twee wilde, is de een overbelicht en de andere onderbelicht. Ja, dus... En nu?

Als je iets met dit onderwerp wilt dan zul je daar iets aan/mee moeten doen. Niet blind op de automaat knop drukken en later aan wat schuifjes in Photoshop trekken in de hoop dat het goed komt. Lees goed. Ik zeg niet dat er vier stoppen minder belicht had moeten worden. Ik zeg alleen maar dat het onderwerp een stop of vier overbelicht is. Ik zeg iets over het resultaat (en dat was alleen maar naar aanleiding van jouw opmerking dat het wel meeviel ;-).

Er zijn veel manieren om om te gaan met een te groot contrast. Om te beginnen kun je (topic starter dus, dat is de enige die dat kan) kiezen welke van de twee onderwerpen je nu eigenlijk belangrijk genoeg vindt en die dan goed belichten. Mocht je perse ze alle twee willen (typisch gevalletje wilde je nu de toren van Pisa of je vriendin fotograferen? ;-), dan wordt het wat lastiger. Dan kun je misschien meerdere opnamen maken op een of andere manier. Of je kunt iets doen met het licht. Denk ook eens aan een invulflits... Of je kunt soms heel simpel een ander standpunt kiezen. RAW gebruiken en zelf de conversie naar JPG doen, helpt ook. Of een gebruik filter met een gradient. En zo kun je nog wel -tig dingen verzinnen.

Ik kan niet zomaar "zeggen hoe het moet". Er is namelijk geen magische knop op de camera die het voor je oplost. Er zijn veel manieren om hier mee om te gaan en welke je gebruikt hangt helemaal af van de situatie en van wat je (lees; topic starter) wilt. Probeer in elk geval iets zou ik zeggen, tenminste als je met "de pixels" thuis wilt komen en een kans wilt maken bij de nabewerking. Misschien kom je dan nog niet met de pixels thuis maar dan heb je tenminste weer wat geleerd. Daar heb je per slot van rekening die dure DSLR voor gekocht.

Rik Rollinga
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Rik Rollinga » vr jan 24 2014 12:52 am

Ja, nu zijn we er. :D

Met de toren van pisa geef je het juiste voorbeeld. Dan kom je dus terecht bij, inflitsen, filters, of meerdere opnamen (maar dat laatste raad ik bij je vriendin niet aan, komt bewogen uit nl.).

Degeen die de foto gemaakt heeft, iemand met 2 sterren, is zich hiervan waarschijnlijk niet bewust. Die heeft gewoon geprobeerd alles op de foto te zetten en gemiddeld belicht. :mrgreen:
Als het niet echt hoeft.

JanJacob
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door JanJacob » vr jan 24 2014 1:03 am

De oplossing is zo simpel. Gewoon de lucht eraf knippen, die voegt toch niets toe. En voor mij mag 'ie iets minder extreem.

CoenvB
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **
Contacteer:

Bericht door CoenvB » di jan 28 2014 1:46 pm

Hallo allemaal,

Het is inderdaad zoals Rik stelt. Van veel van de onderwerpen die hier langskomen ben ik me (nog) niet zo veel bewust. Er zijn wel dingen waar ik mee aan de slag kan zoals de stops van de belichting. Leuk om te zien dat het voor zoveel mensen interessant is om te bespreken.

Over het doel van de opname zelf. Het was de bedoeling om het uitzicht (de lavastromen & bergen) te laten zien, met mijn mede beklimmer op de voorgrond. Door het hoge contrast en met te weinig kennis van belichting is dit het resultaat geworden. In de nabewerking heb ik geprobeerd te bereiken wat mijn idee was toen ik de foto maakte. Goede tip ook om voor de volgende keer meerdere foto's met verschillende belichtingen te maken, zodat ik thuis, en niet op die stoffige snikhete vulkaan hoef te beoordelen of de foto goed is gelukt.

Bedankt voor de reacties en feedback!
Nikon D3100 | Nikon AF-S 18-55mm f/3.5-5.6 (kitlens) | Tamron 70-300mm f/4-5.6 Di Macro Nikon

http://coenvanbendegom.wordpress.com

Plaats reactie

Terug naar “Landschappen”