Buiten een histogram zit er ook nog een hoge lichten clipping "knipper"-hulpje op een camera. Kwestie van in het persoonlijke menu inschakelen, en je ziet na een testopname op de LCD-monitor welke delen van de lucht clippen. (Dat knippert dan zwar-wit op en neer).Rik Rollinga schreef:Ja, zo'n histogram is natuurlijk mooi... ...achteraf, vanuit je luie stoel, maar ga 's aan de rand van een heel diep ravijn staan en probeer dat "goed" te belichten met mensen op de voorgrond, in weinig tijd, zonder de hele wereld te hoeven inflitsen en zonder HDR te gebruiken (kan ook niet met bewegende mensen), dan is het minder makkelijk.
.... / ....
Ik denk dat je, op zijn minst zonder filter voor de lens en vooral als je het toestel de belichting laat kiezen, bij ravijn foto's heel gauw dit soort witte zwemen hebt. Ik neem aan (maar weet het niet zeker) dat dat met een polarisatie filter is op te lossen
Als het knippert belichting corrigeren en een nieuwe opname maken.
Dat weinig tijd hebben lijkt me allemaal sterk overdreven. Het kost sowieso een hele trip of klim om daar ergens boven op die berg te komen. Die paar momenten extra om een of twee testopnamen te maken en te beoordelen kunnen er ook nog wel bij lijkt me.
Polarisatiefilter maakt hooguit de blauwe licht wat donkerder in het gedeelte wat een hoek van 90 graden maakt ten opzichte van de zon.